Mødedato: 05.12.2012, kl. 12:00
Mødested: Rådhuset, stuen, værelse 43/44

AVID (læringssystem) på Katrinedals Skole - udfordringsret

Udvalget skal tage stilling til Katrinedals Skoles ansøgning til udfordringsretten om oprettelse af særlige AVID-pladser på skolen og ophævelse af klasserne på 7. årgang.

Indstilling og beslutning

Børne- og Ungdomsforvaltningen indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget, at udvalget anbefaler over for Borgerrepræsentationen,
  1. at godkende Katrinedals Skoles ansøgning til udfordringsretten om oprettelse af AVID-pladser og ophævelse af klasser på 7. årgang

Problemstilling

Udfordringsretten er et statsligt initiativ, der har til formål at give institutioner, der leverer offentlig service, mulighed for på forsøgsbasis at blive fritaget for gældende statslige, lokale og overenskomstmæssige regler for at afprøve nye måder at gøre tingene på i den offentlige sektor. Inititativet indgår i den fælles statslige målsætning om at fremme afbureaukratisering for at sikre mere tid til varetagelse af institutionernes kerneydelse og derved levere god og tidssvarende service til borgerne.

Udfordringsretten er af regeringen blevet forlænget til udgangen af 2015 og der er derved skabt mulighed for nye udviklingsprojekter inden for udfordringsretten. Katrinedals Skole har valgt at beskrive et projekt inden for udfordringsretten. Skolen ønsker at gennemføre forsøget i hele udfordringsretsperioden frem til udgangen af 2015.

Løsning

Det blev i budget for 2012 vedtaget, at Katrinedals Skole skulle være Københavns Kommunes forskningsprofilskole. Som en af sine første opgaver som kommunal profilskole blev det endvidere vedtaget, at skolen skal afprøve en københavnsk version af det amerikanske læringssystem, AVID (Advancement Via Individual Determination). Læringssystemet skal i denne kontekst målrettes elever i udskolingen.

 

Målgruppen for den amerikanske AVID-model er elever, der middelpræsterer i skolen, som vurderes at have akademisk potentiale og som er motiverede for at tage en uddannelse. Eleven er typisk den første i familien, som vil kunne komme på en videregående uddannelse, tilhører typisk en gruppe, som er underrepræsenteret i uddannelses­sys­te­met, kommer fra et såkaldt uddannelsesfremmed hjem, tilhører en lavindkomstfamilie mv.

AVID-programmet indeholder et målrettet pensum, hvor der arbejdes intensivt med bl.a. skriftlighed, analytiske kompetencer og gode studievaner. Samtidig udarbejdes en detaljeret og ambitiøs uddannel­ses­plan for eleven.

Det er vurderingen, at AVID-modellen i en tilpasset version rummer et klart potentiale for at løfte en gruppe københavnske elever, som ellers ikke ville få en videregående uddannelse. Indsatsen vil dermed være med til at fremme, at København når det nationale mål om, at 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Yderligere har indsatsen til formål at fremme, at disse elever efterfølgende gennemfører en videregående uddannelse.

Blandt Katrinedals Skoles elevunderlag er der i dag et begrænset antal elever, der vil kunne passe på AVID-målgruppen, hvis man ser på baggrunden hos familierne i skolens grunddistrikt. Skolen har således en høj andel af elever, der gennemfører en ungdomsuddannelse. Det vil derfor være hensigtsmæssigt for indsatsen, hvis skolen kunne indskrive elever udefra, der passer på målgruppen til AVID.

På den baggrund ønsker Katrinedals Skole at etablere en model, der styrker skolens profilarbejde med etablering af AVID-modellen. Det fremmes ved at sikre:

  1. Reservation af pladser til 15 AVID-elever pr. årgang fra 7. klasse og frem fra skoleåret 2013/14
  2. Gode pædagogiske rammer for forsøget gennem mulighed for udstrakt holddannelse og arbejde på tværs af årgangen ved ophævelse af klasserne på 7. årgang (og efterfølgende på hhv. 8. og 9. årgang).

Der er efter folkeskoleloven begrænsede muligheder for organisering af undervisningen i hold på tværs af klasser og klassetrin, da udgangspunktet er, at eleverne på alle klassetrin undervises i deres klasse i den overvejende del af undervisningstiden. Der er desuden lovgivningsmæssige begrænsninger ifm. reglerne om ret til optagelse i eget skoledistrikt og frit skolevalg. Der er derfor behov for at benytte udfordringsretten til gennemførelse af initiativet.
  
