Børne- og ungerådgiver til Styrket Modtagelse i Din Sociale Indgang Børn Amager
Brænder du for at gøre en forskel for børn, unge og familier i deres første møde med forvaltningen? Så er det dig, vi mangler som børne- og ungerådgiver i Styrket Modtagelse.
Hvem er vi i Styrket Modtagelse?
Styrket Modtagelse er hjertet i Din Sociale Indgang Børn Amager, fordi alle førstegangshenvendelser fra borgere og samarbejdspartnere modtages her. Vi modtager ca. 5.000 underretninger og henvendelser årligt. Styrket Modtagelse varetager sagsbehandlingen i ca. halvdelen af nye underretninger, hvor der enten skal handles akut, eller hvor der er tale om en afgrænset bekymring for barnet eller den unge.
Vores kerneopgave er modtagelse af borgere, vurdering af underretninger og i forlængelse heraf afholdelse af børnesamtaler og møde med forældrene samt den efterfølgende retning for forløbet for børn, unge og familier. Vi har en ambition om at handle hurtigt og rettidigt og give udsatte børn, unge og deres familie målrettet råd, vejledning og støtte.
Vi har som afdeling fokus på, hvordan en sag kommer ind i organisationen, sagernes tyngde og på en styrkelse af koordinering med vores samarbejdspartnere på almenområdet og de tidlige forebyggende indsatser for familierne. Udviklingsmæssigt har vi i 2025 fokus på en omorganisering i Socialforvaltningen, der indebærer, at vi i enheden såvel som afdelingen har budt velkommen til nye kollegaer fra det tidligere Borgercenter Handicap.
Som rådgiver vil du indgå i et team med 10 børne- og ungerådgivere, som har fokus på tidlig og rettidig indsats i nye sager. Du vil blive en del af en tværfaglig afdeling, der udover rådgiverteamet, består af et administrativt team, et team, der varetager sagsbehandlingen i forhold til handicapkompenserende ydelser og enhedens daginstitutions- og skolesocialrådgivere samt to teamledere og en afdelingsleder.
Om opgaverne
Som rådgiver i Styrket Modtagelse er du den første, familien møder, efter vi har modtaget en underretning. De væsentligste opgaver for dig og dit team er
- foretage 24 timers-vurdering af underretninger
- afholde børnesamtaler med og uden samtykke fra forældrene
- foretage partshøring af forældre i underretninger samt partshøringer i form af underretningsmøder, hvor underretter deltager
- på baggrund af partshøring og inddragelse af barnet vurdere de næste skridt i sagen, hvilket betyder, at du skal træffe afgørelse om, hvorvidt sagen lukkes, der tilbydes indsats jf. barnets lov § 30, eller at der skal udarbejdes en afdækning eller en børnefaglig undersøgelse jf. barnets lov § 19 og § 20 − afdækninger og børnefaglige undersøgelser udarbejdes som udgangspunkt af børne- og ungerådgivere i vores livsfasegrupper
- holde opstartsmøder og følge op på de § 30-forløb, som du har iværksat
- handle ved akutte henvendelser, der håndteres jf. barnets lov § 136
- modtage personlige henvendelser og vejlede fremmødte borgere i nye sager
- yde råd og vejledning til børn, unge, forældre og andre, der har med børn at gøre
Ca. hver 6. uge har du sammen med tre af dine kollegaer ansvaret for vagtopgaven, hvilket indebærer at handle på underretninger, hvor der er mistanke om, at barnet er udsat for overgreb, samt sager, hvor der kræves akut handling for at skabe sikkerhed for barnet. Fra 24 timers-vurdering, børnesamtale og partshøring frem til afgørelse om videre forløb.
Om dig
Din uddannelsesbaggrund er socialrådgiver eller socialformidler. Det er en fordel, hvis du tidligere har beskæftiget dig med myndighedsarbejdet og/eller har social- eller handicapfaglig viden. Det er desuden en fordel, hvis du har erfaring med/kendskab til at arbejde med ICS og/eller SOS-metoden.
