Børne- og ungerådgivere til teamet for handicapkompenserende ydelser i Din Sociale Indgang Børneområdet – Brønshøj-Husum-Vanløse (barselsvikariater)

Søg jobbet

Sagsbehandling
Fuldtid
Tidsbegrænset job (vikariater, projektstillinger mv.)

Vil du arbejde med børn og unge med funktionsnedsættelser og deres familier?
Har du både en socialfaglig og en administrativ profil?

Så er du måske en af de medarbejdere, vi søger til Din Sociale Indgang – Børneområdet, Brønshøj-Husum-Vanløse (DSI Børn BHV) til teamet for handicapkompenserende ydelser. 

Da to af vores dygtige børne- og ungerådgivere skal på barsel, får du nu en sjælden mulighed for at blive en del af teamet for handicapkompenserende ydelser i DSI Børn BHV.

I teamet for handicapkompenserende ydelser (HKY) behandler vi ansøgninger og opfølgninger efter Barnets Lov § 86, § 87 og § 88, som omhandler kompensationsydelse/merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste og særlig supplerende ydelse. Vi behandler ligeledes klager og hjemvisninger fra Ankestyrelsen. Teamet er et nyoprettet team bestående af otte børne- og ungerådgivere, en socialfaglig koordinator og en afdelingsleder. I teamet går vi op i at sparre med hinanden, både i dagligdagen og på de fastlagte møder, vi har i løbet af ugen.

Om de handicapkompenserende ydelser
Personkredsen for at modtage tabt arbejdsfortjeneste og kompensationsydelse er familier med et barn eller ung under 18 år, som har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Familier med et barn med en indgribende og kronisk eller langvarig lidelse er også omfattet personkredsen. Målgruppen er børn og unge mellem 0-18 år.

Arbejdet med kompensationsydelse og tabt arbejdsfortjeneste består af at indhente oplysninger, børneinddragelse, forældreinddragelse, udregning af ydelse og afgørelsesskrivning. Arbejdet er primært administrativt, men du kan også forvente møder både fysisk og telefonisk med forældrene samt inddragende samtaler med børnene.

Teamet er nyoprettet og man skal som børne- og ungerådgiver samarbejde med andre børne- og ungerådgivere i huset, der løser andre opgaver i barnet/den unges sag. Vi er i gang med at implementere arbejdsgange for, hvordan vi bedst samarbejder i sagerne til gavn for borgerne. Du skal være indstillet på at blive en del af denne rejse.

En del af arbejdet består også i at vejlede forældre, der endnu ikke har ansøgt om handicapkompenserende ydelser.

Arbejdsopgaverne som børne- og ungerådgiver i HKY-teamet

  • indhente oplysninger fra forældre og samarbejdspartnere, herunder at have kontakt med familierne enten telefonisk, personlige møder eller via digital post
  • tilvejebringe barnet/den unges perspektiv via inddragende samtaler, børnebreve eller på anden vis
  • vejlede forældre til børn og unge med længerevarende fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse om de kompenserende ydelser
  • vejlede kolleger i huset og samarbejdspartnere om de kompenserende ydelser
  • indgå i samarbejde med kolleger i huset ift., hvordan vi bedst helhedsorienteret støtter familierne bedst muligt
  • oplyse sagen tilstrækkeligt, så du kan træffe afgørelser i både ansøgnings- og opfølgningssager
  • behandle klager over afgørelser på de kompenserende ydelser

Rollen som myndighedsbørne- og ungerådgiver
På børne- og ungeområdet er vi hver dag i kontakt med børn, unge og deres familier, som har brug for vores faglige viden og indsats, for at skabe positive forandringer i familiernes liv. For at løse den opgave bruger vi mange forskellige kompetencer, både faglige og personlige. 

Vi bestræber os på at være tydelige i vores kommunikation om, hvad der skal ske, og hvad mulighederne er. Vi inddrager barnet og familierne og kommunikerer klart og tydeligt, så de føler sig set og hørt. Vi lægger vægt på faglig sparring i hverdagen og på, at man åbent kan drøfte, hvis man er i tvivl eller har brug for andres perspektiver på en sag.

