Mødedato: 01.10.2015, kl. 16:00
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

Anlægsoversigt - september 2015

Se alle bilag
Med denne indstilling følges op på kommunens anlægsprojekter – herunder anlægsbudgetter og eksekvering af anlægsprojekter.

Indstilling og beslutning

Indstilling om, 
  1. at den ændrede periodisering af udvalgenes budgetter og de deraf følgende bevillingsmæssige ændringer i 2015 - 2019 (bilag 5) godkendes.

(Økonomiudvalget)

Problemstilling

Økonomiudvalget besluttede den 2. september 2014, at opfølgningen på kommunens anlægsprojekter fremadrettet bør fokusere på de projekter, hvor kommunen har de største risici. På økonomiudvalgsmødet den 9. juni 2015 blev et nyt koncept for anlægsopfølgningen endeligt vedtaget, og med denne anlægsopfølgning træder det nye koncept i kraft.

Med det nye koncept for anlægsopfølgning deles kommunens anlægsprojekter op i 2 kategorier, hvor projekter med høj risiko for forsinkelser eller budgetoverskridelser defineres som kategori 1, imens projekter med lav risiko defineres som kategori 2 (jf. bilag 6). Der følges forsat op på periodisering af budgetter på samtlige af kommunens anlægsprojekter, imens der fremadrettet kun følges op på eksekvering af anlægsprojekter i kategori 1. Der følges desuden fortsat op på daginstitutioner med en eksekveringstid på over 30 måneder samt på servicemål for lokalplaner og byggesagsbehandling. Der følges fremadrettet også op på etablering af skolespor og fritidstilbud samt helhedsrenovering af skoler.

Løsning

I det følgende gennemgås hovedresultaterne i anlægsoversigterne, og der følges op på budget og eksekvering.

Opfølgning på anlægsbudgetter

Københavns Kommune har i perioden 2015-2019 et samlet bruttoanlægsbudget på ca. 14,3 mia. kr. Heraf ligger 3.728 mio. kr. i 2015 efter periodisering, mod 4.333 mio. kr. ved sidste opfølgning. Selvom budgettet i 2015 er reduceret kraftigt i forbindelse med denne periodisering, ligger det samlede budget fortsat en del over rammen i vedtaget budget på 3.657 mio. kr. Økonomiudvalget afskaffede den 13. januar 2015 anlægsmåltallene for udvalgene for 2015. Økonomiforvaltningen vurderer på baggrund af erfaringer fra tidligere år, at forvaltningernes budgetter vil blive reduceret yderligere, når årets afslutning nærmer sig, og det bliver klart, hvad der kan eksekveres på de enkelte anlægsprojekter i 2015. I 2014 reduceredes bruttoanlægsbudgettet fra 3.880 mio. kr. til 3.537 mio. kr. fra anlægsopfølgningen i september til opfølgningen i december. Regnskab 2014 viste et resultat på 3.358 mio. kr.

Tabel 1. Bruttoanlæg fordelt på udvalg efter periodisering

mio. kr. /  løbende priser

2015

2016

2017

2018

2019

I alt

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

13

 1

 8

  -  

 -  

    22

Børne- og Ungdomsforvaltningen

    272

 690

1.373

448

177

    2.960

Kultur- og Fritidsforvaltningen

   174

245

      136

    17

   571

Socialforvaltningen

       143

     128

        1

       -

   -  

       272

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen

       101

       130

  50

12

   20

       313

Teknik- og Miljøforvaltningen

1.392

  902

907

701

1.288

     5.191

Økonomiforvaltningen

    1.634

  992

1.754

 439

102

4.921

I alt

   3.728

 3.088

    4.230

   1.616

1.587

  14.250

Note I: Budgettallene er inkl. budgetter på hovedkonto 1 – forsyningsområdet/takstfinansieret anlæg.
Note II: Der er medtaget ændringer til budgettet besluttet af BR til og med mødet den 17./18. juni 2015.

I aftalen om kommunernes økonomi i 2016 er KL og Regeringen enige om en anlægsramme på 16,6 mia. kr., hvilket er et fald i forhold til anlægsrammen i 2015, der var på 17,5 mia. kr. Københavns Kommune har i budgetforslaget for 2016 indlagt en ramme på 3.700 mio. kr. KL og Regeringen er desuden enige om, at kommunerne foretager en gensidig koordinering af budgetterne med henblik på at overholde den aftalte anlægsramme.

Økonomiforvaltningen har derfor bedt forvaltningerne om at reducere budgetterne i 2016 med henblik på at sikre, at København bidrager til at overholde anlægsrammen i 2016 samt for at skabe ’plads’ til nye anlægsprojekter i forbindelse med forhandlingerne om budget 2016. Budgettet er i forbindelse med denne periodisering reduceret til 3.088 mio. kr. i 2016. 

