Mødedato: 24.05.2005, kl. 15:00

Afvikling af byfornyelse København (Bygge- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget)

Afvikling af byfornyelse København (Bygge- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget)

Økonomiudvalget

 

DAGSORDEN

for ordinært møde tirsdag den 24. maj 2005

 

 

 

J.nr.             ØU 195/2005

 

 

14.                Afvikling af byfornyelse København (Bygge- og Teknikudvalget og Økonomiudvalget)

 

 

INDSTILLING

Bygge- og Teknikforvaltningen samt Økonomiforvaltningen indstiller, at Bygge- og Teknikudvalget samt Økonomiudvalget overfor Borgerrepræsentationen anbefaler,

at Københavns Kommunes tilsynsførende for Byfornyelse København bemyndiges til på selskabets generalforsamling den 27. maj 2005 at stemme for en enstemmig bestyrelsesanbefaling af, at selskabet lukkes pr. 31. december 2006,

at de ikke gennemførte projekter "Den fysiske tilstand i kommunens nyere almene boliger" og "Supplerende undersøgelse af lejlighedssammenlægninger" afbestilles hos Byfornyelse København,

at Bygge- og Teknikforvaltningen bemyndiges til dels at overtage byfornyelsesselskabets ejendomme Vesterbrogade 115 og Istedgade 42 A-B dels at sælge ejendommene efter endt ombygning,

at Bygge- og Teknikforvaltningen bemyndiges til at forhandle med Byfornyelse Danmark om vilkår for færdiggørelse af de opgaver, der resterer efter lukningen af Byfornyelse København med henblik på efterfølgende forelæggelse for Borgerrepræsentationen.

 

Bygge- og Teknikudvalgets beslutning i mødet den 11. maj 2005

Anbefalet

 

 

RESUME

I indstillingen redegøres for baggrunden for stiftelsen i 1970 af Byfornyelse København s.m.b.a og for de vedtægtsmæssige forhold. Københavns Kommune har indskudt 3.850.000 kr. af indskudskapitalen på 7.000.000 kr., svarende til 55 %, mens de øvrige garanter repræsenterer en række Københavnske almene organisationer. Direktør Jens Ole Nielsen er beskikket som tilsynsførende og deltager også som Kommunens repræsentant i selskabets generalforsamlinger. Bestyrelsen for selskabet består af 13 medlemmer, hvoraf 7 er valgt af og blandt Borgerrepræsentationens medlemmer, mens 6 er valgt på generalforsamlingen.

Byfornyelse København har ikke nogen ansatte, idet opgaverne varetages af personale ansat i Byfornyelse Danmark, og der er indgået en samarbejdsaftale mellem selskaberne, hvor opgaverne er defineret og honoraret fastlagt.

Bestyrelsen for Byfornyelse Købehavn har i efteråret 2004 truffet en principiel beslutning om at lukke selskabet, fordi de bevillings- og lovmæssige forudsætninger for byfornyelse er ændret væsentligt.

Indstillingen har til formål at redegøre for det foreløbige grundlag for lukningen af selskabet, og give direktør Jens Ole Nielsen mandat til at stemme for bestyrelsens enstemmige indstilling til generalforsamlingen den 27. maj 2005 om at lukke selskabet. Nærværende indstilling skal følges op af en indstilling i efteråret 2005 om det endelige grundlag for lukningen af selskabet, hvorefter der følger en formel lukningsprocedure. Det indstilles, at Bygge- og Teknikforvaltningen får bemyndigelse til at forhandle de detaljerede vilkår for en afvikling af selskabet til brug for indstillingen i efteråret.

Der redegøres for det formelle grundlag for at overdrage færdiggørelse af opgaver til Byfornyelse Danmark, og endvidere for hvor mange igangværende opgaver Byfornyelse København er involveret i på nuværende tidspunkt. Det foreslås, at selskabet lukker pr. 31. december 2006, og på dette tidspunkt skønnes der at restere færdiggørelse af 12 sager, hvoraf 6 drejer sig om afslutning af byfornyelsesbeslutninger. Desuden vil restere gennemførelse af et helhedsorienteret byfornyelsesprojekt, bygherrerådgivning for ombygning af 3 ejendomme og et gårdanlæg samt et forsøgsprojekt med brandsikre trætrapper.

Som led i afviklingen af selskabets opgaver indstilles det, at der gives bemyndigelse til at overtage to ejendomme med henblik på ombygning, og at to forsøgsprojekter stoppes.

