Familie- og Arbejdsmarkedsudvalget

 

DAGSORDEN

for ordinært møde onsdag den 22. juni 2005

 

 

21.      Convivendi institution

 

FAU 327/2005  J.nr. 327/2005

 

 

INDSTILLING

Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen,

 

at Familie- og Arbejdsmarkedsudvalget principgodkender, at der arbejdes videre med at undersøge muligheden for at oprette en Convivendi institution som selvejende institution.

 

at midlerne til anlæg af en eventuel Convivendi institution afholdes af initiativtagerne.

 

at midlerne til drift af en eventuel Convivendiinstitution dækkes dels over de allerede afsatte midler til drift af Convivendi som puljepladser i Børneplanen dels over det forventede mindreforbrug i Børneplanen (jf. den reviderede udbygningsplan vedtaget 11. maj).

 

 

RESUME

Familie- og Arbejdsmarkedforvaltningen har siden september 2003 rådgivet og vejledt Convivendiinstituttet og Foreningen Frie Børnehaver, som ønsker at oprette en daginstitution med tilknyttede kontorarbejdspladser til interesserede forældre. Ideen er en nyskabelse, hvor man på en ny måde forsøger at skabe mulighed for en bedre sammenhæng mellem famile- og arbejdsliv i småbørnsfamilierne. Det hidtidige arbejde har taget udgangspunkt i en principgodkendelse fra Familie- og Arbejdsmarkedsudvalget om, at forvaltningen skulle vurdere muligheden for indgåelse af en aftale om en puljeordning.

 

Nu ønsker initiativtagerne af økonomiske årsager en ny principgodkendelse om, at der skal arbejdes videre med at vurdere muligheden for at oprette institutionen som selvejende institution. En eventuel endelig godkendelse af en selvejende Convivendiinstitution er bundet til en række forudsætninger:

-         Initiativtagerne finder og lejer selv lokaler og sørger for at indhente en ibrugtagningstilladelse.

-         Forvaltningen står udelukkende for finansieringen af driften af daginstitutionen.

-         Visitationen skal foregå decentralt, og kommunen kan ikke forpligte sig til at betale for tomme pladser.

 

Derudover er der en række forhold relateret til forældrenes store inddragelse i institutionens dagligdag, som kræver afklaring inden en endelig godkendelse. Bl.a. skal der formuleres en klar ansvarsfordeling mellem personalet og forældrene.

 

En etablering af Convivendiinstitutionen som selvejende institution vil betyde, at kommunens udgifter stiger med estimeret 0,5 mill. kroner om året (2005 p/l) sammenlignet med etableringen af en tilsvarende puljeordning. Det forudsætter dog, at huslejeniveauet svarer til niveauet for de andre institutioner i lokalområdet.

 

Der er ikke afsat midler til drift af nye selvejende institutioner udover de allerede etablerede eller vedtagne i Børneplanen. Derfor skal driften finansieres via midlerne til drift af puljepladser, som oprindeligt planlagt. I den reviderede udbygningsplan (vedtaget på Familie- og Arbejdsmarkedsudvalgsmødet den 11. maj) er der afsat driftsmidler til en puljeordning for Convivendi; men det resterende beløb på estimeret 0,5 mill. kroner årligt (2005 p/l) skal finansieres over det forventede mindreforbrug på Børneplanen (jf. FAU 231/2005  J.nr. 231/2005). Se i øvrigt afsnit om andre konsekvenser.

 

Konkret indstilling om dette inklusiv kontonumre fremlægges, når en eventuel aftale med Convivendi foreligger.

 

Etablering af en eller flere Convivendi institutioner vil øge udbudet af pladser og hjælpe til at nedbringe ventetiden (da de givne pladser er indregnet i den reviderede udbygningsplan). Convivendi vurderes qua sin særlige pædagogik at kunne trække børn fra hele byen.

 

Det er en forudsætning, at Convivendi opfylder de gældende krav til institutioner i Købehavns Kommune.

 

Desuden vil Convivendi tanken være en ny form for tilbud, der signalerer kommunens beredvillighed til at afsøge nye veje i forhold til at tilgodese en refleksiv og mangfoldig børne- og familiepolitik.

 

SAGSBESKRIVELSE

1. Indledning

Siden september 2003 har forvaltningen været i løbende kontakt med Convivendi og foreningen De frie Børnehaver vedrørende etablering af et Convivendihus i København. Projektet går ud på at etablere en institution med tilknyttede "Hjemmearbejdspladser", det vil sige, at forældrene kan arbejde i tilknytning til deres barns institution.