I tabel 2 nedenfor ses den ændrede periodisering fra 2015-2019, som indmeldt i denne anlægsoversigt:

Tabel 2. Ændret periodisering – brutto.

mio. kr. /  løbende priser

2015

2016

2017

2018

2019

Ændret periodisering - brutto

 -604

  -1.508

1.444

      470

176

Opfølgning på eksekvering

Med ’Styr på eksekvering’ følges op på forsinkelse på ibrugtagningstidspunkt. Med det nye koncept følges der fra og med denne anlægsoversigt kun op på forsinkelser vedr. kategori 1 projekter, dvs. på højrisiko-projekter. ’Styr på eksekvering’ er drøftet i kredsen af administrerende direktører, i Plankredsen og er vedlagt denne indstilling som bilag 1.

Forsinkelser måles i den nedenstående tabel 3 i forhold til den ’gældende politisk vedtagne tidsplan’. I anlægsoversigten er der for hvert anlægsprojekt angivet et oprindeligt forventet ibrugtagningstidspunkt, men såfremt der vedtages en revideret tidsplan i et fagudvalg – og dermed et nyt forventet ibrugtagningstidspunkt, er dette fremover den ’gældende politisk vedtagne tidsplan’.

Tabel 3. Forsinkelse på ibrugtagning fordelt på udvalg

Antal projekter

Grøn

Gul

Rød

I alt

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

0

0

0

0

Børne- og Ungdomsforvaltningen

12

5

20

37

Kultur- og Fritidsforvaltningen

8

3

7

18

Socialforvaltningen

10

1

2

13

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen

1

 0

4

5

Teknik- og Miljøforvaltningen

116

14

77

207

Økonomiforvaltningen

46

2

9

57

I alt

193

25

119

336

Da det er første gang, det nye koncept for anlægsopfølgning anvendes er det ikke muligt at vise udviklingen i forhold til sidste opfølgning. Dette vil først være muligt fra næste anlægsoversigt. 

Af kommunens 683 igangværende anlægsprojekter er 336 projekter svarende til 49,3 pct. angivet som kategori 1 i denne opfølgning. Det bemærkes, at alle projekter med et oprindeligt bruttobudget på over 20 mio. kr. skal angives som kategori 1.

Som det ses af tabel 3 ovenfor er 193 projekter af kategori 1 projekterne grønne, og forventes dermed ibrugtaget til tiden. 25 projekter er gule og dermed forsinkede i op til 6 måneder, mens 119 projekter er røde og dermed forsinkede i mere end 6 måneder. Vedlagt som bilag 2 er en komplet liste over alle røde kategori 1 projekter, hvortil der er angivet en forklaring på forsinkelsen.

Projekterne med de største budgetter er Nordhavnsvejen, etablering af ny skole i Ørestad syd og ny skole på Artillerivej. Nordhavnsvejen og skolebyggeriet i Ørestad Syd er ikke forsinkede i forhold til den gældende tidsplan, mens skolebyggeriet på Artillerivej er 24 måneder forsinket.

Opfølgning på eksekvering af skoler og daginstitutioner

Økonomiudvalget besluttede den 10. december 2013 en målsætning for kommunalt institutionsbyggeri på 30 måneder, som afspejler et realistisk, men ambitiøst niveau.

På nuværende tidspunkt er 8 ikke-ibrugtagne dagsinstitutionsprojekter med i alt 912 institutionspladser under etablering. Den gennemsnitlige eksekveringstid for disse 8 projekter ligger på 54,4 måneder. Det bemærkes, at den gennemsnitlige eksekveringstid for alle daginstitutioner vedtaget på budget 2012 er på 42,6 måneder – dette er inklusiv både ibrugtagne og ikke - ibrugtagne daginstitutionsprojekter.  

På nuværende tidspunkt er der 20 helhedsrenoveringer af skoler i gang og 16 projekter, hvormed der etableres skolespor og fritidstilbud. Ud af de 20 helhedsrenoveringer, der er i gang, er 19 projekter grønne svarende til 95 pct., imens 1 projekt er rødt og dermed over 6 måneder forsinket. Af de 16 igangværende etableringer af skolespor og fritidstilbud er 5 projekter svarende til 31 pct. grønne, 2 projekter svarende til 13 pct. er gule, og 9 projekter (56 pct.) er røde. Samlet er 70 pct. af projekterne vedr. etablering af skolespor og fritidstilbud altså forsinkede.  

