Mødedato: 26.02.2014, kl. 13:30
Mødested: Rådhuset, stuen, værelse 43/44

Høring om status 2013 på Sundhedspolitikken 2011-14

Se alle bilag
Udvalget skal tage stilling til udkast til høringssvar om statusrapport for Københavns Kommunes sundhedspolitik.

Indstilling og beslutning

Børne- og Ungdomsforvaltningen indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget, 

  1. at udvalget godkender forslag til Børne- og Ungdomsudvalgets høringssvar til Sundheds- og Omsorgsudvalget om status på Sundhedspolitikken 2011-14

Problemstilling

Sundheds- og Omsorgsudvalget har den 18.12.2013 besluttet at sende tredje statusrapport på Sundhedspolitikken 2011-2014 ”Længe leve København” i høring i udvalgene, se bilag 1-2.

Sundhedspolitikken blev godkendt i Borgerrepræsentationen den 26. maj 2011. Børne- og Ungdomsudvalget har ansvaret for en række indsatser under Sundhedspolitikken. Indsatserne er beskrevet i udvalgets handleplaner, som revideres årligt. Sundhedspolitikken omfatter fire spor, der tilsammen danner rammen for de opstillede mål:

Spor 1: Mere liv – bedre byliv
Spor 2: Sund og aktiv hverdag
S
por 3: Mere lighed i sundhed
Spor 4: Bedre forebyggelse og behandling

Da Sundhedspolitikken udløber med udgangen af 2014, er denne statusrapport den sidste. Statusrapporten indeholder, på baggrund af de enkelte forvaltningers indberetninger, en konkret vurdering af fremdriften i de enkelte indsatser og en kort samlet vurdering af fremdriften for hvert af de fire spor i sundhedspolitikken. I forlængelse af vurderingen under hvert spor er der opstillet i alt 26 anbefalinger til fokuspunkter og indsatser i forvaltningerne, som vil kunne indgå i forhandlingerne om Budget 2015.

Løsning

Statusrapporten
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har udarbejdet en statusrapport, som giver væsentlige anbefalinger til, hvor der skal sættes ind i det videre arbejde for at løfte sundheden i Københavns Kommune.

Forvaltningen foreslår følgende høringssvar til Sundheds- og Omsorgsudvalget:

"Børne- og Ungdomsforvaltningen (BUF) har nået målsætningerne for flere af indsatserne i indeværende periode ved at færre elever ryger, flere unge udskyder alkoholdebuten, færre børn bliver udsat for mobning og andelen af børn med overvægt/svær overvægt er faldet i indskolingen.

Samtidig er der også mål, som ikke kan indfries med udgangen af 2014. På disse punkter støtter Børne- og Ungdomsudvalget (BUU) Sundheds- og Omsorgsudvalgets vurdering af, at der er behov for en yderligere indsats, fx når det handler om at få flere børn og unge til at være aktive. BUU bifalder, at Sundheds- og Omsorgsudvalget tænker Folkeskolereformens ambition om, at elever skal bevæge sig 45 minutter hver dag, ind i det fremadrettede arbejde med at løfte sundheden. BUF har ifm. folkeskolereformen fokus på at kompetenceudvikle pædagoger og lærere og på at etablere bevægelsesfremmende udearealer. For BUF spiller bevægelse ydermere en central rolle for styrkelse af den faglige kvalitet. Ambitionen er, at bevægelse skal integreres som en aktiv del af læringsrummet, så bevægelse medvirker til at øge elevers læring og faglige kundskaber. Forvaltningen har derfor igangsat initiativer, der fokuserer på, hvordan bevidst arbejde med bevægelse i skolen kan understøtte de læringsaktiviteter, som reformen lægger op til samt, hvordan skolen kan skabe rammer, der fremmer børnenes sundhed og lyst til at bevæge sig. I denne sammenhæng støtter udvalget også ønsket om, at flere børn og unge skal cykle eller gå til og fra skole gennem en styrket lokal indsats, der både kan øge bevidstheden om vigtigheden af selvtransport og sikre at børn og unge kan færdes sikkert og trygt omkring skole/institution.