 

Familie- og Arbejdsmarkedsudvalget har stillet sig positivt over for forslaget, og forvaltningen har løbende vejledt initiativtagerne. Familie- og Arbejdsmarkedsudvalget har på et møde den 18. februar 2004 principgodkendt, at forvaltningen har mandat til at arbejde videre med Convivendi med henblik på en vurdering af muligheden for indgåelse af en aftale om en puljeordning under hensyntagen til de gældende regler og Københavns kommunes retningslinjer herfor.

 

Initiativtagerne, som har indgået et samarbejde med paraplyorganisationen De frie Børnehaver, ønsker nu på paraplyorganisationens opfordring at etablere en selvejende institution i stedet for en puljeordning.

 

1.1. Conviv endi ideen

Convivendi institutionen er en ny institutionstype, der har til mål at give forældre mulighed for at have kontorarbejdsplads i tilknytning til deres børns daginstitution.

 

Forslaget fra Convivendi Instituttet er, at institutionen skal være for 0-5 årige børn. Institutionen skal være på 30 børn, og den skal være forbeholdt Convivendi børn. Institutionen kan formentlig trække børn fra hele byen.

 

Til institutionspladserne tilknyttes en kontorarbejdsplads, hvor forældre lejer sig ind. Arbejdspladsdelen er således privat finansieret og vedrører ikke institutionens drift. Der er en streng finansiel adskillelse mellem institutionsdelen og arbejdspladsdelen.

 

Frie Børnehaver står for driften af institutionsdelen, Convivendi Instituttet står for rekruttering til og drift af forældredelen. Arbejdspladsdelen er en slags "kontorhotel". Huset opdeles i flere afdelinger, så børn og voksne har mulighed for både at fungere selvstændigt i løbet af dagen og være sammen på fællesarealet.

 

Institutionen planlægges ifølge Convivendikonceptet oprettet med samme personalenormering og åbningstid, som kommunens øvrige institutioner og samme børnepolitik. Dog skal institutionen kunne benyttes af forældrene udenfor åbningstiden.

 

Det forudsættes i konceptet, at forældrene skal kunne benytte institutionens køkken, og der skal være mulighed for fællesspisning i institutionen både morgen, middag og aften.

 

Etablering af Convivendi institutioner er tænkt som en måde at afprøve og udvikle alternative pasningsformer, som kan matche den moderne børnefamilies ønsker og behov for en tæt deltagelse i deres barns trivsel og udvikling. 

 

1.2 Familie- ogArbejdsmarkedsforvaltningens vurdering af muligheder for det videre arbejde

Convivendi har i øjeblikket mulighed for at etablere deres institution i konkrete lokaler på Christianshavn; men de har af økonomiske årsager brug for en hurtig tilbagemelding om, hvorvidt deres ønske om at etablere en selvejende institution kan principgodkendes.

 

Det skal understreges, at en eventuel endelig godkendelse af Convivendiprojektet gives under forudsætning af, at de opfylder de gældende krav til institutioner i Københavns Kommune.

 

Nedenfor gives en kort gennemgang af de krav, som Convivendi således skal dokumentere, at de kan overholde, før en endelig godkendelse af projektet kan gives.

 

2. Overordnede krav ved oprettelse af Convivendis institution som selvejende institution

Uanset om institutionen bliver oprettet som puljeordning eller selvejende institution finder og lejer Convivendi Instituttet selv lokaler, der kan godkendes til den kombinerede aktivitet. Kommunen giver tilskud til driften af institutionens børnedel, men ikke til etablerings- og anlægsomkostninger. Kontordelens drift bliver finansieret via brugerbetaling.

 

Da alle pladser er forbeholdt Convivendiforældre, bør visitationen af pladserne i institutionen være decentral, hvilket kendes fra andre virksomhedsinstitutioner. Annonceringen af tilbuddet varetages af institutionen selv.

 

Da Convivendi selv er ansvarlig for at koble tilbuddet om arbejdsplader med tilbuddet om pasningspladser, vil kommunen i dette tilfælde ikke forpligte sig til at betale for mulige tomme pladser og et muligt underskud, men institutionen modtager driftsmidler fra forvaltningen svarende til det antal børn, der reelt er indmeldt i institutionen. Convivendi skal ved visitation følge de til enhver tid gældende anvisningsregler i kommunen.

 

Der skal foreligge en gyldig ibrugtagningstilladelse uden forbehold eventuelt inklusiv formel dispensation for særlige forhold, før der kan indgås en driftsaftale. Ibrugtagningstilladelsen gælder både indendørs- og udendørs arealer.

