Arkivnyhed - kan være forældet

Digitale færdigheder til københavnske akademikere giver job og vækst

22.06.2018
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune har skruet en ny indsats sammen for at knække akademikerledigheden.

”Når en konkret virksomhed kun solgte én rollator på det danske marked i 2017, og de så ansætter en digital koordinator – og allerede nu har solgt mere end 100 i 2018 på grund af deres digitale tilstedeværelse – så har vi altså fat i noget af det rigtige.”
Sådan siger Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune har skruet en ny indsats sammen for at knække akademikerledigheden – med succes for både akademikere og virksomheder.

Digital Koordinator er et 3-ugers opkvalificeringsforløb for ledige akademikere eller bachelorer, hvor de lærer konkrete redskaber om digital markedsføring for en virksomhed – fx opbygning af en hjemmeside, indhold og trafik til hjemmesiden, sociale medier og søgeoptimering.
 

Og det virker

I alt 300 ledige er blevet Digitale Koordinatorer, og fire uger efter endt forløb er otte ud af ti i enten ordinær beskæftigelse, virksomhedspraktik eller løntilskud. Og efter fem måneder er to ud af tre i regulært job.

”Vi giver de ledige nogle helt konkrete digitale redskaber, som de kan bruge ude i virksomhederne med det samme til at få foden indenfor. Og vi kan heldigvis se, at virksomhederne også er vilde med det, for det booster både salg og opmærksomhed med digital markedsføring. Det er både en simpel og effektiv måde at vise vores ledige ind i et nyt digitalt arbejdsliv”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

En evaluering viser, at indsatsen har hjulpet mere end 200 små og mellemstore virksomheder til vækst vha. mere professionel digital markedsføring.

Fakta om Digitale Koordinatorer:

  • Forløbet Digital Koordinator er blevet til i et samarbejde mellem Google Succes Online og Københavns Erhvervshus. Samarbejdet - siden oktober 2017 - består i, at Erhvervshuset sammen med jobcentrene i København markedsfører forløbet, holder informationsmøder og screener kandidater. Google Succes Online står for og finansierer curriculum og undervisning.
  • I løbet af de tre uger undervises kursisterne i forskellige digitale platforme som fx Google Digital Markedsføring, Google Analytics, LinkedIn, Facebook, Instagram og SnapChat. De ledige skal desuden arbejde med en konkret case, som en SMV præsenterer for dem.
  • Efter de tre uger deltager de i et matchmaking-arrangement, som Københavns Erhvervshus afholder. Her deltager ca. 25 virksomheder, der har behov for kompetencer indenfor digital markedsføring.
  • I 2018 kører forløbet hver måned (undtagen juli), og det forventes, at ca. 500 kandidater bliver Digitale Koordinatorer.
  • De gode resultater har resulteret i, at der arbejdes med en lignende indsats i Sverige og Nordjylland.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.