Der vil skulle tages stilling til en række forhold i øvrigt i forbindelse med en afvikling, heriblandt varetagelse af midlertidig genhusning og arkivforhold, ligesom der er behov for at afklare yderligere, hvordan man skal forholde sig til de ansvarsforhold, der er i forbindelse med selskabets salg af ejendomme i tidens løb og for selskabets rolle som bygherrerådgiver i en række ombygningssager. Endelig skal det vurderes nærmere, om der vil være behov for at sammensætte bestyrelsen i selskabet anderledes i afviklingsperioden.

 Egenkapitalen med fradrag af garantikapitalen tilfalder Københavns Kommune og skal i henhold til selskabets vedtægter anvendes til sanerings- og byfornyelsesformål.

 

SAGSBESKRIVELSE

Baggrund

Stiftelse af Byfornyelse København

Byfornyelse København s.m.b.a. blev af Københavns Kommune og en række almene boligselskaber stiftet i 1970 under navnet Det Københavnske Saneringsselskab A/S med det formål at tilrettelægge og gennemføre byfornyelse efter reglerne i den dagældende lov om sanering og siden hen lovgivningen om byfornyelse, herunder at optræde som forretningsfører for Københavns Kommune eller andre bygherrer.

Selskabet har således som hovedopgave i en lang årrække varetaget en stor del af Københavns Kommunes opgaver i forbindelse med planlægningen og gennemførelsen af sanerings- og byfornyelsesopgaver, idet der er indgået kontrakter herom i overensstemmelse med vedtagelser i Borgerrepræsentationen og i de senere år i overensstemmelse med en rammeaftale indgået efter, at der har været foretaget et udbud i overensstemmelse med EU's Tjenesteydelsesdirektiv. Derudover udfører selskabet opgaver for andre hvervgivere, f.eks. bygherrerådgivning og forskellige forsøgs- og udviklingsprojekter.

Byfornyelse København har ikke ansat personale, men har ansat Byfornyelse Danmark som direktion og forretningsfører, således at Byfornyelse Københavns opgaver udføres af Byfornyelse Danmark i henhold til den samarbejdsaftale, der blev etableret i 1970.

Den nugældende udgave af samarbejdsaftalen indeholder en række almene bestemmelser om de arbejdsopgaver, som Byfornyelse Danmark er forpligtet til at udføre i relation til konkrete byfornyelsesopgaver og til orientering og servicering af Byfornyelse Københavns bestyrelse.

Endvidere er der aftalt honorering for udførelse af opgaver i forbindelse med administration af ejendomme, der svarer til den sats, der godkendes for administration af udlejede lejligheder.

For Byfornyelse Danmarks bistand til administration m.v. af Byfornyelse København fastsættes hvert år af bestyrelsen et fast beløb gældende for det følgende regnskabsår.

Byfornyelse Danmark honoreres for arbejdet med byfornyelsessager, hvor der med den eksterne part er aftalt honorering efter medgået tid, med 95 % af den aftalte timesats. Hvor der er aftalt et honorarloft, kan honoraret maksimalt udgøre 95 % af det aftalte honorarmaksimum. Ved fast honorar i øvrigt og, hvor der er aftalt procenthonorar eller andre honoreringsformer, udgør Byfornyelse Danmarks honorar ligeledes 95 %. Bestyrelsen i Byfornyelse København har mulighed for at godkende yderligere honorar.

Der er ved stiftelsen af selskabet etableret en garantikapital på 7.000.000 kr., hvoraf Københavns Kommune har indskudt 3.850.000 kr., svarende til 55 % af den samlede garantikapital. De øvrige garanter repræsenterer en række Københavnske almene boligorganisationer.

Generalforsamlingen, hvortil enhver garant har adgang, er selskabets øverste myndighed.

Selskabets bestyrelse bes tår af 13 medlemmer, hvoraf 7 vælges af Borgerrepræsentationen blandt dennes medlemmer for en 4-årig periode svarende til den kommunale valgperiode, mens 6 medlemmer vælges på generalforsamlingen af selskabets øvrige garanter.

Bestyrelsen vælger af sin midte en formand, en næstformand samt yderligere 3 medlemmer, der tilsammen danner et forretningsudvalg.

