CSR-konsulent til Københavns Kommunes indsats mod social dumping
Vil du med på holdet i landets største og mest effektive indsatsteam mod social dumping, og vil du have hands-on erfaring med, hvordan politiske ambitioner om et socialt bæredygtigt arbejdsmarked omsættes til praksis? Er du drevet af at gøre en forskel, og ønsker du at arbejde for ordnede arbejdsforhold og fair konkurrence?
Så er du måske vores nye CSR-konsulent i kontoret for Bæredygtige Indkøb i Københavns Kommune.
Om os og jobbet
Københavns Kommune er én af Danmarks største offentlige indkøbere. Med et indkøbsvolumen på omkring 17 mia. kr. om året har vi mulighed for at gøre en reel forskel og skubbe markedet i en mere social bæredygtig retning.
Du vil blive en del af Indsatsteamet mod social dumping, hvor vores kerneopgave er opfølgning på arbejds- og uddannelsesklausulkrav hos private leverandører til både Københavns Kommune og andre offentlige samarbejdspartnere. Her arbejder vi for at leverandører og underleverandører til Københavns Kommune og samarbejdspartnere tilbyder deres ansatte ordentlige løn- og arbejdsvilkår i overensstemmelse med de kollektive overenskomster på området og bidrager til uddannelse af elever og lærlinge i erhvervsuddannelsessystemet.
Det indebærer, at vi gennemfører risikobaserede kontroller på tværs af mange forskellige brancher og overenskomstområder, og sørger for at medarbejderne bliver kompenseret, hvis de er blevet underbetalt.
Dertil rådgiver vi vores kolleger i fagforvaltningerne om brugen af de sociale klausuler i udbud og kontrakter. Vores arbejde har stor politisk bevågenhed, og Københavns Kommune er et fagligt fyrtårn inden for området.
Stillingen indeholder følgende opgaver, som tilpasses efter dine kvalifikationer
- Forberede, gennemføre og registrere kontroller af sociale klausuler, hvor sagsbehandlingen bærer præg af et efterforskningselement
- Afsøge fortolkningsmuligheder af overenskomster og lovgivning i relation til arbejdsklausulkrav
- Deltage i informations-/dialogmøder med leverandører, gennemføre mæglingsmøder og søge løsninger i overtrædelsessager.
- Foretage kravdimensionering for beskæftigelse af elever og lærlinge i de enkelte aftaler, og løbende dialogiseret opfølgning på efterlevelse af uddannelsesklausulen
- Udarbejde analyser og rapporter af bl.a. arbejdsmarkedsforhold, udviklingstendenser i risikobrancher og formidle det internt såvel som eksternt
- Forfatte notater og svar til politikerspørgsmål og pressehenvendelser om indsatsen
- Vedligeholde og optimere lønberegningsmodeller, skriftlige materialer og vejledninger i forbindelse med sager om social dumping.
- Bidrage til at fremme samarbejde og relevant informationsdeling med andre offentlige indkøbere, samt myndigheder og arbejdsmarkedets parter, via netværk.
Vi forestiller os, at vores nye konsulent har nogle af følgende kompetencer og interesser
- en lyst til at tage ud på arbejdspladsbesøg i København såvel som i samarbejdskommunerne i hovedstadsområdet
- en dyb interesse for arbejdsmarkedsforhold, regulering af løn- og arbejdsforhold og arbejdslivskriminalitet
- en evne til at skabe dialog med alt fra medarbejdere, virksomhedsdirektører, kontraktholdere, samarbejdspartnere og advokater, for at sikre afdækning og genopretning af sager om underbetaling mv.
- er analytisk anlagt, og går til opgaver med systematik, blik for detaljen samt en veludviklet kritisk sans
- er god til at arbejde selvstændigt, samtidig med at du er i stand til at indgå i konstruktivt samarbejde med resten af teamets medarbejdere
- er talstærk og har solid erfaring med Excel (eller har en interesse i at blive bedre til det)
- kan formulere dig let forståeligt i skrift og tale, og har erfaring med præsentationer i Power Point og eventuelt Power BI
- har en relevant baggrund, der kan understøtte opgaveløsningen i Indsatsteamet mod social dumping.
- Vi er åbne for alle uddannelsesbaggrunde, men vi ser gerne, at du har erfaring eller viden du kan bringe i spil i kontrol- og efterforskningsarbejdet, samt god forståelse for den danske model.
Vi tilbyder
- en hverdag med stor variation og fleksibilitet
- et meningsfuldt arbejde, hvor du hver dag er med til at gøre en konkret forskel for den sociale bæredygtighed
- kolleger, der godt kan lide at tilbringe tid sammen – både på og uden for arbejde
- et dedikeret team som består af både faglærte og akademikere, hvor vi ser vores forskelligheder som en styrke – og hvor der derfor helt sikkert også er plads til dig
Ansættelsesforhold
Stillingerne er placeret i teamet Socialt Bæredygtige Indkøb i kontoret Bæredygtige Indkøb. Kontoret er organisatorisk indplaceret i Center for Finans og Indkøb i Koncernservice, der er en del af Økonomiforvaltningen. Din arbejdsplads er på Borups Allé 177, København NV
Løn- og ansættelsesvilkår følger gældende overenskomst mellem Københavns Kommune og pågældende faglige organisation. Er du akademisk medarbejder, er der, med de rette kompetencer og kvalifikationer, mulighed for indplacering som hhv. special- eller chefkonsulent.
Arbejdstiden udgør 37 timer ugentligt inklusive en halv times frokost, og vi har en flekstidsordning.
Vi ønsker stillingen besat den 1. oktober 2025 eller snarest muligt.
Mere information
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte teamleder Natalia Grillis på 61 62 23 74 (træffes frem til den 17. juli og igen fra den 11. august) eller kontorchef Ann Louise Brix på 23 20 39 73.
Sammen med dit CV og ansøgning beder vi dig vedhæfte uddannelsesbevis og eventuelle udtalelser.
Søg via linket senest tirsdag den 12. august 2025
Vær også opmærksom på, at vi søger en CSR-konsulent med projektlederansvar for udrulning af ID-kortsystem til samme team, i separat opslag.
Koncernservice er en professionel serviceorganisation
I Koncernservice har vi et stærkt fagligt miljø med kompetente og specialiserede medarbejdere inden for finans, løn, indkøb, CSR og forsikring, HR og personalejura. Vi udvikler konstant vores kompetencer og faglighed for at kunne forenkle arbejdsgangene, når vi etablerer nye teknologiske løsninger på tværs af kommunen. Og vi insisterer på, at vores løsninger skaber en reel effekt hos vores brugere på den længere bane. Vi er ca. 700 medarbejdere, der løbende er i dialog med kommunens syv forvaltninger og ca. 45.000 medarbejdere. Vi er med andre ord et administrativt samlingspunkt, der skal sikre en effektiv og intuitiv digital administration for hele Københavns Kommune. Mød os på www.koncernservice.kk.dk.