Mødedato: 07.04.2014, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Model for udmøntning af parkeringsdeklarationer

Se alle bilag
Borgerrepræsentationen skal godkende model for udmøntning af p-deklarationer vedrørende indbetaling til en parkeringsfond. Modellen danner grundlag for en overgangsordning i forbindelse med ny lovgivning på området.

Indstilling og beslutning

Økonomiforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget overfor Borgerrepræsentationen anbefaler,

  1. at nedenstående model for udmøntning af eksisterende parkeringsdeklarationer, der vedrører indbetaling til en p-fond - som indebærer, at antallet af parkeringspladser i disse deklarationer nedskrives til 1/3 - godkendes.
  2. at ændringsforslag, stillet af A, F og Ø til medlemsforslag stillet af C om parkeringsdeklarationer på møde i Borgerrepræsentationen d. 31. oktober 2013, hermed er behandlet.
  3. at der frigives en anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. til udarbejdelse af vedtægter for parkeringsfonde samt andet for implementering af overgangsordningen forberedende arbejde. De 1,0 mio. kr. frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg i 2014.

Problemstilling

Siden 1950 har Københavns Kommune i forbindelse med byggetilladelser, som betingelse for dispensation fra krav om anlæg af parkeringspladser, fået tinglyst kravet i form af deklarationer (herefter p-deklarationer). Der er registreret ca. 12.500 parkeringspladser i deklarationer fordelt på ca. 800 ejendomme. Ca. 11.900 af pladserne findes i tinglyste deklarationer, mens 600 findes på verserende sager.

Derudover er der i et antal byggetilladelser stillet krav om ca. 2.000 pladser, som ikke er registrerede. De uregistrerede deklarationer vil sandsynligvis ved screening af byggesagsarkiver kunne udfindes i takt med udmøntningen i og med den model, som foreslås i det følgende (se bilag 1 for en generel introduktion til parkeringsdeklarationer).

Hovedparten af p-deklarationerne er udformet således, at kommunen enten kan kræve, at grundejeren - evt. ved at medfinansiere et p-anlæg i området - skal etablere et bestemt antal parkeringspladser eller at der sker indbetaling til en kommunal parkeringsfond, hvis en sådan oprettes.

P-aftale 2011 pålagde Teknik- og Miljøforvaltningen og Økonomiforvaltningen at udarbejde forslag til håndtering af p-deklarationer. Dette arbejde er nu tilendebragt, og forslaget fremlægges til Borgerrepræsentationens behandling.

Endvidere forventes Folketinget den 3. april 2014 at vedtage et lovforslag vedrørende ændring af byggeloven, som indebærer, at der fra og med 1. november 2014 kun henstår mulighed for dispensation for byggelovens krav om anlæggelse af parkering gennem indbetaling til p-fond eller ved andet forpligtende grundlag. Lovændringen betyder, at Københavns Kommune skal finde en model for afvikling af de eksisterende p-deklarationer vedrørende indbetaling til en parkeringsfond (se baggrundsnotat, bilag 2).

Endelig pålagde Borgerrepræsentationen, i ændringsforslag fra A, F og Ø til medlemsforslag stillet af C 31. oktober 2013, forvaltningerne at fremsende indstilling om parkeringsdeklarationernes håndtering ultimo 1. kvartal 2014, herunder redegøre for, hvorvidt de kommunale parkeringspladser evt. kan udmøntes først.

Løsning

Model for udmøntning af parkeringsdeklarationer vedrørende indbetaling til en p-fond:

Forvaltningerne anbefaler, på baggrund af ovennævnte lovændring, at nedenstående udmøntningsmodel for eksisterende parkeringsdeklarationer i regi af det gældende parkeringsfondscirkulære vedtages som overgangsordning:

a) Eksisterende deklarationer vedrørende indbetaling til en p-fond udmøntes ved anlæg som offentlig vej (i form af parkeringsoptimering eller pladser i konstruktion) i så vid udstrækning, de giver mulighed herfor. Dette indebærer kommunal medfinansiering på 50 % af anlægssummen.

b) Der oprettes flere geografisk definerede parkeringsfonde for at styre det geografiske og tidsmæssige forløb af udmøntningen.

c) Definitionen af de geografiske områder tager udgangspunkt i de tællezoner, der i dag benyttes til at opgøre parkeringsbelægningen i byen. På baggrund af analyser af belægning og muligheder kan disse tællezoner evt. sammenlægges i klynger, som så vil udgøre den enkelte p-fonds geografiske udbredelse.

d) Udmøntningsmodellen indebærer, at antallet af parkeringspladser i deklarationer reduceres.

e) Udmøntningsgraden fastsættes som en fælles sats for alle deklarationer bestemt på baggrund af en for byen som helhed samlet analyse af parkeringsudbud sat i forhold til antal deklarerede parkeringspladser. Det konkrete bidrag er dog afhængigt af omkostningen ved etablering af det fastsatte antal pladser i den enkelte p-fond.

f) På baggrund af et foreslået serviceniveau på parkeringsområdet sat i forhold til antallet af pladser i deklaration fastsættes den fælles sats til 1/3.

g) Udmøntningstakten styres af kommunens medfinansiering via den årlige budgetlægning under hensyn til den til enhver tid gældende parkeringspolitik. De konkrete beslutninger om etablering af p-fonde og p-pladser træffes således af Borgerrepræsentationen.