Opfølgning på målsætninger for eksekvering af udvalgte typer af anlægsprojekter

I sagen om anlægsoversigter forelagt Økonomiudvalget i september 2012 blev der vedtaget nye målsætninger for eksekvering af udvalgte typer af anlægsprojekter. I tabel 4 nedenfor følges op på disse målsætninger.

Tabel 4: Opfølgning på måltal for eksekveringstid på udvalgte typer

Type

Måltal/mdr.

Forventet gnm. eksekveringstid

Antal projekter i alt

Projekter der overskrider måltal

Overskridelse i pct.

Cykelbaner

29

53,7

3

2

67%

Cykelstier

33

39,2

11

6

55%

Grønne cykelprojekter

31

54,7

3

3

100%

Byggeri af boligtilbud -almenboliglov

36

60,3

7

7

100%

Ombygning af boligtilbud -servicelov

21

41,0

1

1

100%

Etablering af skolespor og fritidstilbud

46

49,4

16

10

50%

Som det ses af tabel 4 ligger den forventede gennemsnitlige eksekveringstid over måltallene for alle typer af anlægsprojekter.

Opfølgning på servicemål

Den 15. juni 2010 vedtog Økonomiudvalget servicemål vedrørende lokalplaner og byggesagsbehandling i Teknik- og Miljøforvaltningen.

Måltallet for planproces efter vedtagelse af startredegørelse på alle udviklings- og lokalplaner er på 12 måneder. Der er vedtaget 11 lokalplaner siden sidste opfølgning. 6 planprocesser har taget mellem 10 og 12 måneder og overholder dermed servicemålet. To planprocesser har ikke været underlagt måltal og 3 lokalplanprocesser har taget hhv. 13,14 og 15 måneder.

Servicemål for byggesagsbehandlingen er 5 arbejdsdage for lette sager og 20 arbejdsdage for komplicerede sager, samt at alle sager med individuelt aftalt tid overholdes. Der følges op på perioden 1. januar til 30. juni 2015:

Tabel 5: Opfølgning på måltal for byggesagsbehandling

Type sager

Måltal/dage

Antal sager

Gnm. brugte arbejdsdage

Aftalt tid

-

-

-

Lette sager

5

276

4,7

Svære sager

20

2929

15,3

Som tabellen viser, er måltallet overholdt på både lette og svære sager.

I Økonomiaftalen for 2015 er Regeringen og KL enige om at nedbringe sagsbehandlingstiden bl.a. for byggesager med en tredjedel i 2015. Reduktionen skal bl.a. nås ved at indføre fælles servicemål for byggesagsbehandlingen. Med henblik på at lette kommunernes sagsbehandling og bidrage til kortere sagsbehandlingstid skal der gennemføres regelforenklinger på miljø - og byggeområdet. Derudover er Regeringen og KL enige om at gennemføre en ensartet byggesags - gebyrmodel på tværs af alle kommuner. Teknik- og Miljøforvaltningen afventer fortsat ny lovgivning, før der udarbejdes nye mål for tidsfrister for byggesagsbehandling og ny gebyrmodel for området.

Offentliggørelse

Såfremt Økonomiudvalget godkender hovedresultaterne, vil oversigterne blive tilgængelige på kommunens hjemmeside umiddelbart herefter på www.kk.dk/anlaeg. Projekterne vil blive præsenteret på et kort, så det er muligt at se, hvor i byen de enkelte anlægsprojekter er placeret. I lighed med tidligere vil en række anlægsprojekter ikke blive offentliggjort på hjemmesiden. Der kan være tale om projekter, hvor kommunen kan blive skadet i en forhandlingsmæssig sammenhæng – eksempelvis som køber af fast ejendom. Herudover er der i offentliggørelsen udeladt ukonkretiserede puljer og allerede ibrugtagne projekter.  

Økonomi

Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser ud over de bevillingsmæssige ændringer, som ses af bilag 5.

Videre proces

Efter godkendelse vil Økonomiforvaltningen offentliggøre oversigterne på kommunens hjemmeside.

 

         Mikkel Hemmingsen

                                                                  /                           Søren Tegen Pedersen

Oversigt over politisk behandling

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget over for Borgerrepræsentationen anbefaler,

1.    at den ændrede periodisering af udvalgenes budgetter og de deraf følgende bevillingsmæssige ændringer i 2015 - 2019 (bilag 5) godkendes.


Økonomiforvaltningen indstiller over for Økonomiudvalget,

2.    at anlægsoversigterne tages til efterretning og publiceres på kommunens hjemmeside,
3.    at ’Styr på eksekvering’ (bilag 1) på anlægsområdet tages til efterretning.



Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 22. september 2015

Indstillingens 1. at-punkt blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Indstillingens 2. og 3. at-punkt blev taget til efterretning uden afstemning. 

Beslutning

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 1. oktober 2015

 

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.

Til top