Arkivnyhed - kan være forældet

Rollemodeller og debat skal gøre elever klar til at vælge uddannelse

30.10.2018
STYRKET UDSKOLING: Uddannelse & Job er obligatorisk, men svært at få ind i hverdagen. På Bavnehøj Skole har man sat en uge af til det.

Uddannelse & Job er obligatorisk for alle skoler. Formålet er at fortælle eleverne om de mange forskellige muligheder, de har efter folkeskolen. Men faget er timeløst, og det er op til den enkelte skole at få det ind i undervisningen, og det er nogle gange en udfordring. 

Det var det også på Bavnehøj Skole i Sydhavnen, hvor man havde en ambition om at sætte en uge af til det, men det blev bare ikke rigtigt gjort.   

“Vi har haft idéen om en uge til Uddannelse & Job i et stykke tid, men det var først sidste år, at vi begyndte at bruge den model. Der havde vi Jamil fra Erhvervsuddannelseskaravanen ude på skolen en af dagene, og det var virkeligt godt og inspirerende for eleverne, så det ville vi gerne gøre mere ud af,” siger Thomas Duelund, der er lærer og uddannelsesambassadør på Bavnehøj Skole. 

Thomas Duelund er ansvarlig for at planlægge ugen sammen med skolens Uddannelsesvejleder Katja, og i år har han fundet på flere dele, som eleverne i de ældste klasser skal igennem, når der er Uddannelse & Job på skemaet i uge 47. 

Jamil fra Erhvervsuddannelseskaravanen kommer igen i år og fortæller om sin vej gennem uddannelsessystemet. Han holder også nogle workshops, hvor eleverne kan høre mere om erhvervsuddannelserne, og så har han en masse rollemodeller med, der kan fortælle om deres vej til det job, de har i dag. Tanken er, at eleverne får et bedre kendskab til, hvilke jobs man kan få, og hvordan man kommer der til. Dagen slutter med en debat om forestillingerne om erhvervsskolerne, og om aftenen er forældrene inviteret til at deltage. 

“Vi synes, det er vigtigt, at forældrene også ser andre uddannelser og jobmuligheder for deres børn. Vi ser en gang i mellem, at forældrene kan have store ambitioner på deres børns vegne. Der kan være forældre, der tænker, at deres børn skal være læger, men i virkeligheden vil børnene måske hellere være håndværkere. Der ser vi det som vores opgave, at forældrene bliver inddraget og taler med en, der arbejder inden for det felt, så de også bliver bedre oplyst,” Siger Thomas Duelund. 

I løbet af ugen bliver eleverne også introduceret til de forskellige ungdomsuddannelser, og hvilke muligheder hver enkelt giver. 

Den sidste dag har Thomas Duelund arrangeret sådan, at de nærliggende uddannelsesinstitutioner som for eksempel Niels Brock Gymnasium, Københavns åbne gymnasium og H.C Ørsted Gymnasiet selv kommer ud og fortæller om deres uddannelser.  

Thomas Duelund har et klart mål for eleverne, når uge 47 er overstået: 

“Jeg håber, at de efter ugen er meget mere bevidste om at tage et valg for sig selv på et oplyst grundlag,” siger han.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.