København styrker kampen mod social dumping med ID-kort på kommunens største byggerier

16.09.2020
Med budget 2021 har politikerne øremærket 20 mio. kr. til et ID-kort mod social dumping, som skal rulles ud på kommunes største byggerier.

København strammer nu skruen yderligere om leverandører, som forsøger at snyde med løn og arbejdsvilkår. Politikerne på rådhuset har med budgetaftalen for næste år givet grønt lys til, at kommunen nu udbreder det krav om ID-kort mod social dumping, som i øjeblikket afprøves på to af kommunens byggepladser.

Dermed vil ID-kortene fra næste år blive udbredt til alle kommunens større byggerier til mere end 50 mio. kr. ID-kortene kan også blive bragt i spil til kontrol af leverandører inden for andre brancher som fx rengøring og transport.

”ID-kortene har vist at være et effektivt våben i kampen mod social dumping. Kortene gør det lettere for os at opdage lønfusk og snyd med arbejdstid, da systemet giver os et præcist overblik over, hvem der har været på byggepladsen og hvornår. Jeg er glad for, at vi nu udbreder ordningen til flere byggerier og sender et klart signal om, at vi kommer efter de virksomheder, som ikke har rent mel i posen”, siger overborgmester Frank Jensen (S).

Kortordningen fungerer ved, at alle medarbejdere får udleveret et ID-kort, som de skal tjekke ind og ud med i opstillede scannere ved indgangen til kommunens byggepladser. På den måde kan Københavns Kommune følge med i, hvem der arbejder for leverandører og underleverandører på pladsen på hvilke tidspunkter. Systemet indeholder oplysninger om medarbejderne og deres ansættelsesforhold, så ved mistanke om snyd med fx underbetaling eller arbejdstimer kan kommunen hurtigt lave en kontrol og kræve at se medarbejdernes lønsedler og ansættelsesbevis.

Kommunen har netop afsluttet en indledende evaluering af ID-kortenes effekt. ID-kortet har i forsøgsperioden ført til opklaring af flere sager om snyd med bl.a. antallet af arbejdstimer og betaling for overarbejde. I en anden sag, hvor kommunens indsatsteam havde konstateret underbetaling, oplyste leverandøren, at der kun havde været få folk på pladsen. Her hjalp ID-kortet med at identificere, hvor mange medarbejdere leverandøren reelt havde haft på pladsen, hvilket var et langt højere antal end det angivne. 

Udover de 20 millioner kroner, der i budgettet blev afsat til at udbrede brugen af ID-kort, blev der afsat 22,4 millioner kroner til den fortsatte finansiering af kommunes indsatsteam mod social dumping frem til 2025.  Indsatsteamet står bl.a. for de fysiske besøg på kommunens byggepladser, driver kommunens hotline mod social dumping og gennemfører dokumentkontroller i de sager, hvor der er mistanke om snyd.

Kontakt