I bilag 3 illustreres udmøntningsmodellen ved hjælp af en konkret case.
Overgangsordningen omfatter ikke de parkeringsdeklarationer, der ikke indeholder mulighed for indbetaling til en p-fond (ca. 1.100 parkeringspladser). Disse deklarationer er i alt overvejende grad stiftet i lokalplanområder med større samlede udbygninger, hvor parkeringen ikke er forudsat etableret i tilknytning til de enkelte bebyggelser, men som samlede fællesanlæg for området, og hvor grundejer påtager sig forpligtelsen. 

Statsforvaltningen har den 24. februar 2014 på baggrund af kommunens henvendelse udtalt, at en aktualisering af samtlige p-deklarationer ikke indebærer en usaglig begrundelse og har lagt vægt på, at kommunen udnytter deklarationerne på en ensartet måde, ligesom den skitserede model heller ikke indebærer, at kommunen handler økonomisk uforsvarlig eller i strid med ligebehandlingsprincippet (se bilag 4 og 5).
På den baggrund vurderer forvaltningerne, at overgangsordningen ligeledes er i overensstemmelse med økonomisk forsvarlig forvaltning, ligebehandlingsprincippet mv.

Bemærkninger til model
Ad a) Ved at etablere p-pladserne som offentlig vej, gøres de tilgængelige for almenheden.  Herved nedsættes den andel, som betales af indehavere af deklarationer med 50 %, og kommunen er forpligtet til at finansiere den resterende del. Denne finansiering vil løbende skulle afsættes af Borgerrepræsentationen i de årlige budgetforhandlinger. Der kan dog efterfølgende opkræves betaling for parkering på de pladser, som anlægges i betalingszonen.

Ad b) En trinvis udmøntning foretaget i en række geografisk definerede p-fonde (konti) i sammenhæng med konkrete anlæggelsesprojekter vil forbedre mulighederne for, at anlæggelserne kan ske inden for p-fondscirkulærets 5-årsfrist. Efter fem år vil kravet i forbindelse med den enkelte fond bortfalde og den indskudte kapital blive tilbagebetalt. Både fondenes geografiske udbredelse og indhold af p-pladser i deklaration vil variere. Det er forventeligt, at den samlede udmøntningsproces vil strække sig over adskillige år.

Ad c) Kriterierne for bestemmelse af fondenes størrelse og udmøntningsrækkefølge vil være parkeringsbelægning, afstande til anlæg, dimensionering og anlægstype. Udenfor tælleområdet dannes fondenes områder efter samme principper som indenfor, dog må der her tages udgangspunkt i andre geografiske grænser såsom bydele eller kvarterer.

Ad d) En fuldstændig og samtidig udmøntning af alle pladser i deklaration må anses for at være samfundsøkonomisk uladsiggørlig og infrastrukturelt uhensigtsmæssig. Derfor nedskrives kravet. Nedskrivningen reducerer grundejerens forpligtelse i forhold til det skyldige antal p-pladser. Dermed kan den enkelte deklarations pladser efterfølgende specifikt udpeges, hvilket er et krav ved udmøntning via p-fond. Reduktionen sker i forholdet 3:1, og har effekt fra og med den økonomiske opkrævning af den enkelte deklaration.

Ad e) Der opereres med en fælles udmøntningssats, som er ens overalt i byen. Udmøntningssatsen udtrykker en balance mellem antal deklarationer og et teoretisk ønsket servicemål for hele byen (tælleområdet). Fastsættelsen af udmøntningssatsen kan ikke i sig selv bruges som udtryk  for, hvor og hvornår p-deklarationerne udmøntes. Omkostningen ved opførelse af parkeringskapacitet i den konkrete p-fonds geografiske område vil variere, alt efter hvordan parkeringspladserne anlægges, eksempelvis som skråparkering eller i p-anlæg. I tætte byområder vil bidrag pr. deklareret plads typisk blive højere idet etablering kun vil kunne ske i egentlige p-anlæg.

Ad f) En udmøntningssats på 1/3 betyder, afhængig af, hvor mange af de skyldige p-pladser (både tinglyste, verserende og uregistrerede) det i praksis kan lade sig gøre at udmønte (se bilag 2), til nyanlæggelse af ca. 3.500 – 4.000 parkeringspladser. Til sammenligning har det hidtidige parkeringsstrategiarbejde i perioden 2005-2014 tilvejebragt ca. 3.200 nye parkeringspladser.  Desuden vurderes en udmøntningssats på 1/3 - udover at reducere den økonomiske belastning for såvel grundejere som kommune - at opfylde kravet til økonomisk ansvarlig forvaltning.

