- Akuttilbuddet har hjulpet mig på rette vej

09.09.2019
Jesper Munk Hansen er 37 år og slås med psykisk sygdom. Derfor har han benyttet sig af Akuttilbuddet.

Jesper Munk Hansen er 37 år og arbejder tre gange om ugen som IT-konsulent. Jesper Munk Hansen har kæmpet med sin psykiske sygdom siden efteråret 2011, hvor han fik sin første diagnose. Men nu er han fri for sin medicin og fortæller, at det går den rigtige vej.

Jespers første møde med Akuttilbuddet kom efter han for tre år siden blev indlagt på hospitalet efter en lang depressiv fase grundet sin bipolare lidelse. Da  indlæggelsen var slut, søgte Jesper støtte på Akuttilbuddet til at tilpasse sig derhjemme igen.      

Med støtte fra sin vejleder i Akuttilbuddet, Maria, lykkedes det Jesper at vende tilbage til sin hverdag og leve med sin psykiske sårbarhed. 

Ugentlige møder med Maria gør, at han kan overskue at fortsætte med sin hverdag. Det er fx indkøb, der kan virke uoverskuelig, når han er syg. 

”Det tager mig tre timer at komme igennem en Netto-butik. Det er der, det hjælper at have en vejleder at snakke med. En, som kan hjælpe med at få struktur på hverdagens forskellige opgaver”, siger han.     

Akuttilbuddet er altid åbent 

Akuttilbuddet åbnede i 2015 som et samarbejde mellem Københavns Kommune og Region Hovedstaden. Efter projektperioden overtog SOF tilbuddet i 2017. De fleste henvendelser kommer i første omgang via telefonen, hvor medarbejderne vurderer, om Akuttilbuddet er det rigtige eller om der er behov for andre indsatser.

Akuttilbuddet får omkring 6000 henvendelser om året. Hovedparten af henvendelserne drejer sig om angst og nedtrykhed, ensomhed og isolation eller konflikter i livet, der udløser behovet for at tale med nogen eller som trigger fx angst eller misbrug.

Hvis det er problematikker, der kræver en eller flere overnatninger på Akuttilbuddet, så er der også plads til det. Der er ca. 425 overnatninger om året og formålet er at borgerne får hurtig hjælp og ikke ender med en indlæggelse eller falder tilbage i misbrug. Akuttilbuddet arbejder også forebyggende med mennesker som Jesper Munk Hansen, der har været indlagt, men som skal komme på fode igen.        

Tiden efter hospitalet skræmmer

”Der er mange ting der er skræmmende efter en indlæggelse. De fleste er ikke parate til at klare sig helt selv. Det synes jeg, at min vejleder Maria har været opmærksom på. For tiden efter hospitalet er lige så vigtig da det er her, at jeg faktisk kan få mit liv til at fungere bagefter”.

Maria fortalte Jesper, at han kunne få en hjemmevejleder. Og det gjorde, at Jesper oplevede, at Maria fokuserede på, hvad han havde brug for fremadrettet. 

”Det var jeg slet ikke vant til  hverken fra regionen eller kommunen. På hospitalet handler det om at få en ud, og der er ikke særligt meget vægt på det fremtidige forløb. Og jeg har sidenhen sat forfærdelig meget pris på alle samtaler, vi havde. Fx om kost eller på at finde løsninger til de svære ting i hverdagen”. 

På vej videre fra Akuttilbuddet

Jesper har stadig svære dage, men mener selv at han er på vej den rigtige vej. 

”Det primære er, at jeg har fundet ud af, at Akuttilbuddet eksisterer og jeg kan bruge det, når jeg har det dårligt. Her er det ikke hospitalet, der er den første tanke i mit hoved. Jeg synes, at alle, der slås med psykiske problemer,  bør tage herind eller ringe herind. For jeg tror, at mange indlæggelser kan forhindres ved at man kan få enten korte eller længere forløb herinde. Hele stemningen gør, at Akuttilbuddet ikke føles som et hospital”, siger Jesper og understreger, at det er alle medarbejdere, der har hjulpet dag og nat. 

”Man bliver ikke behandlet som et barn. Man er stadig selvstændig, man skal nogle ting og jeg tror, at det er meget vigtigt at bibeholde en slags hverdag.” 

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.