Mødedato: 04.02.2013, kl. 15:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Krydsændring Åboulevard / Rosenørns Allé, projektforslag

Se alle bilag

For at forbedre cykelforbindelsen Søruten fremlægges projektforslag vedrørende ombygning af krydset Åboulevard/Rosenørns Allé.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,
1. at projektforslaget for ombygningen af krydset Åboulevard/Rosenørns Allé godkendes til færdigprojektering og udførelse, se bilag 1-3

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget overfor Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,
2. at der frigives en anlægsbevilling på 3,6 mio. kr. (2013 p/l) til ombygning af krydset ”Søruten - Åboulevaden/Rosenørns Alle”. Midlerne frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg, funktion 2.28.23.3 i 2013

3. at stoppestederne på linie 2A ved Rosenørns Allé nedlægges i begge retninger.

Problemstilling

Borgerrepræsentationen vedtog den 7. oktober 2010 i forbindelse med Budget 2011 at afsætte midler til at gennemføre Cykelpakke IV herunder projektet ”Ombygning af krydset Søruten - Åboulevarden/Rosenørns Alle” og frigav samtidigt 0,6 mio. kr. til den indledende projektering af projektet. Projektarbejdet har taget længere tid end normalt, da krydset er et af de mest trafikerede i København og nabo til henholdsvis det fredede søanlæg og Frederiksberg kommune med deraf følgende mange interessenter, som projektet skulle tilpasses. Projektforslag er nu udarbejdet til udvalgets godkendelse, og de resterende midler ønskes frigivet.

Løsning

Med ombygningen af krydset Åboulevard/Rosenørns Allé skabes en mere tryg cykelforbindelse langs søerne. Siden etableringen af cykelforbindelsen Søruten på vestsiden af søerne (Sortedam Dossering, Peblinge Dossering og Sankt Jørgens sø), har krydset Åboulevard/Rosenørns Allé udgjort et ”missing link” på ruten.

I dag skal cyklister, som kommer langs enten Peblinge dossering eller Sankt Jørgen Sø, stå af cyklen og gå over to fodgængerfelter for at komme videre ad Søruten. Cyklister, som kommer fra Peblinge Dossering og skal videre ind mod rådhuspladsen, skal ligeledes stå af cyklen for at komme over til stien i retning mod Rådhuspladsen. Ofte sker det, at cyklister vælger at blive på cyklen og cykler på fortove og igennem fodgængerfelter med farlige situationer til følge. Projektet vil således forbedre forholdene for både cyklister, fodgængere og motionister.

 

Forvaltningen anbefaler en løsning, hvor der etableres en krydsningsmulighed for cyklisterne via to enkeltrettede baner over Åboulevard, og en dobbeltrettet bane over Rosenørns Allé. Se bilag 1, 2 og 3.

Løsningen for cyklisterne fra Rosenørns Allé og Svineryggen, som skal videre nordpå ad Peblinge Dossering, bliver først den dobbeltrettede cykelkrydsning over Rosenørns Allé til hjørnet foran butikken Maratonsport. Herfra fortsætter cyklisterne videre over Åboulevarden i enkeltrettet bane.

Cyklister i sydgående retning fra Peblinge Dossering får mulighed for at krydse Åboulevard i en bred cykelbane, der etableres umiddelbart, hvor stien langs Peblinge Dossering munder ud. Herefter ledes cykler, som skal videre af Svineryggen, ind i den dobbeltrettede krydsning, der går over Rosenørns Allé og videre langs Sankt Jørgens Sø.

Højresvingsbanen fra Åboulevard mod Rosenørns Allé fjernes, og det bliver ulovligt for bilister at dreje til højre ned af Rosenørns Alle.

Der vil også blive indarbejdet digitale løsninger, som højner serviceniveauet og sikkerheden i krydset, såsom angivelse af rest rød/grøn tid for fodgængere og cyklister. Omfanget af disse løsninger fastlægges dog først, når økonomien i projektets enkeltdele er præciseret yderligere.