Det er således BUUs vurdering, at et styrket samarbejde med Sundheds- og Omsorgsforvaltningen kan understøtte flere af kommunens målsætninger.
                                                                                   

På 0-5 års området har BUF et tilbud om sundhedsplejebesøg og åbent konsultation i barnets første leveår. Dertil har BUU igangsat en række indsatser (fx. øget sundhedspleje til sårbare og udsatte, sociale normeringer og ressourceteams i dagtilbud), som det forventes over tid vil flytte de sårbare og udsatte børn og familier i en positiv retning. BUF støtter anbefalingen om, at der etableres fysiske rammer og indsatser i dagtilbud, der understøtter bevægelse. Ambitionen er, at flest mulige børn er motorisk alderssvarende og læringsparate ved skolestart. BUU anbefaler derfor, at indsatsen integreres i kerneydelsen gennem kompetenceudvikling af personale i dagtilbud.

Anbefalinger til indsatsområder
BUU har følgende supplerende anbefalinger til, hvordan børn og unges sundhed kan indgå i det videre arbejde med sundhedspolitikken. Fælles for alle indsatserne er, at de bygger på et bredt og positivt sundhedsbegreb, hvor både barnets trivsel, sundhed og læring er en del af målet. For at øge sundheden anbefaler forvaltningen:

  • At styrke overvægtsindsatsen. Knapt hvert 5. barn er overvægtig i udskolingsundersøgelsen. Det forventes, at den indsats, der allerede er igangsat i samarbejde mellem Børne- og Ungdoms- og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen om tidlig opsporing og behandling af børn med overvægt i regi af sundhedsplejen og BørneVægtsCentret, sammenholdt med kravet i den ny folkeskolerefom om at elever bevæger sig i gennemsnit 45 minutter hver dag, tilsammen vil bidrage til at reducere andelen af børn med overvægt i skolen. Forvaltningen vurderer dog, at der er behov for at styrke de nuværende indsatser ved at kvalificere det koordinerende og tværfaglige samarbejde mellem lærere, sundhedspleje og pædagoger, hvis færre børn skal være overvægtige, når de forlader skolen.
  • At styrke sundhedsindsatsen i overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelserne. Andelen af unge der ryger og drikker stiger ved overgangen til ungdomsuddannelserne, og tal viser, at et stort antal unge har trivselsproblemer, når de når ungdomsuddannelserne.  I BUF er der fokus på udskolingselevernes sundhedsadfærd og trivsel ved udskollingsundersøgelsen, som sundhedsplejersken gennemfører i 8. klasse, og det anbefales tillige, at sundhedsindsatsen ved overgange fra folkeskolen til ungdomsuddannelserne styrkes fx ved at kvalificere sundhedsaspektet i UU-vejledningen og sundhedsindsatsen på Ungdomsskolerne.
  • At fremme et sundt miljø i dagtilbud og skoler gennem optimering af indeklima på skoler. En stor del af skolerne er af ældre dato og dermed uden tilstrækkelig mekanisk ventilation. I BUFs funktionsprogram for skoler og institutioner er der opstillet krav til ventilation ved ny-, om- og tilbygninger, men der er behov for at afdække, hvordan indeklimaet i de ældste og mest trængende bygninger kan leve op til gældende anbefalinger - ikke mindst set i lyset af den udvidede skoledag - for at sikre et godt indeklima for både ansatte og børn.
  • At forbedre børnenes helbred og nedbringe sygefraværet ved en systematisk hygiejneindsats. God hygiejne nedbringer udbredelsen af smitsomme sygdomme. Småbørns infektioner er årsagen til 40 procent af forældrenes fravær, og infektioner er den hyppigste årsag til sygefravær blandt børn og unge. Sygdomme påvirker trivslen og børnenes udvikling. I BUF er der fokus på god hygiejne ved bl.a. sundhedsplejerskernes hygiejnetilsyn i institutioner, men der er behov for en øget indsats. En fælles hygiejneindsats vil derfor kunne fremme sundheden.
  • At styrke sundhedspædagogisk viden blandt frontpersonale ved kompetenceudvikling. Selvom BUF løbende har tilbud om kurser og efteruddannelse af lærere, pædagoger og sundhedplejersker (bl.a. på Sommeruniversitetet), og skolesundhedsplejen har tilbud om sundhedspædagogiske aktiviteter på flere klassetrin, er det vurderingen, at den sundhedspædagogiske indsats fortsat skal kvalificeres og det koordinerende samarbejde mellem lærere, pædagoger og sundhedsplejen styrkes i skole og dagtilbud, så hygiejne, mad, bevægelse og mental sundhed bliver en løftestang for børnenes faglige og personlige udvikling.
  • At styrke arbejdet med mental sundhed og trivsel. I BUF har man gennem en årrække arbejdet bevidst for at fremme den mentale sundhed hos børn og unge. Fx er der ansat inklusionspædagoger og tilknyttet socialrådgivere på alle skoler m. h. p. tidlig opsporing og indsats over for udsatte eller ensomme børn ligesom sundhedsplejen har tilbud om Åben Konsultation og sundhedspædagogiske aktiviteter i skolen. Der gennemføres regelmæssige trivselundersøgelser i skolerne (Københavnerbarometeret), der har vist positive resultater på bl.a. mobbeområdet. På baggrund af , at børns trivsel både er et af de nationale mål i den ny folkeskolereform og et pejlemærke for skoleområdet i København, vil BUF fortsat have opmærksomhed på området og derfor anbefales det, at mental sundhed bliver et indsatsområde i den ny sundhedspolitik.
  • At indsatsen om sikre cykelveje fortsættes. BUF har arbejdet sammen med TMF om indsatsen Sikre Skoleveje. Selvom der i den ny folkeskolereform er sikret mere bevægelse for børnene i skoletiden, er det stadig vigtigt, at de også er fysisk aktive uden for skoletiden. Derfor anbefaler BUU at fortsætte indsatsen med at øge trafiksikkerheden omkring skolerne, samtidig med at børnene og deres forældre gøres opmærksom på de sundheds- og læringsmæssige fordele, der er ved aktiv transport.  

