Socialudvalget
BESLUTNINGSPROTOKOL
fra ordinært møde onsdag den 23. april 2008
10. Socialudvalgets aprilprognose 2008
SUD 169/2008 J.nr. 169/2008
Socialudvalget 
skal aflevere regnskabsprognose pr. april 2008 til 
Økonomiforvaltningen.
| Socialforvaltningen indstiller, 1.                   
      at 
      Socialudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at regnskabsprognosen 
      2008 pr. april godkendes | 
| Socialudvalgets 
      beslutning i mødet den 23. april 2008 Kontorchef Katrine 
      Bagge Thorball deltog under punktets behandling. Indstillingen blev 
      tiltrådt. | 
Problemstilling
Økonomiforvaltningen har indkaldt til udvalgenes 
regnskabsprognose for 1. kvartal 2008. Regnskabsprognosen består af forventet 
regnskab 2008 herunder opfølgning på ydelsernes priser og mængder og 
målsætninger for Socialforvaltningen samt opfølgning på 
serviceudgifter.
Løsning
Tabel 1. Forventet regnskab 2008 (SUD d. 9. april 2008 sammenlignet med aprilprognose 2008) samt forventede korrektioner sfa. handleplaner, lån og merindtægter fra BIF.
| Bevilling |  | |
|  | SUD d. 9. 
      april 2008 | Forventet 
      afvigelse 2008 | 
| Nettoudgifter 
      i mill. kr. |  |  | 
| Børnefamilier 
      med særlige behov | 0,0 | 3,6 | 
| Voksne med 
      særlige behov | 1,0 | -4,0 | 
| Stofafhængige | -5,0 | -5,0 | 
| Handicappede | 30,8 | 42,6 | 
| Administration | 0,0 | 0,0 | 
| I 
      alt | 26,8 | 37,2 | 
| Forventede 
      korrektioner -          
      Handleplan 
      Hjemmepleje (SUD d. 11. april 2008) -          
      Handleplan 
      på det øvrige handicapområde (SUD d. 11. april 2008) -          
      Reduceret 
      overførsel i ordinær overførselssag vedr. regnskab 2007 
      (1) -          
      Forventede 
      merindtægter fra BIF sfa. merindtægter på integrationsområdet |  | -15,0 -15,8 7,0 -11,7 | 
| Forventet 
      resultat Før 
      eventuelle merindtægter for særligt dyre enkeltsager på 5-7 mill. 
      kr. |  | 1,7 | 
(1) Anmodning om overførsel af midler fra 2007 til 2008 
til betaling for forventet efterregulering af færdigbehandlede psykiatriske 
patienter er nedjusteret fra 18,9 mill. kr. til 11,4 mill. kr., midlerne i alt 
7,5 mill. kr. er i overførselssagen foreslået anvendt til dækning af merforbrug 
på driften i 2007. Som følge af manglende overførsel af midler er det 
vurderingen af der at mangler 7,0 mill. kr. til betaling for forventet 
efterregulering i 2008.
Budgetoverholdelse i 2008 bygger på omfattende 
økonomiske handleplaner for i alt 138 mill. kr. på områderne hjemmepleje med 48 
mill. kr., børneområdet med 75 mill. kr. og handicapområdet med 15 mill. kr. Det 
er i prognosen forudsat at handleplanerne gennemføres med den nævnte effekt. 
Handleplanerne er et meget væsentligt risikomoment i prognosen og realistisk set 
må det forventes at ikke alle handleplaner lykkes fuldt ud. Det anbefales derfor 
at eventuelle merindtægter fra særligt dyre enkeltsager reserveres til delvis 
dækning af denne risiko.
Socialforvaltningen forventer, på de styrbare rammer, et 
samlet reelt merforbrug på 1,8 mill. kr. 
svarende til 0,04 pct. af det korrigerede budget 2008, jf. tabel 1. Denne 
forventning bygger imidlertid på at de vedtagne handleplaner gennemføres, samt 
at der overføres integrationsindtægter til Socialforvaltningen fra 
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen og at overførslerne i den ordinære 
overførselssag reduceres, svarende til at regnskab 2007 balancerer. Sidstnævnte 
vil indebære forventede merudgifter på Socialudvalgets område i størrelsesorden 
7,0 mill. kr. til betaling af forventet efterregulering af færdigbehandlede 
psykiatriske patienter.
Bortses der fra de udefrakommende faktorer (reducerede 
overførsler og overførsel af budget fra Beskæftigelses- og 
Integrationsforvaltningen) samt de seneste handleplaner på hjemmeplejen og det 
øvrige handicapområde, forventes et samlet reelt merforbrug på i alt 37,2 mill. 
kr. på driften svarende til 0,8 pct. af det korrigerede budget 2008, jf. tabel 
2. I den reelle afvigelse er der indregnet forventede overførsler til 2009 på i 
alt 61,8 mill. kr.