Borgerrepræsentationen kan beskikke en tilsynsførende, og dette hverv varetages i øjeblikket af direktør Jens Ole Nielsen, Plan & Arkitektur, idet Bygge- og Teknikudvalget i henhold til Styrelsesvedtægten for Københavns Kommune § 19, stk. 2, varetager den umiddelbare forvaltning af bl.a. opgaver vedrørende byfornyelse.

Direktør Jens Ole Nielsen deltager desuden i selskabets generalforsamlinger, som repræsentant for Københavns Kommune som garant i selskabet.

 

Beslutning om afvikling af Byfornyelse København

Byfornyelsesbevillingerne fra staten er blevet reduceret kraftigt i de seneste år, og byfornyelsen er i øvrigt lovmæssigt lagt om. Det indebærer for Byfornyelse København en meget betydelig reduktion af aktiviteterne. Bestyrelsen har derfor i efteråret 2004 drøftet, om det er rigtigt at opretholde dette selskab på sigt, eller om byfornyelsesopgaverne i Købehavns Kommune i lyset af den bevillingsmæssige og lovgivningsmæssige udvikling m.v. i højere grad må forventes løst af kommunen og private aktører i et samarbejde med de landsdækkende byfornyelsesselskaber, herunder Byfornyelse Danmark.

Bestyrelsen har konkluderet, at man til selskabets generalforsamling i maj 2005 vil indstille, at selskabet afvikles, og selskabet udsendte den 16. december 2004 en orientering herom til dets samarbejdspartnere.

Nærværende indstilling har til formål at redegøre for det foreløbige grundlag for lukning af selskabet og give direktør Jens Ole Nielsen, som Københavns Kommunes repræsentant på generalforsamlingen den 27. maj 2005, mandat til at stemme for bestyrelsens enige indstilling. På denne generalforsamling behandles det principielle spørgsmål, om selskabet skal lukkes, og hvis det tiltrædes, skal der gennemføres en særlig procedure ifølge vedtægten for lukning af selskabet.

Til vedtagelse af en opløsning af selskabet kræves således, at mindst to tredjedele af garantikapitalen er repræsenteret og stemmer for forslaget på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvortil der samtidig indkaldes, og hvoraf den anden skal afholdes snarest muligt efter forløbet af 4 uger fra den første.

Selskabet er et såkaldt godkendt byfornyelsesselskab, hvilket indebærer, at det ikke kan opløses uden samtykke fra i dag Socialministeriet, og ministeriet skal endvidere udpege den ene af to likvidatorer. Generalforsamlingen udpeger den anden likvidator.

Ved likvidation af selskabet kan garanterne ikke få udbetalt mere end deres garantibevisers pålydende værdi. Eventuel overskydende formue skal i henhold til vedtægterne tilfalde Københavns Kommune, som skal anvende midlerne til sanerings- eller byfornyelsesformål.

Denne indstilling indeholder en redegørelse for en række forudsætninger for lukningen af selskabet, og vil blive fulgt op af yderligere en indstilling i efteråret 2005 om det endelige grundlag for lukning af selskabet samt for bestyrelsessammensætningen i forbindelse hermed. Derefter følger i givet fald den formelle procedure for lukning af selskabet.

 

Uddybning af indstilling og evt. alternativer hertil

I tiden efter bestyrelsens beslutning om at indstille til generalforsamlingen, at selskabet lukkes, har Plan & Arkitektur sammen med Økonomiforvaltningen og repræsentanter for Byfornyelse København ført en række drøftelser om grundlaget for afviklingen, idet der er formeret en arbejdsgruppe og en styregruppe. Ligeledes er inddraget advokatfirmaet DLA Nordic A/S til drøftelse af en række blandt andet EU-retlige aspekter ved en lukning af selskabet.

Under dette udredningsarbejde står det klart, at det vil være hensigtsmæssigt at lukke selskabet med udgangen af 2006, fordi en betragtelig del af selskabets opgaver vil kunne være afsluttet på dette tidspunkt eller de vil have en sådan karakter, at de hensigtsmæssigt vil kunne overdrages til en anden aktør eller færdiggøres af Plan & Arkitektur. Endvidere ophører den rammeaftale, der er indgået med blandt andet Byfornyelse København om gennemførelse af byfornyelsesopgaver i Københavns Kommune, den 31. marts 2007. Plan & Arkitektur står således overfor at skulle forberede et nyt udbud i løbet af 2006.

