Boligsocialt Område i centeret Din Sociale Indgang søger to boligrådgivere
Er du motiveret af at gøre en forskel for de borgere, som er i risiko for at miste deres bolig? Så er det måske noget for dig at blive boligrådgiver.
Boligrådgivergruppen opnormeres i forbindelse med den kommende kontanthjælpsreform med to faste fuldtidsstillinger.
Lidt om os
Det Boligsociale Område er et myndighedsområde i Socialforvaltningen med ca. 117 ansatte, der beskæftiger sig med udsatte borgere på tværs af målgrupper og alder med et primært fokus på bolig, hjemløshed og beskæftigelse. Vi er en god blanding af sagsbehandlere, boligrådgivere og andre fagpersoner, som i det daglige har mange fælles berøringsflader og drager stor nytte af hinanden.
Vi samarbejder tværfagligt og inviterer interne og eksterne aktører ind i opgaveløsningen i samarbejde med borgeren, og vi insisterer på at støtte borgeren i at være en del af hele samfundet.
Det Boligsociale Område finder, udvikler og anviser mulige veje til mestring af et godt liv. Boligindsatsen spiller en vigtig rolle, fordi en bolig for de fleste mennesker er en base, hvorfra andre forhold, der giver livet værdi, kan udspringe. Boligindsatsen er også en sammenhængende og integrerende indsats, hvor der skabes sammenhæng mellem borgere, professionelle aktører og civilsamfund.
Boligrådgiverne arbejder blandt andet med følgende opgaver
- forebyggelse af fogedudsættelser
- opsøgende arbejde ved borgers bopæl og i særlige tilfælde på gadeplan
- hjælpe borgeren i kontakten med boligselskab, privat udlejer, bank, advokater, fogedret, jobcenter, ydelsesservice og mange andre aktører
- støtte borger i at afklare, hvilke handlemuligheder, vedkommende har
- støtte borger i at søge om økonomisk støtte
- støtte op om borgers fremtidige indkomstgrundlag
- brobygning til andre relevante tilbud både i kommunen og civilsamfundet
- støtte sanktionstruede borgere
- støtte borger, hvis udsættelse ikke kan undgås, til at finde en midlertidig løsning på at få tag over hovedet samt opbevaring af bohave
- deltagelse ved fogedudsættelser
- efterværnsmodel for borgere, der har haft fogedsager
- undervise på økonomikurset ”Råd til Bolig” og boligsøgningskursus for borgere
Der er i de fleste opgaver tale om, at boligrådgiverne yder en kortvarig indsats.
Borgergruppen er meget bredt sammensat. Nogle har behov for kort vejledning til selv at afhjælpe situationen, hvor andre har behov for en mere håndholdt indsats. Dette afstemmes med den enkelte borger i forhold til dennes konkrete situation.
Hvem søger vi?
Vi forestiller os, at du har kendskab til den sociale lovgivning, og evnerne til at samarbejde på tværs af forvaltninger og indsatser. Derudover er du nærværende i relationen med en tydelighed omkring rolle og funktion.
Dine kompetencer kan være en mellemlang videregående uddannelse såsom socialrådgiver eller pædagog, eller du kan have kvalifikationer fra det boligsociale område.
Du trives med opsøgende arbejde, og er god til at få kontakt til borgeren, samt er i stand til at strukturere processen fra første møde med borger og frem til en eventuel udsættelse.
Det er vigtigt, du formår at strukturere en hverdag, der kan være uforudsigelig, og at du kan hjælpe med løsninger for og med den enkelte borger.
Vi forventer, du er indstillet på, at der i arbejdet også findes en del administrative opgaver i form af oprettelser af sager, dokumentation i fagsystemet DOMUS m.m.
Vi forventer, at du
- har erfaring og interesse for socialfagligt arbejde
- trives med en travl hverdag med til tider akutte opgaver
- har erfaring med eller interesse for opsøgende arbejde
- kan strukturere en hverdag med mange forskellige typer af opgaver
- er god til at løse konflikter og komme med kreative handlingsforslag
- kan se meningen i at anvende digitale værktøjer, såsom EMENTO, i dit dagligt arbejde
- er ansvarlig, handlekraftig og omstillingsparat
- har god skriftlighed i dit arbejde og forstår vigtigheden af at dokumentere arbejdet
- trives med tværfaglige samarbejdsflader og er i stand til at koordinere
- kan handle alene i varetagelsen af dine opgaver, men samtidigt er en teamplayer
Vi tilbyder
En spændende stilling i en dynamisk organisation, hvor hverdagene aldrig er de samme. Du vil få mulighed for at udvikle dine kompetencer i et job, som giver mening for dig og de borgere, du møder.
Du vil få mulighed for at udvikle både dine administrative kompetencer samt dine relationelle kompetencer.
Vi tilbyder også
- 13 engagerede og kompetente kollegaer, som brænder for at nedbringe antallet af fogedudsættelser, og som tager ansvar for kvalitet og udvikling
- en mulighed for at arbejde i et spændende krydsfelt mellem lovgivning og en socialpædagogisk tilgang
- et team, hvor der arbejdes tæt sammen og med en høj arbejdsmoral, hvor der samtidigt også er plads til grin
- en arbejdsplads, hvor kompetenceudvikling er i fokus
- en arbejdsplads, hvor vidensdeling og sagssparring er højt prioriteret
- en arbejdsplads, hvor psykologisk tryghed og stærke arbejdsfællesskaber vægtes højt
- flekstidsaftale, hvor du i høj grad selv kan være med til at planlægge din egen arbejdstid
- individuelt tilrettelagt introforløb som nyansat
- månedlig supervision
Ansættelsesvilkår
Ansættelse og aflønning vil ske indenfor rammerne af lokal løndannelse og efter overenskomst socialrådgivere, socialformidlere og/eller HK- overenskomst for administration og IT.
Arbejdstiden er på hverdage og som udgangspunkt 37 timer ugentligt.
Der indhentes straffeattest som et led i ansættelsesprocessen.
Stillingerne er til besættelse snarest muligt eller fra 1. august 2025.
Yderligere oplysninger
Hvis du har lyst til at høre mere om stillingerne, er du velkommen til at kontakte boligrådgiver Louise Sten Thomsen på 24 45 15 53, Malene Stentoft Kjær på 40 22 49 72 og Robert Ariel Nikolajsen på 24 61 83 58 eller afdelingsleder Inger Riis-Donnelly på 20 63 44 35.
Vi lægger vægt på en motiveret ansøgning med dine refleksioner over jobbet.
Søg via linket senest tirsdag den 27. maj 2025
Ansættelsessamtaler forventes afholdt i uge 24.