Forankring af en tværgående sundhedspolitik
BUU ønsker, at sundhedsindsatser i højere grad end det sker nu tænkes ind i kerneydelserne, og at flere af de indsatser, som forvaltningen har igangsat, tænkes ind i det videre arbejde med sundhedspolitikken. Dette vil dels sikre en forankring af sundhedspolitikken, og dels sikre at der ses en effekt af indsatserne på lang sigt. Ligeledes vil det være ønskværdigt at styrke de evidensbaserede indsatser, ved hvilke der forventes de mest positive effekter for børn og unge.

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet 11 evidensbaserede forebyggelsespakker, som opstiller grundanbefalinger til sundhedsindsatsen i kommunerne. Som indledning til det videre arbejde med sundhedspolitikken opfordrer BUF til, at der udarbejdes en samlet status på tværs af forvaltninger, som viser, hvor kommunen ikke lever op til de nationale forebyggelsespakker, og at dette sammenholdt med sundhedstilstanden i kommunen, giver grundlag for at prioritere det videre arbejde med københavnernes sundhed.

BUU ser frem til det fortsatte tværfaglige samarbejde om sundhedspolitikken."

Økonomi

Indstillingen har ingen umiddelbare økonomiske konsekvenser, men kan udmøntes i konkrete budgetforslag til 2015.

Videre proces

På baggrund af udvalgenes høringssvar fremlægger Sundheds- og Omsorgsforvaltningen den endelige statusrapport for Sundheds- og Omsorgsudvalget i marts 2014, og Økonomiudvalget samt Borgerrepræsentationen i april 2014. Forvaltningen vil udarbejde forslag til hvilke indsater, der kan indgå i kerneydelsen og hvilke indsats- eller driftsområder, der vil være relevante at inddrage, når BUU skal behandle forslag til ny sundhedspolitik fra 2015. 


                            Else Sommer                           /Lina Maria Johnsson

Beslutning

Indstillingen blev godkendt, idet udvalget også ønsker fokus på madens betydning for et godt og sundt børne- og ungeliv.
Til top