Som nævnt ovenfor har Københavns Kommune indgået en række kontrakter med Byfornyelse København om byfornyelsesopgaver. Det drejer sig om rammeaftalen om forretningsførelse ved byfornyelse og de forretningsføreraftaler om konkrete byfornyelsesopgaver, der er indgået med grundlag i rammeaftalen, samt de forretningsføreraftaler, som er indgået før rammeaftalens ikrafttræden.

Idet det ville kunne være hensigtsmæssigt at overdrage de uafsluttede opgaver eller en del heraf pr. 31. december 2006 til Byfornyelse Danmark til færdiggørelse, har DLA Nordic A/S vurderet, hvorvidt dette vil være muligt set i relation til EU's regler om udbud af tjenesteydelser. Konklusionen er,

-         at selve rammeaftalen ikke kan overdrages til Byfornyelse Danmark,

-         at kommunen ikke med den nuværende viden om, at selskabet formentlig lukkes, vil kunne indgå nye forretningsføreraftaler om gennemførelse af konkrete byfornyelsesopgaver,

-         at eksisterende forretningsføreraftaler derimod vil kunne overdrages til Byfornyelse Danmark uden derved at handle i strid med EU's udbudsdirektiv.

Det er dog under alle omstændigheder en forudsætning, at der ikke i øvrigt ændres på kontrakten, at virksomhedsændringerne ikke kunne have været forudset allerede ved kontraktsindgåelsen, og at der ikke er tale om et arrangement med henblik på omgåelse af udbudsreglerne, herunder at virksomhedsændringerne er begrundet i andre forhold end en simpel overdragelse af udbudspligtige kontrakter. Forvaltningen anser disse forudsætninger for opfyldt.

Det følger af ovenstående, at der ikke i afviklingsperioden kan indgås nye aftaler mellem kommunen og Byfornyelse København om gennemførelse af byfornyelse, for så vidt honoraret ligger over tærskelværdien på knap 1,8 mio. kr. for krav om udbud efter EU's udbudsdirektiv. Forvaltningen har endvidere vurderet, at der heller ikke i øvrigt bør indgås yderligere aftaler med Byfornyelse København under afvikling.

Principielt vil der kunne indgås nye aftaler med Byfornyelse Danmark, for så vidt honoraret ligger under tærskelværdien.

 

Redegørelse for afslutning af Byfornyelse Københavns opgaver

Byfornyelse København og forvaltningen arbejder på at afslutte så mange sager som muligt inden det foreslåede lukningstidspunkt. Selskabet har i øjeblikket 59 igangværende sager, som i hovedtræk fordeler sig på 22 byfornyelsesbeslutninger for karreer, ombygninger af enkeltejendomme, 2 helhedsorienterede byfornyelsesprojekter, en række forsøgs- og udviklingssager samt ejerskab til 3 ejendomme.

Efter lukningen af selskabet forventes der at restere færdiggørelse af 12 sager, jf. den som bilag 1 vedlagte oversigt, hvoraf det fremgår, at for kontrakter med Københavns Kommune drejer det sig om 6 byfornyelsesbeslutninger, hvoraf der for de 3 alene vil restere aflæggelse af regnskab og for yderligere 3 også færdiggørelse af arbejder. Endvidere ombygning af Valdemarsgade 52-56 og det helhedsorienterede byfornyelsesprojekt Tingbjerg/Utterslevhuse. Med hensyn til sager med andre hvervgivere vil der restere bygherrerådgivning i forbindelse med ombygning af AB Jæger og Bjerringhus, et gårdanlæg i Stefansgade-karreen og endelig et forsøgsprojekt med brandsikre trætrapper.

I forbindelse med byfornyelsesbeslutningerne har Københavns Kommune overtaget 58 ejendomme til ombygning (råde-over ejendomme), hvoraf 21 administreres af Byfornyelse København. Disse ejendomme skal efter endt ombygning som hovedregel tilbydes beboerne, men tidspunktet herfor ligger ikke fast. Hvis alle andre arbejder i øvrigt er afsluttet, udfærdiges karréregnskaber, uanset alle råde-over ejendomme ikke måtte være solgt, og der foretages en afsætning for salget af ejendommene, der omfatter salgsindtægter- og omkostninger. Der skal tages stilling til, om Byfornyelse Danmark skal overtage opgaven med at sælge disse ejendomme og administrationen af dem, ligesom der skal ske en stillingtagen til, hvem der skal færdiggøre de øvrige sager.

