Børne- og ungerådgiver til Din Sociale Indgang Børneområdet Brønshøj-Husum-Vanløse

Søg jobbet

Sagsbehandling
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du arbejde med børn og unge med funktionsnedsættelser og deres familier?
Har du både en socialfaglig og en administrativ profil?

Så er du måske den medarbejder, vi søger til Din Sociale Indgang Børnområdet i Brønshøj, Husum og Vanløse (DSI Børn BHV) til teamet for handicapkompenserende ydelser. 

Da en af vores dygtige børne- og ungerådgivere skal prøve kræfter som socialfaglig koordinator, får du nu en sjælden mulighed for at blive en del af teamet for handicapkompenserende ydelser i DSI Børn BHV.

I teamet for handicapkompenserende ydelser (HKY) behandler vi ansøgninger og opfølgninger efter Barnets Lov § 86 kompensationsydelse (tidligere merudgiftsydelse) og § 87 tabt arbejdsfortjeneste. Vi behandler ligeledes klager og hjemvisninger fra Ankestyrelsen.

I teamet er der aktuelt otte børne- og ungerådgivere, en socialfaglig koordinator og en afdelingsleder.

Om de handicapkompenserende ydelser
Personkredsen for at modtage tabt arbejdsfortjeneste og kompensationsydelse er familier med et barn eller ung under 18 år, som har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Familier med et barn med en indgribende og kronisk eller langvarig lidelse er også omfattet personkredsen. Målgruppen er børn og unge mellem 0-18 år.

Arbejdet med kompensationsydelse og tabt arbejdsfortjeneste består af at indhente oplysninger, børneinddragelse, forældreinddragelse, udregning af ydelse og afgørelsesskrivning. Arbejdet er primært administrativt, men du kan også forvente møder – både fysiske og telefoniske – med forældrene samt inddragende samtaler med børnene.

Du vil i omkring halvdelen af sagerne have et tæt samarbejde med en fast børne- og ungerådgiver, der varetager den anden del af sagsforløbet vedrørende de støttende indsatser for barnet og familien. Og i den anden halvdel er der kun handicapkompenserende ydelser i gang, hvorfor du er den primære børne- og ungerådgiver på sagen hos os i DSI Børn BHV.

Du vil også få en rolle i at vejlede forældre, der endnu ikke har ansøgt om handicapkompenserende ydelser.

Rollen som myndighedsbørne- og ungerådgiver
På børne- og ungeområdet er vi hver dag i kontakt med børn, unge og deres familier, som har brug for vores faglige viden og indsats, for at skabe positive forandringer i familiernes liv. For at løse den opgave bruger vi mange forskellige kompetencer, både faglige og personlige. 

Vi bestræber os på at være tydelige i vores kommunikation om, hvad der skal ske, og hvad mulighederne er. Vi inddrager barnet og familierne og kommunikerer klart og tydeligt, så de føler sig set og hørt.

Vi lægger vægt på faglig sparring i hverdagen og på, at man åbent kan drøfte, hvis man er i tvivl eller har brug for andres perspektiver på en sag.

Du kommer til at bruge din socialfaglige baggrund, men også din evne til at møde den specifikke familie og det enkelte barn og rumme den situation, de står i. Når familierne med børn og unge med en funktionsnedsættelse kommer til os, er de ofte i sorg eller krise, og der er stort behov for empati, situationsfornemmelse og rummelighed i mødet. Vi møder barnet og familierne med en faglig nysgerrighed ift., hvad vi kan tilbyde, og vi søger proaktivt at tænke i løsninger og muligheder.

Om DSI Børn, BHV
DSI Børn BHV 
er en af de fem enheder, som dækker Københavns Kommune. Vi er en velfungerende enhed med medarbejdere med socialfaglig, administrativ, psykologisk og pædagogisk uddannelsesbaggrund.

Vi bestræber os på et godt kollegialt samarbejde, og at det skal være rart at gå på arbejde, også selvom vi ofte har travlt og arbejder med mangeartede problemstillinger.

Vi vægter trivsel på arbejdspladsen højt, hvorfor der skabes rum til sociale stunder såsom mulighed for fælles frokost, yoga, socialt samvær efter arbejde m.m.

Vi lægger vægt på faglig sparring i hverdagen og på, at man åbent kan drøfte, hvis man er i tvivl eller har brug for andres perspektiver på en sag. Vi lægger vægt på, at vi kender hinanden som kolleger til gavn for både trivslen og fagligheden.

Hvem er du?
Du kan være uddannet socialrådgiver/socialformidler, kommunom eller lignende. Det kan også være, at du er kontoruddannet og har relevant erfaring med sagsbehandling fra et tidligere job. Du kender til eller evner at sætte dig ind i relevant lovgivning. Du skal have lyst til at have barnet, den unge og familien i fokus og kan kommunikere klart og tydeligt men også med omsorg og empati. Du trives med sagsbehandling og den matematiske del af arbejdet. Vi har diverse skemaer til at understøtte udregninger, men det er nødvendigt, at du er motiveret for den matematiske del, ligesom du er motiveret for den socialfaglige del. Du kan formidle juridiske afgørelser i et forståeligt sprog på baggrund af et veloplyst grundlag. Du kan lide at samarbejde og har lyst til at dele viden med dine kolleger i hverdagen. Du arbejder selvstændigt, ansvarsbevidst og helhedsorienteret, og du bevarer overblikket i en travl hverdag.

Vi kan tilbyde dig

  • en spændende og alsidig hverdag med høj grad af indflydelse og ansvar
  • dygtige kolleger i en enhed med et stærkt kollegialt sammenhold, hvor vi spiller hinanden gode
  • et hus, som har fokus på faglig udvikling, på trods af en travl hverdag
  • en nærværende og tydelig ledelse, der er opmærksom på den enkeltes trivsel og på at sætte retning, rammer og ambitioner for arbejdet
  • mulighed for eksklusiv kantineordning, som tager et stort socialt ansvar
  • massageordning
  • mentorordning

Løn- og ansættelsesforhold
Arbejdstiden 37 timer om ugen. Løn og ansættelse er i henhold til gældende overenskomst for socialrådgivere, socialformidlere, administrativt personale/HK og efter principper om lokal løndannelse. Vi har adresse på Brønshøjvej 17 i Brønshøj. Vi indhenter reference fra tidligere ansættelse samt udvidet børne- og straffeattest inden stillingen kan besættes. Tiltrædelse fra den 1. november 2025 eller hurtigst muligt derefter.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte afdelingsleder Nanna Lund på 23 74 28 91 eller socialfaglig koordinator Simone Hansen på 30 56 09 57.

Søg via linket senest tirsdag den 23. september 2025
Vi forventer at holde samtaler i uge 39/40.