Kan en bamse lære børn om plastik?

01.12.2017
Og kan magneter holde havene fri for plastik? De spørgsmål besvarede københavnske elever til 'Bæredygtig Generation Under - plastik'.

Humøret var højt, da knap 350 skoleelever fra København indtog biografen Imperial en kold og grå formiddag i november. De var samlet for at vise flotte produkter og film frem, som de har arbejdet på siden sommerferien som en del af dette års ’Den Bæredygtige Generation Undersøger’.

I år har temaet været plastik, og de københavnske skoleelever har brugt de seneste måneder på at indhente viden om, hvordan man bedst genanvender plastik, og hvad konsekvensen kan være, hvis det i stedet ender i naturen. Eleverne i 4.-6. klasse har arbejdet med at udvikle produkter eller oplysningskampagner, der kan udbrede kendskabet til plastiksortering, mens 7.-9. klasserne har lavet kampagnefilm om plastik i havet.

Børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev bød alle eleverne velkommen, og i sin tale understregede hun, at idéerne, kampagnerne og elevernes arbejde bliver taget alvorligt.

”Når dommerne kommer rundt til jer i dag, så skal I vide at de seriøst lytter til jer og jeres ideer. Jeg var selv dommer sidste år, hvor temaet var emballage og madspild. De mange input som eleverne kom med betød, at vi i Børne- og Ungdomsforvaltningen har arbejdet intenst med at undgå madspild fra skolemadsordningen EAT og at alle skoler nu sorterer bioaffald,” sagde hun, inden eleverne præsenterede deres arbejde.

Ambitiøse idéer

Mens de yngre elever viste deres produkter frem i biografens foyer, kunne de ældre elever nyde synet af deres egne film på det helt store lærred. Det gennemgående tema i de 10 finalefilm var plastik i havene. Hver af filmene kom med deres bud på, hvordan man kan forhindre og forebygge, at plastik ender i vandet. Og der blev tænkt store og ambitiøse tanker. En gruppe foreslog at gøre plastik magnetisk ved at blande det med metal, så man dermed kunne rense havene med store magneter på skibe og havbunden. Andre grupper fokuserede på forebyggelse med mere oplysning og bedre og større skraldespande.

De yngre elever havde også tænkt i forebyggelse og bedre information. En gruppe havde udviklet et brætspil om plastsortering, mens en anden havde skabt to bamser, Holly og Wood, og tanken var at børnehavebørn kunne få tøj til de to bamser ved at indsamle plastik i en særlig lyserød pose, som de så kan aflevere i en genbrugsbutik i bytte for tøj til deres bamser. Jo mere plastik de indsamler, jo mere tøj kan de få til bamserne og tøjet skal selvfølgelig være lavet af genbrugsmaterialer af forskellig slags.

At eleverne var kommet med anderledes idéer, var også tydeligt at mærke, da dommerne skulle votere. At vælge mellem så mange gode projekter var ikke nemt, men til sidst fandt de frem til en vinder i hver kategori.

Fra mellemtrinet løb en gruppe fra 5.C på Tove Ditlevsens Skole på Vesterbro med sejren med deres bamser, mens en gruppe fra 8.V på Skolen på Islands Brygge indtog førstepladsen blandt udskolingseleverne med deres film om magnetisk plastik.

Den Bæredygtige Generation Undersøger er nu slut for i år, og det var tydeligt at høre, at børnene har lært meget og at de har ændret deres syn på plastik.

”Det har været meget spændende, og vi har lært en masse. Jeg tænker i hvert fald over, hvordan jeg bruger plastik nu,” sagde Ingrid fra 5.D på Tove Ditlevsens Skole.

Arrangørerne fra Afdelingen for Bæredygtig Udvikling vil nu arbejde med at videreformidle nogle af elevernes løsninger og undersøge om nogle af dem kan realiseres i større eller mindre skala.

Kontakt:

Josephine Christine Hald Pedersen, pressemedarbejder i Børne- og Ungdomsforvaltningen

TLF: 2366 2122, mail: jc4n@buf.kk.dk

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.