Forvaltningen skal indstille, at Bygge- og Teknikforvaltningen får bemyndigelse til efter, at der måtte være truffet principiel beslutning om lukning af selskabet på generalforsamlingen den 27. maj 2005, at optage forhandlinger med Byfornyelse Danmark om vilkårene for en eventuel overtagelse af disse opgaver. Forhandlingsresultatet forelægges Borgerrepræsentationen i et møde i efteråret 2005 i en indstilling, der tilvejebringer det endelige grundlag for den formelle beslutning om lukning af Byfornyelse København samt forslag til afviklingsbestyrelsens sammensætning efter den 1. januar 2006.

Overdragelse af opgaver til Byfornyelse Danmark til færdiggørelse vil betyde, at opgaverne bliver behandlet af medarbejdere, der i forvejen er kendt med sagerne. Der vil derfor ikke være udgifter forbundet med, at der skal bruges tid på at sætte andre ind i sagerne. Ligeledes vil det være en fordel for Plan & Arkitektur at samarbejde med en part, der i forvejen er kendt med de konkrete sagers ofte meget komplekse problemstillinger.

Byfornyelse København har i øvrigt taget forbehold for, at der vil kunne indtræffe uforudsete begivenheder og forsinkelser, som indebærer, at enkelte af de sager, som ellers var forudsat afsluttet inden 31. december 2006, alligevel ikke kan afsluttes.

 

Overtagelse af ejendomme

Byfornyelse København stadig ejer tre ejendomme, som i sin tid er købt med henblik på ombygning og videresalg. Det drejer sig om Vesterbrogade 115, Istedgade 42 A-B og Nansensgade 52.

Vesterbrogade 115, der rummer et samlet etageareal på 990 m2 og 8 lejligheder, er omfattet af byfornyelsesbeslutningen for Tøndergade-karreen, hvor støtte til ombygning af ejendomme efter ansøgning er højt prioriteret. I lov om byfornyelse og byudvikling er mulighederne for støtte til udlejningsejendomme bedst, og det vil derfor principielt ikke være en fordel for beboerne at overtage ejendommen på andelsbasis, før den er istandsat. Forvaltningen finder derfor, at der bør optages forhandlinger med beboerne om, at kommunen overtager ejendommen med henblik på ombygning med støtte efter byfornyelsesloven. Det skal i øvrigt bemærkes, at beboerne ikke har krav efter lejeloven på at få tilbudt ejendommen. Det anslåede kontantprovenu ved salget udgør 4,9 mio. kr.

Istedgade 42 A-B, der rummer et samlet etageareal på 910 m2 og 12 lejligheder, er beliggende i Hestestalds-karreen og er for så vidt ombygget, men beboerne nedlagde i sin tid veto mod bad. Forvaltningen finder, at det vil være hens igtsmæssigt at undersøge, om beboerne ønsker at opretholde dette veto, og om beboerne i modsat fald er interesserede i, at kommunen i lighed med Vesterbrogade 115 overtager ejendommen og indretter bad i lejlighederne. Såfremt dette ikke ønskes, bør ejendommen søges solgt straks, idet beboerne, uanset de ikke har krav på det efter lejeloven, vil få tilbudt ejendommen. Det anslåede kontantprovenu ved salget udgør 5,7 mio. kr.

Det skønnes, at der vil være mulighed for at give tilsagn om støtte til ombygningerne inden for de kommende års bevillinger.

Det vil formentlig være hensigtsmæssigt at indgå en aftale med Byfornyelse Danmark om administration af disse ejendomme.

Herefter skal forvaltningen indstille, at den bemyndiges til at overtage disse to ejendomme, som nærmere beskrevet, og til at sælge dem efter endt ombygning.

Nansensgade 52, der rummer et samlet etageareal på 660 m2 og 6 lejligheder, er fuldt ombygget, og der er taget skridt til at sælge den. Det anslåede kontantprovenu ved salget udgør 1,0 mio. kr. Provenuet er forholdsvist lavere end for de to øvrige ejendomme, fordi der for denne ejendom indgår et større forbedringslån.

Det samlede kontantprovenu ved salget af de tre ejendomme anslås således til at udgøre ca. 11,6 mio. kr., idet der må tages forbehold for den endelige opgørelse efter salg. 

 

Lejligheder til genhusning

Byfornyelse København varetager genhusningen i forbindelse med de byfornyelsesbeslutninger, som selskabet har kontrakt om, og er i den forbindelse forpligtet til at fremskaffe lejligheder, der kan bruges til genhusning.