Ad g) Udmøntningen af parkeringsdeklarationerne er betinget af, at der i Københavns Kommunes budgetter - i forbindelse med den konkrete oprettelse af en p-fond og dertilhørende projektering af p-pladser - afsættes midler til den kommunale medfinansiering (samt derudover den fulde finansiering af kommunens egne deklarerede p-pladser i området).

Vedrørende ændringsforslag stillet af A, F og Ø  til medlemsforslag stillet af C 31.10.2013:
Forvaltningerne fremsender med denne indstilling samlet forslag til generel håndtering af p-deklarationerne. Det vurderes ufordelagtigt at udmønte de ca. 500 p-pladser på kommunale ejendomme særskilt, da disse er geografisk spredt, og derfor ikke kan anlægges samlet pga. parkeringsfondscirkulærets krav om hensigtsmæssig placering.

Økonomi

Udmøntningen af deklarationerne vil ske, såfremt der - i kommende budgetaftaler - afsættes midler til den kommunale medfinansiering på 50 % til etablering af parkeringspladser, og såfremt det i den forbindelse vedtages at oprette en p-fond i det givne område. De pågældende grundejere (private, statslige, kommunale samt almene boligforeninger) i det givet område vil da skulle afholde omkostningerne til udmøntning af deres deklarationer. Dermed skal der med en sådan beslutning også afsættes midler (100 %) til udmøntning af kommunens egne p-deklarationer, som efter nedskrivning udgør ca. 200 pladser.

Det kan ikke udelukkes, at udmøntningen for nogle almene ejendomme vil have betydelige økonomiske konsekvenser og rykke på risikobalancen, idet kommunen i visse tilfælde vil have stillet garanti for bestående lån i de pågældende afdelinger (se mere om dette aspekt i bilag 2).

Omkostningen til anlæg af parkeringspladser afgøres af, på hvilken måde pladserne etableres. De fysiske rammer i byrummet vil i høj grad diktere, hvorvidt der i en given p-fonds geografiske udbredelse er mulighed for anlæg på gadeplan i form af skråparkering (ca. 50.000 kr. pr. plads), eller anlæg i p-anlæg (250.000 kr. – 700.000 kr. pr. plads, afhængig af type). I tilfælde af, at pladserne etableres i anlæg, skal kommunen i det enkelte projekt også påregne udgifter til drift.

Derudover skal der i de konkrete tilfælde afsættes midler til fuldstændig screening af relevante byggesagsarkiver, inddrivningsproces samt udgifter til evt. retssager.
Omkostninger i 2014 på estimeret 1. mio. kr. forbundet med udarbejdelse af vedtægter for parkeringsfonde samt andet for implementering af overgangsordningen forberedende arbejde finansieres af Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Parkering.

Udvalg

Aktivitet/projekt

Bevilling

(nr. og navn)

Funktion

Beløb i 1.000 kr.

(2014 p/l)

År 2014

I alt

TMU

Vedtægter for parkeringsfonde m.m

3400 – Ordinær anlæg

2.22.07.3

1.000

1.000

I alt

-

-

-

1.000

1.000

Videre proces

På baggrund af godkendelse af modellen udarbejdes af Teknik- og Miljøforvaltningen - til godkendelse i Borgerrepræsentationen - vedtægter for Københavns Kommunes parkeringsfonde. Derudover fastlægger Teknik- og Miljøforvaltningen - forud for kommende ændring af byggeloven - procedurer for fremtidig byggesagsbehandling, hvad angår fremtidige dispensationer fra p-kravet ved indbetaling til p-fond eller på andet forpligtende grundlag.

Forvaltningerne vil endvidere i foråret 2014 indlede en dialog med den almene sektor for at opnå en fælles forståelse af indstillingens konsekvenser.

Claus Juhl                      /                     Pernille Andersen
                                        

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet 7. april 2014

Indstillingens 1. at-punkt blev anbefalet over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen med 8 stemmer for og 3 stemmer imod.

For stemte: A, Ø, B, F
Imod stemte: V, C, I

Indstillingens 2. og 3. at-punkt blev anbefalet over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen med 11 stemmer for mod 0 imod.

For stemte: A, Ø, B, F, V, I og C
Imod stemte:

Ø, F, B og A fremsatte følgende protokolbemærkning:
”Partierne noterer sig, at den besluttede model for p-deklarationer alene sætter en ramme for en mulig kommende udmøntning af p-deklarationerne, såfremt der er politisk flertal for det i Borgerrepræsentationen, samt sikrer håndteringen af kommende sager. Vedtagelsen forpligter således ikke Borgerrepræsentationen til at afsætte årlige midler til kommunale parkeringsanlæg.”

Ø, F og B fremsatte følgende protokolbemærkning:
”Partierne er endvidere optaget af at man i udmøntning sikrer at hovedparten af ny anlagte p pladser bygges i konstruktion”
Til top