Der ansøges således om tilladelse til udviklingsarbejde på to områder:

1. Reservation af pladser

For at sikre at Katrinedals Skole udelukkende modtager elever i AVID-målgruppen, ønskes mulighed for at reservere 15 særlige AVID-pladser på 7. årgang på skolen i skoleåret 2013/14. Pladserne bevares igennem den efterfølgende 8. og 9. klasse (skoleåret 2014/15 og første halvdel af skoleåret 2015/16) af de samme elever frem til udfordringsrettens udløb i december 2015. Eleverne, der starter i 7. klasse i første forsøgsår, vil således nærme sig afslutningen på 9. klasse ved forsøgets udløb.

 

Eleverne til tilbuddet vil blive fundet gennem rådgivning af relevante elevgrupper og vil få tilbudt pladsen gennem en indskrivningsprocedure, hvor det dels vurderes, om eleven er i mål­grup­pen for tilbuddet, dels om elev og forældre er interesseret i tilbuddet. Relevante elever fra arbejdet med rådgivning af skoleskiftere under Københavnermodel 2.0 vil indgå i vurderingen. Det vil således ikke være muligt for elever at opnå en AVID-plads alene gennem det frie skolevalg, da de elever, der skal optages som AVID-elever, skal leve op til de særlige behov, som modellen er målrettet.

 

2. Ophævelse af klasser på 7. årgang

AVID-modellen gennemføres dels gennem særlige kursusforløb for AVID-eleverne (studiemotiverende forløb, udvikling af studierele­vante kompetencer, udvidet forældresamarbejde mv.), dels gennem ordinær undervisning på årgangen sammen med skolens øvrige elever. AVID-eleverne skal således ikke være isoleret i deres egen klasse eller hold, men i størsteparten af undervisningstiden være integreret med de øvrige elever på årgangen.

 

Dette taler for en mere flydende opdeling af årgangen med udstrakt holddannelse og samarbejde på tværs. Skolen ønsker således at ophæve klasserne på 7. årgang (og frem) og i stedet tilrettelægge undervisningen, så eleverne integreres som en samlet gruppe på årgangen. Fagligt giver dette mulighed for at tilbyde alle elever en række målrettede tilbud, ud over AVID-forløbene, baseret på årgangens faglige behov og interesser.

 

Ophævelsen af klasser gennemføres for 7. årgang i skoleåret 2013/14 og for 8. årgang i skoleåret 2014/15 og endelig for 9. årgang i perioden august 2015-december 2015. Ophævelsen af klasser gennemføres således én gang for hver af de tre udskolingsårgange 7.-9. klasse.

 

Varighed og evaluering af forsøget

Forsøget gennemføres i perioden fra august 2013 til december 2015. Kommunen har det overordnede ansvar for gennemførelsen af forsøg under udfordringsretten, og det er et krav fra ministeriet, at der foretages en systematisk erfaringsopsamling og evaluering af de enkelte forsøg. Dette sker ved, at skolen løbende evaluerer elevernes udbytte af forsøget, både AVID-elever og alle øvrige elever på de integrerede årgange. I samarbejde med forvaltningen indsamles endvidere faglige resultater for årgangene, herunder AVID-eleverne. Endelig foretages en mindre ekstern evaluering af selve AVID-forløbet. Evalueringen beskrives inden for rammen af det materiale, som ministeriet tilbyder for at sikre en anvendelig, enkel og systematisk opsamling på alle forsøg under udfordringsretten i BUF. Ministeriet for Børn og Undervisning vil (som krævet i betingelserne for udfordringsretten) få tilsendt den afsluttende evaluering, samtidig med at BUU vil få denne forelagt  i foråret 2016 sammen med forvaltningens vurdering af mulighederne for forsøgets udbredelse til andre skoler.

Økonomi

Økonomi til forsøget finansieres inden for skolens nuværende ramme som forskningsprofilskole.

Videre proces

Såfremt BUU godkender ansøgningen, fremsendes den til BR til behandling og dernæst til Ministeriet for Børn og Undervisning. Sagen forelægges for BR, da der er tale om forslag til ændrede rammer for klassedannelsen. Denne type beslutning kræver stillingtagen på et møde i BR (delegationsforbud). Efter eventuel imødekommelse af ansøgningerne fra ministeriet igangsættes forsøgene.

                        Else Sommer                      /Camilla Niebuhr

Beslutning

Indstillingen blev godkendt efter afstemning med følgende resultat:

For stemte 8 medlemmer: A, B, C, F og O.

Imod stemte ingen.

2 medlemmer undlod at stemme: V og Ø.
Til top