Selskabet har derfor kontrakt om en række lejligheder rundt omkring i byen, som bruges til midlertidig genhusning. Der vil fortsat være behov for disse lejligheder, og forvaltningen finder, at det kunne være hensigtsmæssigt at overdrage genhusningsforpligtelsen til Byfornyelse Danmark f.eks. pr. 1. januar 2006. Det betyder, at kontrakterne om disse lejemål ligeledes vil kunne overføres til Byfornyelse Danmark, og dermed ikke belaste Byfornyelse København under afvikling. Genhusningsopgaven er ikke udbudspligtig, fordi opgaven har social karakter. Spørgsmålet søges afklaret i de videre forhandlinger, herunder de økonomiske konsekvenser.

Endvidere varetager Byfornyelse København administrationen af ordningen med de lejligheder, som de almene organisationer stiller til rådighed for permanent genhusning. Administrationen honoreres ikke, og selskabet har oplyst, at Byfornyelse Danmark ikke vil kunne fortsætte administrationen uden honorering.

 

Forsøgs- og udviklingsprojekter der aflyses

I mødet den 28. august 2003 (BR 350/03) tiltrådte Borgerrepræsentationen en indstilling om ændring af Byfornyelse Københavns vedtægter, således at det blev muligt for selskabet at deltage i forsøgs- og udviklingsprojekter.

Samtidig blev det besluttet at iværksætte en række nærmere angivne projekter, heriblandt indenfor en ramme på 0,5 mio. kr. at udføre en undersøgelse til belysning af den fysiske tilstand i kommunens nyere almene boliger. I mødet den 9. marts 2005 (BTU 43/2005) tiltrådte Bygge- og Teknikudvalget en indstilling om, at tilsynet med den almene boligsektor intensiveres og gøres mere fremadrettet, således at der i højere grad lægges vægt på at sammenholde juridiske og økonomiske forhold med afdelingernes fysiske, bygningsmæssige og tekniske tilstand, den forebyggende vedligeholdelse samt den løbende udvikling i beboersammensætningen m.v. Forvaltningen skal indstille, at førnævnte opgave ikke videreføres af Byfornyelse København, og i stedet afløses af dette arbejde.

Endvidere blev det ved indstillingen i 2003 besluttet indenfor en ramme på 0,25 mio. kr. at lade selskabet udføre en supplerende undersøgelse af lejlighedssammenlægninger. Arbejdet er ikke for alvor kommet i gang, og forvaltningen skal efter omstændighederne indstille, at arbejdet ikke videreføres.

De udgifter, der har været forbundet med det hidtidige arbejde i de to sager udgør i størrelsesordenen 200.000 kr., der afholdes af selskabet.

 

Ansvarsforhold

Byfornyelse København har gennem årene solgt en række ejendomme, som dels har været opkøbt på eget initiativ med henblik på senere istandsættelse og dels været købt som råde-over ejendomme som led i saneringsplaner i medfør af den dagældende saneringslov. For disse salg består det såkaldte 20-årige sælgeransvar.

Gennem sit virke som bygherrerådgiver for diverse ombygningsprojekter, har selskabet et 5-årigt rådgiveransvar.

Det er ikke umiddelbart muligt at opgøre de potentielle økonomiske konsekvenser, såfremt disse ansvar måtte blive gjort gældende.

Hvis et sådant krav gøres gældende mod selskabet, inden likvidationen er gennemført, er udgangspunktet, at selskabet skal udrede kravet, og lukningstidspunktet kan dermed blive udskudt.

Når selskabet er afviklet er det juridiske udgangspunkt, at tredjemand er afskåret fra at rejse krav mod Byfornyelse København. Det kan ikke udelukkes, at Byfornyelse Danmark kan blive mødt med krav, som rettelig kan henføres til Byfornyelse Københavns ansvarsområde, og at disse eventuelle krav kan medføre udgifter til administration og rådgivning. Hertil kommer risikoen for, at et givent krav ikke kan henføres til Byfornyelse København med den følge, at Byfornyelse Danmark må honorere kravet.

Dette kunne eventuelt løses ved, at risiciene for eventuelle krav kapitaliseres, således af Byfornyelse Danmark får en engangsbetaling fra Byfornyelse København for at påtage sig administrationen forbund et med eventuelle krav.

