Afdelingsleder til Opsøgende Indsatser i Københavns Kommune

Søg jobbet

Ledelse
Fuldtid
Fastansættelse

Vil du stå i spidsen for en opsøgende indsats, hvor relationer, tillid og høj faglighed er afgørende for at skabe kontakt til socialt udsatte borgere?
Har du solid erfaring med ledelse i en politisk styret organisation og indgående kendskab til arbejdet med hjemløse og andre udsatte grupper?
Og har du samtidig stærke projektledelseskompetencer og lyst til at udvikle og forme sociale indsatser?

Så er du måske den rette til at lede SKP3 under Opsøgende Indsatser i Københavns Kommune.

Om stillingen
Som afdelingsleder for SKP3 får du ansvar for at understøtte den samlede ledelse i både drift og udvikling af en række specialiserede indsatser, der retter sig mod borgere i særligt, udsatte livssituationer.

Afdelingen er kendetegnet ved at bestå af flere selvstændige, projektorienterede indsatser, hvor samarbejdet med eksterne aktører spiller en central rolle. Som leder er det din opgave at skabe sammenhæng og koordinering på tværs af projekterne og samtidig understøtte medarbejderne i at drive deres indsatser med høj grad af selvstændighed.

Indsatserne omfatter bl.a.

  • migrantindsatsen – en indsats for særligt udsatte EU-borgere, der hjælper dem tilbage til deres hjemland med adgang til støtte dér
  • socialfaglig indsats på bibliotekerne – et samarbejde med Kultur- og Fritidsforvaltningen, der understøtter arbejdet med socialt udsatte borgere på Vesterbro og Nørrebro som tager ophold på bibliotekerne
  • særlige indsatser for unge i hjemløshed – et samarbejde med WeShelter og Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen (BIF) om at hjælpe unge ud af hjemløshed
  • Christiania-indsatsen – en gadeplansindsats på Christiania, der arbejder med socialt udsatte borgere i området
  • Gadekontakten – Bydækkende og opsøgende indsats, som har til formål at skabe tryghed og forebygge problematikker mellem drikkefællesskaber og deres lokalområde i Københavns by- og boligområder
  • socialfaglig bademester i Sjællandsgade Bad – et nyt tilbud, som vi driver i samarbejde med Kultur- og Fritidsforvaltningen, målrettet socialt udsatte, tilbuddet omfatter adgang til bad og sauna samt støtte til brobygning til relevante sociale indsatser

Din opgave bliver at sikre rammerne for en sammenhængende og fleksibel indsats, hvor medarbejderne får den nødvendige støtte og sparring til at udføre deres arbejde bedst muligt. Derudover vil du have en central rolle i arbejdet med at søge projektmidler samt sikre den efterfølgende projektledelse, implementering og afrapportering

Samarbejdspartnere
Din evne til at skabe og vedligeholde stærke relationer er afgørende for din succes i stillingen. Du bliver en del af en engageret ledergruppe bestående af en tilbudsleder og tre afdelingsledere. Vi prioriterer videndeling, sparring og et åbent, tillidsfuldt samarbejde i hverdagen.

Som afdelingsleder får du ansvar for 19 erfarne medarbejdere med forskellig baggrund, herunder pædagoger, socialrådgivere og akademikere. Du vil desuden samarbejde med en bred vifte af aktører på de områder, du har ansvar for, herunder andre forvaltninger, interne og eksterne myndigheder samt NGO’er. Derudover deltager du i tværgående ledelsesfora, hvor du bidrager til udviklingen af den samlede opsøgende indsats i Københavns Kommune.

Om dig og din ledelsesrolle
Du træder ind i en organisation, hvor dit ansvar og dit ledelsesmæssige råderum er stort. Det er derfor afgørende, at du arbejder loyalt indenfor de givne rammer og samtidig bidrager aktivt til vores fælles visioner.

Du skal være med til at udvikle og implementere initiativer, der styrker det opsøgende sociale arbejde i byen – i tæt samarbejde med andre kommunale aktører, myndigheder og NGO’er -med det formål at skabe helhedsorienterede løsninger.

Som afdelingsleder får du ansvar for personaleledelse og -udvikling, hvor du sikrer trivsel, kompetenceudvikling og et godt arbejdsmiljø for dine medarbejdere. Du bliver leder for en gruppe, der har deres daglige virke forskellige steder i København. Det betyder, at kontakten til dig typisk vil være begrænset til en-to gange om ugen. Medarbejderne er derfor vant til – og forventer – en tillidsbaseret ledelse, hvor du aktivt tager initiativ til at opsøge relationen til dem.

Opgaven er omfattende, og vi søger derfor en erfaren leder, der er fagligt velfunderet og har solid forståelse for opsøgende socialt arbejde. Du har erfaring med at lede erfarne medarbejdere, der arbejder selvstændigt og i skiftende kontekster.

Vi lægger vægt på, at du

  • kan arbejde strategisk med udvikling af sociale indsatser
  • har dokumenteret erfaring med projektledelse – gerne af komplekse indsatser med mange aktører
  • er en dygtig brobygger, der kan facilitere samarbejde på tværs af aktører og sektorer
  • har ledererfaring – gerne inden for socialt arbejde, psykiatri eller rusmiddelområdet
  • har erfaring med at lede medarbejdere på distancen og skabe faglig sammenhæng i fleksible arbejdsformer
  • har erfaring med at arbejde i en politisk styret organisation
  • har – eller er indstillet på at tage – en diplomuddannelse i ledelse

Vi tilbyder

  • muligheden for at være med til at sætte standarden for 19 dedikerede medarbejder i et nyetableret tilbud
  • gode muligheder for at bringe alle dine ledelseskompetencer i spil – og videreudvikle dem
  • stor frihed i tilrettelæggelsen og udøvelsen af din ledelsesopgave
  • en meningsfuld stilling i en organisation, der gør en reel forskel for udsatte borgere
  • en engageret medarbejdergruppe med højt fagligt niveau, stærk dedikation til arbejdet og lav personaleudskiftning
  • en arbejdsplads, hvor tillidsbaseret ledelse og psykologisk tryghed står højt på dagsordenen

Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst og indenfor rammerne af lokal løndannelse. Arbejdstiden er 37 timer om ugen. Forventet tiltrædelse den 1. januar 2026 eller snarest muligt. Vi indhenter straffeattest i forbindelse med ansættelsesprocessen.

Vil du vide mere?
Har du spørgsmål eller ønsker yderligere information, er du velkommen til at kontakte

  • socialfaglig medarbejder Christian på 24 87 06 81
  • socialfaglig medarbejder Agnieszka på 20 43 97 06
  • afdelingsleder Raymond 20 56 27 87
  • tilbudsleder Søren på 26 88 14 50

Vi kan træffes mandag til fredag kl. 14-16.00.

I din ansøgning bedes du reflektere over følgende spørgsmål

  • hvordan vil du som afdelingsleder sikre, at dit team arbejder målrettet i et udfordrende og ofte uforudsigeligt miljø?
  • hvilke erfaringer har du med arbejdet med udsatte grupper, og hvordan vil du tilpasse din tilgang til forskellige individer i marginaliserede situationer?
  • hvordan vil du samarbejde med andre aktører, herunder politiet, forvaltninger og NGO’er, for at skabe et tværfagligt og helhedsorienteret tilbud?

Søg via linket senest torsdag den 30. oktober 2025
Vi forventer at holde 1. samtaler tirsdag den 4. november og 2. samtaler torsdag den 13. november 2025. Kandidater, der går videre til 2. samtale, skal gennemføre en personlighedstest. Der vil desuden være en case, som behandles under 2. samtale.