Du kommer til at bruge din socialfaglige baggrund, men også din evne til at møde den specifikke familie og det enkelte barn og rumme den situation, de står i. Når familierne med børn og unge med en funktionsnedsættelse kommer til os, er de ofte i sorg eller krise, og der er stort behov for empati, situationsfornemmelse og rummelighed i mødet. Vi møder barnet og familierne med en faglig nysgerrighed ift., hvad vi kan tilbyde, og vi søger proaktivt at tænke i løsninger og muligheder.

Vi forventer, at du

  • er uddannet socialrådgiver, socialformidler eller har anden relevant baggrund
  • har erfaring med arbejdet med borgere i udsatte positioner eller med handicap og kan møde borgerne ligeværdigt og med respekt
  • kan arbejde struktureret, ansvarsbevidst og effektivt og kan arbejde med den præmis, at vi skal kunne træffe afgørelser indenfor den lovgivningsmæssige frist og de lovgivningsmæssige rammer – det betyder, at der er måltal for, hvor mange afgørelser, der skal laves indenfor en periode
  • kender til eller evner at sætte dig ind i relevant lovgivning og du kan formidle juridiske afgørelser i et forståeligt sprog på baggrund af et veloplyst grundlag
  • kan kommunikere tydeligt både i skrift og tale
  • har flair for IT-systemer eller erfaring med fagsystemet DUBU
  • kan arbejde selvstændigt, men også indgå konstruktivt i makkerskaber med andre børne- og ungerådgivere i huset

Om DSI Børn BHV
DSI Børn BHV er en af de fem enheder, som dækker Københavns Kommune. Vi er en velfungerende enhed med medarbejdere med socialfaglig, administrativ, psykologisk og pædagogisk uddannelsesbaggrund.

Vi bestræber os på et godt kollegialt samarbejde, og at det skal være rart at gå på arbejde, også selvom vi ofte har travlt og arbejder med mangeartede problemstillinger. Vi vægter trivsel på arbejdspladsen højt, hvorfor der skabes rum til sociale stunder såsom mulighed for fælles frokost, yoga, socialt samvær efter arbejde m.m. Vi lægger vægt på faglig sparring i hverdagen og på, at man åbent kan drøfte, hvis man er i tvivl eller har brug for andres perspektiver på en sag. Vi lægger vægt på, at vi kender hinanden som kolleger til gavn for både trivslen og fagligheden.

Vi kan tilbyde dig

  • en spændende og alsidig hverdag med høj grad af indflydelse og ansvar
  • dygtige kolleger i en enhed med et stærkt kollegialt sammenhold, hvor vi spiller hinanden gode
  • et hus, som har fokus på faglig udvikling, på trods af en travl hverdag
  • en nærværende og tydelig ledelse, der er opmærksom på den enkeltes trivsel og på at sætte retning, rammer og ambitioner for arbejdet
  • mulighed for eksklusiv kantineordning, som tager et stort socialt ansvar
  • massageordning
  • mentorordning
  • mulighed for gratis og ubegrænset parkering lige ved arbejdspladsen

Løn- og ansættelsesforhold
Arbejdstiden er 37 timer om ugen. Stillingerne er med tiltrædelse fra den 1. januar 2026 eller hurtigst muligt derefter. Da begge stillinger er barselsvikariater, er de tidsbegrænsede i foreløbig seks måneder, men med stor mulighed for forlængelse, når vi kender barselsplanerne. Løn og ansættelse sker i henhold til gældende overenskomst for socialrådgivere, socialformidlere, administrativt personale/HK og efter principper om lokal løndannelse. Vi har adresse på Brønshøjvej 17 i Brønshøj. Vi indhenter referencer fra tidligere ansættelser og udvidet børne- og straffeattest, inden vi besætter stillingerne.

Mere information
Hvis du vil høre mere om stillingerne, er du velkommen til at kontakte afdelingsleder Nanna Lund på 23 74 28 91 eller socialfaglig koordinator Simone Hansen på 30 56 09 57.

Søg via linket senest søndag den 16. november 2025
Vi forventer at holde samtaler i uge 47/48.