Ny kampagne skal motivere byens turister til mere bæredygtig adfærd

10.10.2019
I forbindelse med C40 topmødet lancerer Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen en kampagne, som skal motivere til bæredygtig adfærd.

Hovedstaden er populær blandt turister, som årligt bidrager med milliardomsætning, skaber job til mange tusinde borgere og understøtter hovedstadens kulturliv.

For at gøre turisternes ophold i byen mere bæredygtigt – både i forhold til klimaet, miljøet og til borgernes hverdagsliv i byen - lancerer Københavns Kommune i samarbejde med Wonderful Copenhagen en ny kampagne målrettet byens gæster.

Kampagnen, som lanceres, mens København er vært for C40 topmødet den 9. til 12. oktober, skal fremme en mere miljøbevidst og bæredygtig adfærd blandt både danske og internationale gæster i hovedstaden.

Kampagnens fokus på bæredygtig turisme glæder Københavns kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å):

”Med kampagnen ønsker vi at inspirere byens besøgende til at handle på en mere bæredygtig måde. Derfor oplyser vi blandt andet om, at vandet i hanerne kan drikkes, og hvor nemt det er at udforske byens mange bydele på cykel og med offentlig transport.

Vi har alle sammen, også byens gæster, et ansvar for den grønne omstilling, både når vi rejser ud, og når vi er hjemme,” siger borgmesteren.

Kampagnen fokuserer på besøgendes adfærd, forbrug og bevægelsesmønster, som ligger i tråd med både Københavns Kommunes strategiske indsats med at motivere byens gæster til at agere bæredygtigt under deres besøg med begrænsede gener for klimaet, byen og byens beboere, og med Wonderful Copenhagens arbejde med at skabe en bæredygtig turisme i hovedstaden.

”Københavns bæredygtige brand er i verdensklasse. Og det er det, fordi der i årtier er investeret massivt i grønne løsninger til gavn for byens borgere. Men skal vi fastholde Københavns brand og førerposition, skal vi gøre det muligt for gæsterne at forstå og tage del i byens mange grønne og bæredygtige handlemuligheder. Dels fordi der er mange flere turister end tidligere, og deres adfærd derfor betyder mere, dels fordi vi har en interesse i, at turisterne forstår vores bæredygtige by – og dermed spreder budskabet på en positiv måde. Markedsføring er et vigtigt redskab til at påvirke det bæredygtige valg, og derfor går vi nu sammen om denne kampagne,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Kampagnen indeholder helt konkret 10 handlinger, der alle hver især peger på en mere bæredygtig adfærd blandt byens gæster, og som vil blive foldet ud i individuelle kampagnevideoer.

De ti handlinger, som bæredygtighedskampagnen indeholder:

  1. Udforsk byen på cykel
  2. Brug offentlige transportmidler
  3. Drik vand fra hanen
  4. Reducér brugen af plastik
  5. Husk pant på flasker
  6. Brug byens skraldespande
  7. Køb bæredygtigt
  8. Brug byens havnebade – og tag dit affald med dig
  9. Spis lokalt
  10. Vær nysgerrig og oplev områderne udenfor byens travle centrum 

Kontakt