Tabel 2.  
Styrbare rammer, eksklusiv anlæg*
| Bevilling | April | |||||
|  | Vedtaget 
      budget 2008 | Korrigeret 
      budget 2008 | Forventet 
      regnskab 2008 | Forventet 
      teknisk afvigelse 2008 | Forventede 
      overførsler til 2009 | Forventet 
      afvigelse 2008 | 
| Nettoudgifter 
      i 1.000 kr. |  |  |  |  | < 
    td width=72 valign=top style='width:54.0pt;border-top:none;border-left:none; 
    border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; 
    mso-border-left-alt:solid windowtext .75pt;mso-border-left-alt:solid 
    windowtext .75pt; mso-border-bottom-alt:solid windowtext 
    .75pt;mso-border-right-alt:solid windowtext .75pt; 
    background:white;mso-shading:windowtext;mso-pattern:solid white;padding:0cm 
    1.5pt 0cm 1.5pt; height:12.35pt'> | |
| Børnefamilier 
      med særlige behov | 1.147.132 | 1.150.159 | 1.150.159 | 0 | 3.607 | 3.607 | 
| Voksne med 
      særlige behov | 846.105 | 845.970 | 823.728 | -22.242 | 18.242 | -4.000 | 
| Stofafhængige | 372.435 | 411.754 | 381.516 | -30.238 | 25.238 | -5.000 | 
| Handicappede | 1.478.461 | 1.475.045 | 1.517.650 | 42.605 | 0 | 42.605 | 
| Administration | 379.689 | 412.511 | 397.782 | -14.729 | 14.729 | 0 | 
| Sum | 4.223.822 | 4.295.439 | 4.270.835 | -24.604 | 61.816 | 37.212 | 
* Før handleplaner og øvrige forventede korrektioner, 
jf. tabel 1
* Mindreforbruget fra Stofafhængige foreslås flyttet til 
Hjemmeplejeområdet
Børnefamilier 
med særlige behov forventes et merforbrug på 3,6 mill. kr. Det 
forventede reelle merforbrug på 3,6 mill. kr. udgøres primært af et forventet 
merforbrug på socialcentrene på 15,2 mill. kr., der primært modsvares af et 
forventet mindreforbrug vedr. mellemkommunal refusion på 14,8 mill. kr. 
Derudover er der en række øvrige afvigelser der samlet beløber sig til 3,2 mill. 
kr., svarende til et samlet merforbrug på 3,6 mill. kr.
Bevillingsområdet Voksne med særlige behov forventer et mindreforbrug på 5,0 mill. kr. 
Mindreforbruget består primært af et mindreforbrug på 4,5 mill. kr. på udgifter 
til færdigbehandlede patienter. Der er dog et merforbrug på hjemmeplejen for 
voksne på 1,0 mill. kr.
På 
bevillingsområdet Stofafhængige forventes et mindreforbrug på 5,0 mill. kr. som 
primært skyldes merindtægter vedrørende ekstra statsrefusion pga. merforbrug på 
køb og salg af pladser i andre kommuner. Forslag om overførsel af 
mindreforbruget fra Stofafhængige til Hjemmeplejen vil blive behandlet i 
særskilt sag.
På 
området Handicappede forventes et merforbrug på 42,6 mill. kr. Det 
forventede merforbrug skyldes primært et forventet merforbrug på 
handicaphjælperordningerne på 15,5 mill. kr. På Handicap hjemmeplejen forventes 
et merforbrug på 14,0 mill. kr. som primært vedrører handicapområdet og skyldes 
budgetproblem i visitationen som følge af aktivitetsstigning – i særdeleshed en 
stigning i efterspørgslen efter de særlige 
hjælpeordninger.
Fremadrettet vil der blive fulgt op på hjemmeplejen for 
handicappede og psykisk syge som et særskilt 
bevillingsområde.
Effektueres de af Socialudvalget den 11. april 2008 
behandlede økonomiske handleplaner for budgetoverholdelse i 2008 på 
hjemmeplejeområdet, handicaphjælpere, køb og salg af pladser til voksne 
handicappede samt socialpædagogisk bistand forventes 11,8 mill. kr. i merforbrug 
på driften på det øvrige handicapområde. Den primære årsag til det yderligere 
merforbrug er, at der nu forventes et merforbrug på handicaphjælperordningerne 
på 15,5 mill. kr. mod 9,3 mill. kr. i redegørelsen forelagt på Socialudvalgsmøde 
den 11. april 2008 (SUD 136/2008) samt opjustering med 5,6 mill. kr. vedr. 
forebyggende foranstaltninger for handicappede børn. Budgetoverholdelse for de 
11,8 mill. kr. vil blive behandlet i særskilt sag.