 

Med de forbehold, forvaltningen tager i forhold til tomme pladser og visitation, er der administrativt ikke stor forskel på, om Convivendis institution bliver oprettet som puljeordning eller selvejende institution. Der kan dog for Convivendi være en økonomisk fordel i at oprette en selvejende institution, hvis der er tale om en forholdsvis lille institution med høje ejendomsudgifter.

 

Convivendi vurderer selv, at det er en forudsætning for, at projektet kan gennemføres, at det bliver godkendt at arbejde videre med en selvejende institutionskonstruktion.

 

2.1 Øvrige konkrete forhold der skal afklares inden en eventuel endelig godkendelse af en Convivendi institution

·        Der må foreligge en klar ansvarsfordeling. Der er institutionslederen, som står for den daglige drift og ledelse. Personalet i institutionen har ansvaret for børnelivet i daginstitutionen, ikke forældrene.

·        Man skal overveje, hvordan man kan fastsætte regler for at sikre, at Convivendikonceptet bevares ved udskiftning i børne- eller forældregruppen. Problematikken kan opstå, når enten forældre opsiger kontorpladsen, mens barnet fortsætter, eller når barnet går ud af institutionen, og forældrene fortsætter med kontorpladsen.

·        Convivendikonceptet taler om et forskningsprojekt i tilknytning til huset. Det må præciseres, for hvilke midler dette skal etableres.

·        Konceptet lægger op til en stor indragelse af forældre i institutionens dagligdag og, at huset skal være åben døgnet rundt. Derfor bør følgende punkter drøftes:

-         Skal der indhentes straffeattester på forældrene?

-         Hvordan håndteres evt. problemer med tavshedspligten?

-         Der skal opstilles hygiejneforskrifter og regler for madhåndtering, da forældrene skal kunne benytte køkkenet.

-         Der skal undersøges forsikrings- og erstatningsretlige aspekter for brugen af institutionen udenfor åbningstiden.

 

Der er ikke erfaringer fra andre kommuner med Convivendi institutioner.

 

MILJØVURDERING

Sagstypen er omfattet af forvaltningens positivliste over sager, der skal miljøvurderes. Omhandlede sagstype relaterer sig til byggeri-anlæg og drift, man da der er tale om indledende fase med henblik på at undersøge mulighederne for at oprette en institution, og da der ikke på nuværende tidspunkt foreligger en endelig stillingtagen til institutionsoprettelse, henstår en konkret miljømæssig vurdering af de fysiske forhold.

 

ØKONOMI

Indledning

Overordnet om forskellene i at oprette en puljeinstitution og en konkret selvejende institution kan man sige, at: Puljeinstitutionerne i Københavns Kommune modtager 100% driftstilskud pr. plads svarende til de gennemsnitlige driftsudgifter pr. plads i byens samlede institutionsmasse (kommunale såvel som selvejende). Af denne gennemsnitlige pladspris skal puljerne selv udrede udgifter til (blandt andet) husleje, uanset hvad deres reelle udgifter måtte være.

 

Men nogle af institutionerne vil ligge over den gennemsnitlige pladspris, mens andre vil ligge under den gennemsnitlige pladspris. I tilfældet med en eventuel Convivendi institution placeret i bykernen vil denne – grundet de høje ejendomsudgifter i bykernen - ligge over den gennemsnitlige pladspris. Derfor er det mere økonomisk rentabelt for Convivendi at blive oprettet som selvejende institution end som pulje, da huslejeudgifterne i institutioner budgetteres konkret i den enkelte institution.

 

Beskrivelse af økonomiske konsekvenser ved henholdsvis puljeinstitution og selvejende institution.

Alle beløb i det følgende er i 2005-niveau.

 

Det skal indledningsvist understreges, at kommunen ikke kan yde tilskud til driften af kontordelen, der ydes kun den almindelige pladspris pr. barn i pasningsdelen.

 

Ved etablering af Convivendiinstitutionen som selvejende institution modtager institutionen et budget fra Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen bestående af et grundbeløb til dækning af faktiske ejendomsudgifter og udgift til lederens løn. Desuden får institutionen et beløb pr. plads og et administrationsbidrag på 2,3 procent af lønsummen, samt øvrige driftsudgifter eksklusiv ejendomsudgifter. Da alle pladser er forbeholdt Convivendiforældre, kan forvaltningen som nævnt ikke forpligte sig til at betale for mulige tomme pladser.

