Arkivnyhed - kan være forældet

København halverer CO2-udledning fra gadebelysning

30.08.2017
Gadebelysningen vil fremover nedbringe udledningen af CO2, bidrage til øget trafiksikkerhed for fodgængere og cyklister og øge trygheden

Selvom de færreste bryder sig om at tænke på det, bliver dagene langsomt kortere, og de lyse nætters tid er snart forbi. Det kommende efterår og vinter vil københavnerne dog se byen i et helt nyt lys i de mørke timer. Kommunen har nemlig investeret 283 mio. kr. i en omfattende udskiftning af de ældste knap 19.000 ud af byens 45.000 gadelamper til nye LED-lamper, hvilket mere end halverer kommunens samlede energiforbrug på byens gadebelysning. Det svarer til energiforbruget fra 4.600 lejligheder. 

Den store udskiftning er netop afsluttet, og nu vil teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) i forbindelse med efterårets budgetforhandlinger forsøge at skaffe 106 mio. kr. til en udskiftning af yderligere 9.000 gadelamper. Det vil bringe den samlede energibesparelse fra gadebelysningen op på 70 pct., da disse lamper også bruger mere strøm end moderne LED-lamper.  

Lyskvaliteten er forbedret med de nye gadelamper. Det er vejenes størrelse og anvendelse, der afgør lysets styrke og farve. De store trafikveje havde med de gamle gadelamper et dunkelt og orange lys. Med de nye lamper vil det være mere klart og lyst. Det øger oplevelsen af tryghed, da man f.eks. nemmere kan se forbipasserendes ansigter. Samtidig rammer lyset veje, cykelstier og fortove mere præcist, hvilket blandt andet gør det lettere for bilisterne at se cyklister og fodgængere. På den måde understøtter den nye belysning også trafiksikkerheden.

På villavejene får gadelamperne et varmere hvidt lys og lavere lysstyrke end på de store trafikveje, hvilket understøtter den fredelige atmosfære. Her bliver lyset dæmpet til halvt niveau om natten, for at indbyde til mere ro, uden at det går ud over trafiksikkerheden, da der er meget begrænset trafik om natten. Samtidig har villavejene fået nye master og nedgravet de gamle kabler, der hang i luften.

Til den nye gadebelysning er knyttet et trådløst kommunikationsnetværk. Det betyder blandt andet, at hver enkelt gadelampe kan fjernstyres, og at der bliver mulighed for, at lamperne fremover selv melder ind om driftsfejl. Det gør det nemmere og hurtigere at rette fejl med belysningen og udskifte defekte lamper, hvorfor københavnerne kommer til at opleve en større stabilitet i belysningen.

Det er den globale franske lys- og trafikvirksomhed Citelum, der har stået for udskiftningen af gadebelysningen i tæt partnerskab med kommunen. Citelum har aftale med Københavns Kommune om drift og vedligeholdelse af gadebelysningen frem til 2025.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.