På 
Administrationsområdet forventes 
balance. 
På 
det "lovbundne område (Efterspørgselsstyrede overførsler)", jf. 
bilag 1, forventes en mindreudgift på 169,8 mill. kr., der skyldes en 
forventning om at antallet af helårsmodtagere af nye førtidspensioner forventes 
at blive 1.300 lavere end budgetteret. 
På 
anlægsområdet forventes 
balance.
Særligt dyre enkeltsager
I 
forbindelse med regnskab 2007 blev der, efter aftale med Økonomiforvaltningen, 
sat arbejde i gang vedrørende hjemtagelse af refusion i særligt dyre 
enkeltsager. I regnskab 2007 indgår indtægter svarende til den budgetkorrektion, 
der er lagt ind i budgettet. Refusionen påvirker derfor regnskabet neutralt. Den 
refusion som kan indhentes herudover vil komme til at indgå i regnskab 2008. Det 
er i kommunen besluttet, at af disse indtægter tilfalder 90 pct. kommunekassen 
og 10 pct. forvaltningen. En del af disse forventede indtægter er dog allerede 
prioriteret. Det drejer sig om omkostninger til at indhente refusionen i alt 2,2 
mill. kr., til ekstern revision af Socialforvaltningens tiltag til overholdelse 
af budget 2008 (jf. SUD den 12. marts 2008, SUD 97/2008) i alt 0,5 mill. kr. 
samt ekstern hjælp til budgetanalyser på børne- og handicapområdet på i alt ca. 
1,0 mill. kr.. Såfremt alle 10 pct. tilskrives Socialudvalgets budget i 2008, 
forventes der efter prioriteringer at være 5-7 mill. kr. tilbage. Der gøres 
opmærksom på, at disse indtægter ikke er indregnet i budget 2008 pga. usikkerhed 
om det konkret beløb, samt at der er tale om 
engangsindtægter.
Integrationsindtægter
Der 
gøres ligeledes opmærksom på, at Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i 
2008 forventer merindtægter på integrationsområdet på 18,6 mill. kr. Af disse 
skyldes 11,0 mill. kr. efterregulering af resultattilskud vedrørende 
beskæftigelse for tidligere år. Ifølge aftale skal 50 pct. af 
integrationsindtægterne for 2008 tilfalde Socialudvalget og for indtægter for 
tidligere år får Socialudvalget 72 pct. For Socialudvalget udgør dette i alt 
11,7 mill. kr. 
Opfølgning på 
serviceudgifter
Der 
er for alle forvaltninger i Københavns Kommune fastsat et serviceudgiftsloft for 
2008. Serviceudgiftsloftet indebærer, at serviceudgifterne i 2008 ikke må 
overstige vedtaget budget 2008. Socialforvaltningen har et vedtaget budget på 
serviceudgifter, jf. tabel 1, på i alt 4.223,8 mill. kr. Socialforvaltningens 
forventede regnskab vil, hvis samtlige overførsler fra regnskab 2007 til 2008 
godkendes af Borgerrepræsentationen, udvise et forbrug på i alt 4.312,0 mill. 
kr., dvs. at der forventes at blive anvendt midler for 88,2 mill. kr. mere end 
vedtaget budget, men da Socialforvaltningen forventer at overføre i alt 61,8 
mill. kr. til 2009 vil resultatet være, at der anvendes 26,4 mill. kr. mere end 
vedtaget budget. Socialudvalget vil blive forelagt særskilt sag med henblik på, 
at udskyde aktiviteter for at overholde 
serviceudgiftsloftet.
Bilag 1 beskriver de enkelte bevillingsområder med 
uddybende. Bilag 2 er selve det forventede regnskab pr. april 2008. Bilag 3 er 
Socialforvaltningens mål i 2008.
Økonomi
Er 
beskrevet i sagen.
Videre 
proces
Aprilprognosen vil blive forelagt Økonomiudvalget den 
13. maj. Som følge af ændring af Økonomiforvaltningens prognosecirkulære for 
2008 og fremefter, bliver aprilprognosen ikke længere indstillet overfor 
Borgerrepræsentationen.
Bilag
2.       
Forventet regnskab 
pr. april 2008
3.       
Socialforvaltningens mål 2008
         
Anette Laigaard                                 
                                                                  
/Sven Bjerre