Projektet medfører, at stoppestedet ved Rosenørns Allé på linie 2A nedlægges i begge retninger. Økonomiforvaltningen har været involveret i projektet i forbindelse med dets påvirkning af busdriften og har oplyst, at stoppestedet dagligt benyttes af ca. 200 påstigere i begge retninger, og at nedlæggelsen af stoppestederne på linie 2A vil reducere omkostningerne til busdriften med ca. 0,5 mio. kr. pr. år. Økonomiforvaltningen er enig i nedlæggelsen af busstoppestederne. De daglige brugere af stoppestedet vil fremover skulle benytte stoppestedet ved Forum Metro Station, som ligger ca. 250 meter derfra.

Projektet vil reducere trafiksignalernes grøn-tid på Åboulevarden med 1-2 sekunder, ændringen vil dog ikke påvirke krydsets evne til at afvikle biltrafikken nævneværdigt.

Projektet medfører, at 3-4 træer på den nordlige side af Åboulevard samt et træ ved udkørslen fra Svineryggen skal fældes. Alle disse erstattes med nye træer i forbindelse med projektet. Disse plantes på det grønne areal imellem Gyldenløvesgade og Sankt Jørgens Sø.

Der er blevet ansøgt om dispensation fra den generelle fredning af søanlægget hos fredningsnævnet i forbindelse med ændringen af udkørselsforholdene fra Svineryggen. Endelig godkendelse herfra forventes at ligge klar medio marts 2013. Projektet fremsendes til politisk godkendelse inden dispensationen foreligger, da et evt. afslag vil kunne indarbejdes i forbindelse med hovedprojekteringen. Et eventuelt afslag vil medføre,  at afslutningen på cykelstien på Svineryggen vil forblive hvor den er i dag. Dette vil påvirke kapaciteten negativt for biltrafik på Rosenørns Alle, og i venstresvingsbanen på Åboulevard. Samtidigt vil den direkte linje, hvormed cyklerne fra Svineryggen ledes op til krydset, reducere deres mulighed for at orientere sig inden de krydser fortovet.   

Movia er blevet hørt i forbindelse med projekteringen, se bilag 5. Movia er positive i forhold til projektet. Deres kommentarer indarbejdes, hvor det er muligt i hovedprojektet.

Projektet er ligeledes blevet fremlagt for Indre By- og Nørrebro lokaludvalg. Deres kommentarer, og forvaltningens kommentarer hertil, kan ses i bilag 4a-c. Indre by lokaludvalg har i forbindelse med deres behandling af projektet afholdt en borgerinddragelse, hvor de spurgte folk om deres holdning til projektforslaget samt en række af de tidligere skitser for krydset, forvaltningen har arbejdet med. Resultaterne af denne inddragelse præsenteres i deres høringssvar. Lokaludvalgene høringssvar rummer få konkrete kommentarer til projektet og en del forhold, som både økonomisk og geografisk ligger uden for rammerne af dette projekt. De konkrete bemærkninger vil forvaltningen være opmærksomme på i forbindelse med hovedprojekteringen.

Projektforslaget er godkendt af politiet.

Økonomi

Projektet er finansieret af Cykelpakke IV (Budget 2011, Æ197). Der er i alt afsat 4,2 mio. kr. (2013 p/l) til dets gennemførelse. Heraf blev 0,6 mio. kr. stjernemarkeret i Budget 2011 (BR 7/10 2010) og er således allerede frigivet. De resterende 3,6 mio. kr. (2013 p/l) skal anvendes til ekstern rådgivning (0,35 mio.kr.), internt lønforbrug (0,25 mio.kr.) og anlæg (3 mio.kr.). Alle udgifter afholdes i 2013.

Projektet forventes at påvirke Teknik- og Miljøforvaltningens drift marginalt.

Videre proces

Forvaltningen vil efter godkendelse af indstillingen igangsætte hovedprojekteringen med henblik på udførelse af projektet i løbet af forår/sommer 2013. 

                            Jens Elmelund                    /                                 Jens Christian Zøfting-Larsen

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i møde den 4. februar 2013
Indstillingens 1. at-punkt blev godkendt.
Indstillingens 2. og 3. at-punkt blev anbefalet.
Til top