Arkivnyhed - kan være forældet

Ny serviceuddannelse skal hjælpe hotel- og restaurationsbranchen

20.11.2017
Der er mangel på kvalificerede servicemedarbejdere i hotel- og restaurationsbranchen. Det skal en ny service trainee-uddannelse ændre på.

Københavnske hoteller og restauranter oplever en massiv fremgang, og efterspørgslen på kvalificerede medarbejdere, der kan give gæsterne gode mad- og hoteloplevelser, er stigende. Derfor opretter Hotel- og Restaurantskolen en ny kort serviceuddannelse efter ønske fra bl.a. HORESTA og Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune.

Uddannelsen skal klæde de kommende kursister på til at kunne levere endnu bedre service på restauranter og hoteller i København og skal samtidig gøre servicearbejdet mere attraktivt. Derfor skal nogle af byens bedste restauratører f.eks. Kokkeriet og NIMB være med til undervisere eleverne.

”Vi har sammensat et uddannelsesforløb af AMU-kurser, som klæder den kommende medarbejder på til at kunne starte i hotel- og restaurationsbranchen. Kursisterne vil gå fra forløbet med basale færdigheder inden for service, værtskab og drikkevarer samt med en forståelse af, hvad der skal til for at arbejde i branchen. Tanken er, at de derefter skal ud og arbejde og lære endnu mere, derfor kalder vi det service trainee,” siger Erik Ingerslev, afdelingsleder på Hotel- og Restaurantskolen.

Svært at finde uddannet personale

Restaurationsbranchen har udfordringer med at finde uddannet personale, og det bliver endnu sværere i fremtiden. Det viser en medlemsundersøgelse fra Horesta.

HORESTAs uddannelseschef Marianne Kragh bekræfter behovet for endnu flere medarbejdere.

”Mulighederne for at få et job inden for hotel- og restaurationsbranchen er rigtigt gode. Der mangler hænder i hotel- og restauranterhvervet, og det er vigtigt for branchen at tiltrække dygtige folk, som kan understøtte den vækst og udvikling, som vi oplever i hovedstadsområdet i disse år. Med kurset ’Service Trainee’ får nye medarbejdere et godt afsæt, når de skal ud og arbejde med oplevelser i hotel- og restaurantbranchen,” siger hun.

Gæsteservice i verdensklasse

Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune har arbejdet tæt sammen med Hotel- og Restaurantskolen og Horesta om den nye uddannelse. Det er en del af kommunens strategi for kreativ vækst at udvikle gæsteservice i verdensklasse.

”Den københavnske madscene er et trækplaster for såvel københavnere som besøgende, men for at restauranter og spisesteder kan blive ved med at levere madoplevelser i verdensklasse, er der behov for god service og endnu flere dygtige servicemedarbejdere. Restaurations- og hotelbranchen spiller en vigtig rolle for Københavns levende kulturliv og jobskabelsen i byen. Derfor glæder jeg mig over den nye serviceuddannelse, som kan være med til at imødekomme branchens behov,” siger kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF), som også har ansvaret for Københavns Turistinformation, Copenhagen Visitor Service.

Fakta:

  • Første hold på service-traniee-uddannelsen begynder den 20/11. Uddannelsen varer to uger.
  • Undervisningen finder sted i et simuleret miljø, hvor restauratører fra prominente spisesteder er med til at undervise.
  • Ifølge Horestas konjunkturundersøgelse oplever 28,1 procent af Horestas medlemsvirksomheder, at det er sværere at rekruttere tjenere end for et år siden, mens 13,5 procent oplever, at det er meget sværere.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.