Dataspecialist til fagligt stærkt datateam i Ressource- og Affaldsområdet i Københavns Kommune
Er du glad for store datasæt, har du flair for at opsætte visuelle og intuitive datamodeller, og vil du bidrage konkret til arbejdet med den grønne omstilling? Så er du måske vores nye kollega.
På ressource- og affaldsområdet i København er vi ved at reformere den måde vi arbejder med data på. Målet er at koble affaldsdata med andre typer af data fra København for at give os nye indsigter og viden, der kan hjælpe os til at udnytte og genbruge flest muligt ressourcer. Vi er allerede i fuld gang med at omstille en data-umoden organisation til at basere udvikling og beslutninger på solide data. Til det, har vi brug for ekstra kræfter til vores datateam, der i det daglige skal understøtte ressource- og affaldsområdets ca. 180 medarbejdere, Teknik- og Miljøforvaltningens direktion og byens folkevalgte politikere med et stærkt fundament af data, viden, analyser og indsigter.
Vi arbejder med alle former for affaldsdata og på mange forskellige måder. Lige fra indsamling af rådata, dataindlæsning, kvalitetssikring og dataanalyser. Teamet består af en teamleder og fem specialiserede medarbejdere med høj faglighed.
Om stillingen og arbejdsopgaverne
Du vil blive tilknyttet datateamet i enheden Adfærd og Strategi i området for Affald og Ressourcer. Dine arbejdsopgaver vil primært være
- dataindsamling, -behandling og -analyser
- kvalitetssikring af data
- understøttelse af udviklingsprojekter og projektledere på tværs af ressource- og affaldsområdet – bl.a. med effektberegninger, datavisualiseringer og lign.
- at hjælpe til i arbejdet med at gøre organisationen mere datadrevet – dette inkluderer identifikation, udarbejdelse og eksekvering af nye datadrevne arbejdsgange samt optimering af arbejdsgange ved hjælp af fx AI og machine learning
- alt det vi endnu ikke ved, vi kan med data, som du skal være med til at afsøge, udfordre os på og bære ud i en organisation, som er mere nysgerrig end kompetent på brugen af data
Om dig
Vi har ikke et formelt krav om en specifik uddannelsesbaggrund, men vi forestiller os, at du har en naturvidenskabelig kandidatuddannelse fx datalogi, ingeniør, IT-design, statistik eller lignende. Det er en fordel, men ikke et krav, at du har et kendskab til affaldsområdet eller andre dele af miljøområdet eller grøn omstilling.
Vi forventer, at du
- er åben, rar og god til at samarbejde
- tænker kritisk og analytisk og har lyst til både at arbejde med kvantitativ og kvalitativ data
- har stor erfaring med dataarbejde og kan programmere i Python, R eller lignende
- er dygtig i MS Excel og kan eller har lyst til at lære Power BI
- er god til både back-end og front-end arbejde – gerne med grafisk flair ifm. front-end arbejde
- er dygtig til at formulere dig skriftligt
- trives i et mindre team, med både drifts- og udviklingsopgaver
Om os som arbejdsplads
Datateamet er en del af enheden Adfærd og Strategi i afdelingen Klima og Byudvikling i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltningen.
I Adfærd og Strategi er vi lidt flere end 30 medarbejdere med vidt forskellig faglig og erfaringsmæssig baggrund. Du kommer derfor til at arbejde i et tværfagligt arbejdsmiljø med høje ambitioner, der ihærdigt arbejder for at indfri de politiske målsætninger om mere genanvendelse og genbrug. Vi har et godt socialt fællesskab i enheden og på tværs af enheder og projekter, hvor vi hjælper og støtter hinanden i hverdagen. Generelt er der højt til loftet, og som en del af datateamet vil du få indflydelse på og ansvar for egne opgaver og gode muligheder for at udvikle dig fagligt og personligt.
Du vil referere til enhedschefen i Adfærd og Strategi, Jonas Bjørn Jensen.
Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til gældende overenskomst afhængigt af dine kvalifikationer og efter forhandling med den forhandlingsberettigede organisation.
Stillingen er en fastansættelse på gennemsnitligt 37 timer om ugen og med start 1. december 2025 eller hurtigst muligt derefter.
Yderligere oplysninger
Har du spørgsmål vedr. opslaget, er du velkommen til at ringe til teamkoordinator Lauge Clausen på 40 23 48 94 eller enhedschef Jonas Bjørn Jensen på 24 69 28 35.
Vedhæft dit CV og eksamensbevis i PDF-format. Din ansøgning skal højst fylde én side, og vi ser gerne, at dit CV max fylder tre sider.
Vi forventer at holde samtaler i uge 41 (6.-10. oktober). Samtaler foregår på Njalsgade 13, 2300 København S.
Søg via linket senest fredag den 3. oktober 2025
Om Teknik- og Miljøforvaltningen
Teknik- og Miljøforvaltningen varetager myndighedsopgaver og servicerer borgere og erhvervsliv blandt andet inden for miljøområdet, lokalplanlægning, byfornyelse, byggesagsbehandling og trafikområdet. Desuden er det Teknik- og Miljøforvaltningen, der står for renholdelse, vedligeholdelse og udvikling af byens veje og parker, foretager parkeringskontrol og driver de københavnske kirkegårde. Vi beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere og administrerer et bruttobudget på knap 4,1 mia. kr.