 

Med forbehold for, at eksemplet er tænkt, regnes der med en integreret institution med 12 vuggestuepladser og 18 børnehavepladser, da det ville give mulighed for, at alle børn fra vuggestuedelen vil kunne fortsætte i børnehavedelen. Budgettet til en konkret selvejende institution med denne normering vil ved fuld udnyttelse af institutionens kapacitet udgør ca. 2,9 mill. kr. Det endelige beløb er afhængigt af den faktiske lønudgift til lederen samt de reelle ejendomsudgifter i institutionen. Hvis beløbet fratrækkes den faktiske forældrebetaling bliver det ca. 2,6 mill. kr. i nettoudgift for kommunen.

 

Ved en tilsvarende puljekonstruktion, vil forvaltningens driftstilskud maksimalt udgøre 100% af de gennemsnitlige driftsudgifter for en tilsvarende plads i kommunen. Ved fuld udnyttelse af institutionen som puljeordning vil forvaltningens tilskud maksimalt udgøre 1.856.142 kr. Dertil kommer forældrebetalingen, som i en puljeordning i serviceloven er fastsat til 30% af driftsudgifterne foruden ejendomsudgifter.

 

I forbindelse med forældrebetalingen dækker kommunen udgifterne til fripladser og søskendetilskud. Hvis det forudsættes, at en puljeordning opkræver samme takst som kommunen, vil udgifterne til friplads og søskenderabat udgøre 270.000 kr., svarende til at den samlede nettodriftsudgift for kommunen er ca. 2,13 mill. kr.

<![if !supportEmp tyParas]> <![endif]>

På grundlag af disse beregninger vil en puljeordning modtage et årligt driftstilskud med de konkrete forudsætninger, der er 0,5 mill. kroner lavere end en tilsvarende selvejende institution. De økonomiske rammer for henholdsvis en selvejende institution eller en puljeordning afhænger af institutionens ejendomsudgifter samt puljeordningens muligheder for selv at fastsætte forældrebetalingen.

 

Initiativtagerne mener ikke, at de kan etablere institutionen inden for rammerne af en puljekonstruktion.

 

Der er ikke afsat midler til drift af nye selvejende institutioner udover de allerede etablerede eller vedtagne i Børneplanen. Men der er afsat drift til Convivendiinstitutionen i Børneplanenen svarende til en puljepladspris. I den reviderede udbygningsplan (vedtaget på Familie- og Arbejdsmarkedsudvalgsmødet den 11. maj) er der afsat driftsmidler til en puljeordning for Convivendi; men det resterende beløb på estimeret 0,5 mill. kroner årligt skal finansieres over det forventede mindreforbrug på Børneplanen (jf. FAU 231/2005  J.nr. 231/2005). Konkret indstilling om dette inklusiv kontonumre fremlægges, når en eventuel aftale med Convivendi foreligger.

 

ANDRE KONSEKVENSER

Etablering af en eller flere Convivendi institutioner vil øge udbudet af pladser og hjælpe til at nedbringe ventetiden.

 

Desuden vil Convivendi tanken være en ny form for tilbud, der signalerer kommunens beredvillighed til at afsøge nye veje i forhold til at tilgodese en refleksiv og mangfoldig børne- og familiepolitik.

 

I denne indstilling samt indstilling om oprettelse af Mælkevejen, som puljeinstitution i Københavns Kommune, indstilles det, at den forventede forøgelse af pladsprisen i Convivendi og overførslen af Mælkevejen til pulje finansieres over det forventede mindreforbrug på Børneplanen.

 

Hvis det vælges at vedtage de to indstillinger med de foreslåede finansieringsmuligheder, vil dette betyde, at det forventede mindreforbrug i Børneplanen reduceres med 1,3 mill kroner i 2005 og 3 mill. kroner i 2006 og fremover til Mælkevejen. Og 0,2 kroner i 2005, og 0,5 mill. kroner i 2006 og fremover for Convivendi.

 

Det vil sige, at samlet set for de to ordninger skal Børneplanens mindreforbrug reduceres med 1,5 mill. kroner i 2005 og 3,5 mill. kroner i 2006 og fremover.

 

Børneplanens samlede mindreforbrug er på 209,8 mill. kroner i årene 2003 til 2008 (jf. FAU 231/2005  J.nr. 231/2005).

 

HØRING

Forslaget om oprettelse af en Convivendiinstitution kommer fra initiativtagerne selv, samt paraplyorganisationen De frie Børnehaver. Der er derfor ingen høringsparter.

 

BILAG

Ingen

 

 

                      Grethe Munk

                                                                                       /

                                                Carsten Stæhr Nielsen