Alternativt kunne man forestille sig, at Københavns Kommune efter en konkret vurdering fra sag til sag tager stilling til, om kommunen vil udbetale erstatning eller afvise krav, som kan henføres til Byfornyelse København, fordi det vurderes som politisk uholdbart at afvise ethvert krav med henvisning til, at selskabet er afviklet. Eventuelle erstatninger kunne så afholdes af det provenu, som fremkommer ved afviklingen.

Det påregnes, at der redegøres nærmere for det skønnede omfang af disse forpligtelser, og for mulige løsninger for fremtidige krav i den foran omtalte indstilling om den endelige lukningsøkonomi m.v. i efteråret.

 

Arkivforhold

Byfornyelse København har over årene opbygget et arkiv, som det er nødvendigt at opretholde i endnu en årrække, blandt andet hvis eventuelle ansvar skulle blive gjort gældende. Der skal tages stilling til, hvordan de relevante dele af arkivet kan opretholdes.

 

Valg til bestyrelsen

Forvaltningen finder på nuværende tidspunkt, at der bør gennemføres ordinært valg til bestyrelsen efter kommunalvalget i 2005, selvom bestyrelsen i givet fald kun kommer til at sidde kort tid. Det skønnes således aktuelt ikke nødvendigt at bestyrelsen sammensættes anderledes i afviklingsperioden, men en endelig afklaring heraf vil formentlig først ske i forbindelse med den varslede lukningsindstilling i efteråret.

 En eventuel ændring af bestyrelsessammensætningen kræver en ændring af vedtægterne, som vil kunne ske på de generalforsamlinger, der skal afholdes til endelige vedtagelse af en lukning, når konsekvenserne heraf er tilstrækkeligt afklarede.

 

Økonomi

Byfornyelse København havde med udgangen af 2004 en egenkapital på knap 54,1 mio. kr.

Der er i regnskabet for 2004 hensat 7,9 mio. kr. til regulering af honorar i forbindelse med den fremtidige færdiggørelse af sager. Det må forventes, at det hensatte beløb i sin helhed vil skulle udgiftsføres.

Derudover er hensat 4 mio. kr. til tab på sager i øvrigt. Denne hensættelse forventes imidlertid ikke brugt til sit formål, men er af Byfornyelse København foreslået anvendt til at kompensere Byfornyelse Danmark for forskellige krav, der er opstået, som følge af aktivitetsnedgangen i Byfornyelse København. Forvaltningen finder, at det bør indgå som en del af forhandlingerne om afviklingen af selskabet, hvorvidt der skal ske en sådan honorering.

Endelig er der afsat et beløb på 3,5 mio. kr. til tab på de tre ejendomme, der er nævnt ovenfor. Imidlertid er det efterfølgende vurderet af selskabet, at der ikke vil være et sådant tab, og selskabet har foreslået beløbet anvendt til dækning af driftsunderskud for 2005 og 2006, afviklingsomkostninger og uforudsete udgifter. Dette skal ligeledes indgå i de efterfølgende forhandlinger.

Endelig skønnes der at være et provenu ved salg af de tre ejendomme på ca. 11,6 mio. kr.

Den samlede garantisum udgør 7.000.000 kr., hvoraf 3.150.000 kr. skal udredes til de øvrige garanter.

Det anslåede provenu ved en lukning af selskabet kan således ikke gøres op på nuværende tidspunkt.

Provenuet skal i henhold til selskabets vedtægter anvendes til sanerings- og byfornyelsesformål.

 

Budgetmæssig dækning

Kassemæssig dækning til købet af Vesterbrogade 115 og Istedgade 42 anvises af det på budgettet for 2005 under Plan & Arkitektur, konto 0.15.3, byfornyelse, optagne rådighedsbeløb og af de på budgetterne for de følgende år til samme formål forventede rådighedsbeløb.

Budgetansvarlig institution: 44010 Plan & Arkitektur.

 

Idet der tages forbehold for resultatet af undersøgelser og forhandlinger om økonomiske og juridiske forhold, som ovenfor beskrevet, indstilles det herefter, at direktør Jens Ole Nielsen bemyndiges til at stemme for en lukning af Byfornyelse København på generalforsamlingen den 27. maj 2005.

 

Miljøvurdering

-

 

BILAG VEDLAGT

Bilag 1: Oversigt over Byfornyelse Københavns sager pr. 31. december 2006

 

 

Erik Jacobsen                                                                                     Mette Lis Andersen

 

Til top