Arkivnyhed - kan være forældet

Google og Københavns Kommune vil styrke 10.000 danskeres digitale kompetencer

18.05.2018
Fredag d. 18. maj indvies Det Digitale Læringshus på Nørrebrogade 34 i hjertet af København.

Med Det Digitale Læringshus, som indvies fredag den 18. maj på Nørrebro i København, vil Google sammen med Københavns Kommune gennem gratis, digitale kurser løfte virksomheder og borgeres digitale kompetencer og hjælpe ledige akademikere i job. Læringshuset, hvor 10.000 kursister i 2018 vil styrke deres digitale kompetencer, er en af de bærende indsatser i Teknologipagten, som regeringen annoncerede i slutningen af april.

Fredag d. 18. maj kl. 9.30 indvies Det Digitale Læringshus på Nørrebrogade 34 i hjertet af København. Gennem digital træning, kurser, workshops og 1:1 vejledning til privatpersoner og mindre firmaer er målet at få flere danskere med på den digitale vogn og hjælpe selvstændige forretningsdrivende til større vækst.

Det Digitale Læringshus, som er etableret af Google, vil årligt give tusindvis af danskere mulighed for kvit og frit at styrke deres digitale kompetencer og derigennem blive bedre rustet til at begå sig i en stadig mere digital verden.
”Vi er enormt stolte over at være initiativtager til huset, og jeg glæder mig personligt over, at vi gennem digitale træninger kan være med til at klæde danske virksomheder bedre på til at udnytte mulighederne i den globale, digitale økonomi,” siger landechef for Google Danmark, Malou Aamund.

600 københavnske akademikere efteruddannes

Udover at udbyde kursusforløb målrettet små og mellemstore virksomheder vil Københavns Kommune i samarbejde med Google inden udgangen af 2018 opkvalificere 600 af de cirka 6.000 ledige akademikere i København gennem et særligt forløb kaldet Digital Koordinator, hvor de lærer konkrete redskaber til digital forretningsudvikling og markedsføring. Det glæder beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard (V):
“Vi arbejder målrettet på at styrke de digitale kompetencer hos de ledige. For virksomhederne har brug for medarbejdere, der forstår den digitale udvikling og kan omsætte den til vækst og fremgang. Derfor er vi meget glade for samarbejdet med Google, og fra de første forløb kan vi se, at træningen i digitale færdigheder gør de ledige i stand til at gå ud i virksomhederne og få foden indenfor. Det er meget imponerende og til glæde for alle parter,” siger beskæftigelsesborgmesteren.

Erfaringerne fra de første pilotprojekter med Digital Koordinator viser, at fire uger efter endt forløb er otte ud af 10 i enten ordinær beskæftigelse, virksomhedspraktik eller løntilskud. Og efter fem måneder er to ud af tre i job.

10.000 kursister i 2018

Der vil dagligt blive udbudt to kurser i Det Digitale Læringshus, og forventningerne for det første år er, at 10.000 kursister vil deltage i de gratis kurser. Læringshuset spiller således en central rolle i Googles løfte om at undervise og opkvalificere 30.000 danskere digitalt som et led i regeringens ambitiøse Teknologipagt, som blev præsenteret i slutningen af april.

Målet med pagten er i samarbejde med virksomheder, uddannelses- og forskningsinstitutioner at give 150.000 danskere flere og bedre tekniske og digitale kompetencer frem til 2020. Det Digitale Læringshus er et af de første konkrete projekter i Teknologipagten.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen åbner huset

Til åbningen af Det Digitale Læringshus på Nørrebro, i dag kl. 10-11, vil erhvervsminister Brian Mikkelsen officielt indvie huset i selskab med beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard, og direktør i Google Danmark Malou Aamund. Efter den officielle åbning er borgere fra Nørrebro og andre interesserede inviteret til åbent hus i Læringshuset.

FAKTA: Om Succes Online

  • Succes Online blev etableret i 2012 på initiativ af Google.
  • Succes Online er et bredt partnerskab, der hjælper borgere, virksomheder og samfundet med at indfri deres digitale potentialer gennem gratis, handlingsorienteret undervisning i brugen af digitale værktøjer.
  • Kurserne i huset kommer til at bygge på de succesfuld erfaringer med Succes Online, der siden 2012 har undervist over 35.000 kursister
  • Succes Online er værktøjsneutral, og succeskriterierne er udelukkende baseret på at skabe størst mulig positiv samfundsværdi.
  • Målgrupperne bliver trænet i en bred værktøjskasse fra opbygning af hjemmeside, webanalyse, e-handel, nyhedsbreve, tekster og formidling til sociale medier og annoncering på nettet.
  • Undervisningen foregår blandt andet gennem workshops i hele landet, hvor førende eksperter underviser, og via Masterclasses som livestreames.
  • Partnerkredsen tæller i dag: Erhvervsstyrelsen, Google, Dansk Industri, Dansk Erhverv, FDIH, IT-Branchen, IVÆKST og ASE

 

Læs mere om Det Digitale Læringshus

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.