Kultur- og Fritidsudvalget

 

BESLUTNINGSPROTOKOL

fra ordinært møde torsdag den 12. april 2007

 

Afbud:

·        Katrina Feilberg  (sygdom)

 

 

 

16.      Ansøgning om støtte fra 8 mio. kr. puljen til projektet Sprogporten

(KFU 205/2007)

 

 

INDSTILLING OG BESLUTNING

Udvalgene skal beslutte, om der skal søges støtte fra 8 mio. kr.'s puljen til projektet "Sprogporten – integration og læring for store og små".

 

Beslutning

Børne- og Ungdomsforvaltningen og Kultur- og Fritidsforvaltningen indstiller,

1. at Børne- og Ungdomsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget søger 8 mio. kr.'s puljen til ekstraordinære integrationsrettede indsatser på tværs af kommunen om:

455.000 kr. i 2007

370.000 kr. i 2008

280.000 kr. i 2009

   til at fortsætte projektet "Sprogporten" på Nørrebro.

 

 

Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning i mødet den 12. april 2007:

Indstillingen blev godkendt. 

 

 

Problemstilling

Projektet "Sprogporten" har fokus på sprogudvikling for hhv. småbørn og skolebørn. Det har kørt de sidste 2 år på Nørrebro, hvor der har været stor succes med skabe kontakt til indvandrerfamilier i Mjølnerparken/ Ydre Nørrebro. På baggrund af erfaringerne ønsker Bibliotekerne i Kultur- og Fritidsforvaltningen og Afdeling for Pædagogisk Integration i Børne- og Ungdomsforvaltningen i et samarbejde at fortsætte projektet i 3 år. Udgifterne på i alt 1,6 mio. i årene 2007-2009 til projektet vedrører primært løn til en projektmedarbejder, der skal udføre opsøgende arbejde hhv. gennem hjemmebesøg og samarbejde med institutioner. 

 

 

Løsning

Der søges om midler fra 8 mio. kr.'s puljen. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har fastlagt en række kriterier for 8 mio. kr.'s puljen, som projektet opfylder.

 

En større, ekstraordinær og tværgående indsats

Projektets mål er at styrke tosprogede børns sprogudvikling og på længere sigt muligheden for et aktivt medborgerskab. Bibliotekerne i Kultur- og Fritidsforvaltningen skal stå for driften med Nørrebro Bibliotek som base. Afdeling for Pædagogisk Integration i Børne- og Ungdomsforvaltningen skal medvirke til, at projektet forankres i kommunes integrationsindsats over for børn og unge, mens de konkrete aktiviteter skal tilrettelægges i samarbejde med de lokale dagsinstitutioner og Rådmandsgades Skole. Begge forvaltninger skal medvirke til, at erfaringerne fra projektet bruges som modeludvikling for andre projekter.

 

Projektet har haft stor succes med at gennemføre hjemmebesøg og indgå i samarbejde med institutioner og forældre i lokalområderne. Besøgene er bl.a. brugt til at forære børnene bøger, snakke om sprogstimulering og fortælle om bibliotekernes tilbud. Der har været stor interesse for besøgene, og de har bl.a. medført, at flere er begyndt at bruge bibliotekerne. Det er ligeledes erfaringen, at brobygning mellem skole og bibliotek har styrket samarbejdsrelationerne til elever og forældre. Ved at fortsætte projektet kan der fastholdes og opbygges en langvarig kontakt baseret på frivillighed til en stor del af børnefamilierne på Ydre Nørrebro med anden etnisk baggrund end dansk. På en enkel og positiv måde medvirker projektet dermed til at realisere integrationspolitikken i København med en indsats, der ligger langt ud over bibliotekernes traditionelle indsats. Det er netop en forudsætning for projektets succes, at der etableres et bredt samarbejde med institutioner, sundhedsplejersker, lokale foreninger, råd osv. 

 

Det er målet at starte Sprogporten i flere af kommunens bydele. Strategisk er det et mål, at projektet kan bruges som rollemodel og inspiration for andre integrationsprojekter, således at projektets erfaringer formidles nationalt.

 

Udspringer af Københavns Kommunes integrationspolitik

Projektet retter sig mod to mål i integrationspolitikken. For det første at lukke præstationsgabet mellem et - og tosprogede børn. For det andet at udnytte bibliotekernes potentiale som aktive læringscentre i forhold til børn og unge.

 

Evaluering i henhold til Københavns Kommunes integrationspolitik

Udgangspunktet for evalueringen vil være Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens Håndbog til systematisk evaluering (BIU 215/2006), der forventes at træde i kraft fra 1. april 2007. Konkret kan der bl.a. måles på antallet af hjemmebesøg, og via en logbog kan det registreres, hvorvidt brugen af biblioteker øges af de skolebørn og forældre, der indgår i projektet.

 

Integrationsaktiviteter af maksimalt 3 års varighed

Projektperioden er 3 år. I løbet af perioden er det målet, at projektet forankres i kommunen, så det efterfølgende kan overgå til drift/ finansieres inden for den almindelige drift.

 

Medfinansiering

Projektet har tidligere fået støtte fra Integrationsministeriet og Biblioteksstyrelsen. Der kan ikke opnås støtte fra Biblioteksstyrelsen igen, mens Integrationsministeriets puljer skal søges om tilskud, hvis projektet forsøges etableret i andre bydele.   

 

Økonomi

De samlede udgifter til projektet er foreløbigt anslået til ca. 1,6 mio. kr. Projektudgifterne i 2007 er 555.000 kr. 8 mio. kr.'s puljen søges om 455.000 kr., mens Kultur- og Fritidsforvaltningen finansierer 100.000 kr. inden for egne rammer.

 

I 2008 og 2009 søges puljen om hhv. 370.000 kr. og 280.000 kr. Kultur- og Fritidsforvaltningen egenfinansierer hhv. 125.000 kr. i 2008 og 285.000 kr. i 2009. Egenfinansieringen svarer til ca. 25 % i 2008 og 50 % i 2009 jf. kriterierne for puljen. I egenfinansieringen vil evt. indgå bidrag fra  andre samarbejdspartnere som fx Lokaludvalg. Projektaktiviteterne og projektets omfang kan evt. blive justeret efter de opnående tilskud.

 

 

Videre proces

Beskæftigelses- og Integrationsf orvaltningen sender ansøgningen i høring i Integrationsrådet, inden den behandles i udvalget.

 

Det skal bemærkes, at Pædagogisk Integration har fået positive tilkendegivelser i forhold til projektet fra både Rådmandsgades Skole og sundhedsplejersker på Nørrebro.

 

Bilag

Ingen

 

         Carsten Haurum                                                 Else Sommer