Derudover forventer vi, at du
- kan se dig selv som facilitator for forandring for familierne, og har mod på at påtage dig myndighedsrollen, herunder afholdelse af motiverende samtaler med forældre
- kan arbejde systematisk og struktureret, er stærk formidler – både mundtligt og skriftligt
- er nysgerrig og kan tænke kreativt og utraditionelt omkring løsningerne, også selvom du ikke har langvarigt kendskab til barnet eller den unge og familien
- har en anerkendende og løsningsfokuseret tilgang til arbejdet med familierne og samtidig tør tænke kreativt i opgaveløsningen
- kan stille krav og være insisterende i samarbejdet med familierne og koordinere tværfaglige indsatser i tæt dialog med familier og samarbejdspartnere
Det er en fordel, hvis du har et bredt kendskab til tilbud i Københavns Kommune, fx Børne- og Ungdomsforvaltningen, og civilsamfundet og/eller erfaring med at tænke i løsninger i netværket. Dette for at kunne give borgerne de bedst mulige råd og vejledning og mindst indgribende indsats.
Vi ønsker, at du
- trives med tæt teamsamarbejde samtidig med, at du formår at indgå i en afdeling samt en hel enhed – herunder, at du er en holdspiller, som er optaget af at hjælpe og byde ind i teamet og afdelingen, så vi sikrer, at alle kommer godt i mål
- trives med en omskiftelig hverdag, hvor du ikke altid ved, hvad dagen bringer og hvilke børn og familier, du skal have kontakt med
- tager medansvar for en god stemning og trivsel på arbejdspladsen, har mod på at byde ind med din faglighed og gode idéer og er optaget af, at vi sammen holder den faglige og metodiske udvikling i gang
Vi kan tilbyde
I Styrket Modtagelse bliver du en del af et stærkt arbejdsfællesskab, hvor vi brænder for en hurtig, juridisk korrekt og socialfagligt velfunderet behandling af de bekymringer, som vi modtager om børn og unge i vores område.
Du kan se frem til at blive en del af en arbejdsplads, hvor vi kommer hinanden ved, sparer med hinanden, hjælpes ad og lægger vægt på at gå sammen i makkerskaber, når sagerne kalder på det.
Du vil desuden få gode muligheder for faglig såvel som personlig udvikling. Der er fast supervision, og flere af vores kolleger deltager i efteruddannelsesforløb, kursusmoduler, certificeringer og ledertalentprogrammer.
Vi har på mange måder et unikt socialt sammenhold i enheden. Du vil få rig mulighed for en masse sjove og uformelle snakke med dine kolleger – hvad enten det er over frokosten i vores kantine, til et af vores faglige arrangementer eller til de fælles arrangementer, som vores nyopstartede personaleforening afholder.
Om Din Sociale Indgang Amager
Amager er en bydel i udvikling, hvor indbyggertallet på over 200.000 er stigende. I bydelen er der mange gode eksterne samarbejdspartnere og Din Sociale Indgang Amager – Børneområdet har udviklet et stærkt professionelt netværk i området, som er en uundværlig ressource for os. Vi er ca. 250 medarbejdere, som tværfagligt løser opgaver indenfor sagsbehandling, støtteindsatser og rådgivning til familier med udsatte børn og unge fra 0-23 år.
Udover Styrket Modtagelse består enheden af to andre myndighedsafdelinger, Børneliv og Ungeliv, der varetager det samlede sagsforløb fra afdækning eller børnefaglig undersøgelse til opstart af og opfølgning på støttende indsats jf. barnets lov § 32 samt et familiehus, der varetager støttende indsatser i form af familiebehandling og forløb med kontaktperson eller psykolog.
Ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til overenskomst for socialrådgivere, socialformidlere og/eller HK- overenskomst for administration og IT.
Stillingen er en fuldtidsstilling. Tiltrædelse snarest muligt eller den 1. januar 2026. Det er en fast stilling. Der kan derudover opstå mulighed for en tidsbegrænset ansættelse i teamet.
I forbindelse med ansættelsen vil der blive indhentet udvidet straffe- og børneattest.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere om stillingen og om Din Sociale Indgang Amager, kan du kontakte børne- og ungerådgiver Simone Broholm på 21 38 14 05 eller teamleder Nadia Bjerregaard på 21 24 87 58.
Ansættelsessamtaler forventes afholdt den 26. eller 27. november 2025.
Søg via linket senest søndag den 23. november 2025