Mødedato: 28.05.2015, kl. 17:30
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

Signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade, Østerbro

Se alle bilag
Med henblik på at skabe en overgang på Classensgade for skoleelever på Langelinieskolen skal der tages stilling til projektforslag for en signalreguleret fodgængerovergang og midler til anlægget.

Indstilling

Indstilling om,

  1. at den resterende del (0,7 mio. kr.) af den tidligere afsatte bevilling til etablering af et torontoanlæg fra Budget 2014 omdisponeres og anvendes til en signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade i 2015,
  2. at der frigives en anlægsbevilling på 1,7 mio. kr. til etablering af en signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade. Bevillingen er afsat i Budget 2015 samt ved omdisponering af midler jf. 1. at-punkt. Anlægsbevillingen frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg, jf. Økonomiafsnittet, 
  3. at der nedlægges 18 parkeringspladser i Classensgade i blå zone i forbindelse med etableringen af signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade. Det forventede indtægtstab på 0,1 mio. kr. søges finansieret i forbindelse med forhandlingerne for Budget 2016.

Det forudsættes, at såfremt der ikke opnås finansiering i de kommende budgetforhandlinger til dækning af indtægtstabet som følge af parkeringsnedlæggelser, vil indtægtstabet blive dækket indenfor Teknik- og Miljøudvalgets budgetramme.  

Det forudsættes endvidere, at eventuelle merudgifter, som følge af sagen, afholdes inden for Teknik- og Miljøudvalgets budgetramme.

(Teknik- og Miljøudvalget)

Problemstilling

I Budget 2014 (Borgerrepræsentationen (BR) 3. oktober 2013) (Socialdemokraterne (A), Det Radikale Venstre (B), Socialistisk Folkeparti (F), Dansk Folkeparti (O) og Enhedslisten (Ø)) blev det under ”Mindre sager” besluttet at afsætte 0,8 mio. kr. til et torontoanlæg inkl. hastighedsdæmpning i Classensgade ved Livjægergade.

Der har efterfølgende været drøftelser med skole og forældre, som mener, at et torontoanlæg ikke giver tilstrækkelig tryghed for de krydsende elever. Ved Budget 2015 (BR 2. oktober 2014) (A, B, F, O og Ø) blev der under ”Mindre sager” derfor afsat 1,0 mio. kr. til et ”Trafiklys i Classensgade i forbindelse med Langelinieskolen”.

Der skal tages stilling til projektforslag for den signalregulerede overgang og til omdisponering og frigivelse af midler, så anlægget kan gå i gang.

Løsning

En signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade, jf. bilag 3, skal være med til at sikre skolevejen for krydsende fodgængere/skolebørn til og fra Langelinieskolen.

Fodgængerovergangen placeres mellem Livjægergade og Nordborggade, da det er i en lige linje mellem Langelinieskolens to adresser på henholdsvis Holsteinsgade og Kastelsvej, jf. bilag 1. Placeringen forventes at ville anspore skolebørnene til at anvende overgangen.

Signalanlægget trafikstyres, så fodgængere automatisk får grønt, når de står ved signalmasten. Da signalanlægget primært etableres af hensyn til skolebørn, vil signalreguleringen gælde for hele krydsningen af vejarealet – også over cykelstien. Fodgænger-overgangen etableres med midterhelle, så fodgængere kan gøre ophold her, hvis ikke de når hele vejen over forgængerovergangen, mens der er grønt.

De eksisterende busstoppesteder og fodgængerovergange i Classensgade bevares.

Parkering
Projektet forudsætter nedlæggelse af 18 p-pladser i blå betalingszone. Ved beslutning om Budget 2014 og Budget 2015 blev der ikke taget stilling til spørgsmålet om nedlæggelse af parkeringspladser. Belægningsgraden i området var i oktober 2014 hen over døgnet mellem 81 % og 111 % og forventes med nedlæggelserne at kunne stige til mellem 82 % og 113 %.

Forvaltningen vurderer, at det ikke umiddelbart er muligt at erstatte pladserne i gadeplan i nærområdet. Gaderne i området har igennem de seneste år gennemgået en større omlægning for at skabe flere parkeringspladser, og potentialet anses dermed for udtømt. Skal pladserne erstattes i nærområdet kan det ske f.eks. ved at anlægge et nyt parkeringsanlæg. De nedlagte p-pladser vil indgå i den årlige opsamling på parkeringsområdet forud for budgetforhandlingerne med henblik på anlæg af ekstra kapacitet og/eller dækning af provenutab, jf. bilag 4.

Høring

Projektforslaget er principielt godkendt af politiet. Endelig godkendelse opnås i overensstemmelse med almindelig praksis først, når projektet er færdigprojekteret.

Da projektet udspringer af skolesammenlægningen, har forvaltningen hørt skolelederen af Langelinieskolen om forslaget. Skolelederen har meddelt, at det fremlagte forslag er i overensstemmelse med skolens og forældrerepræsentanternes (trafikudvalgets) ønsker. 

Økonomi

Med denne indstilling skal de resterende midler (0,7 mio. kr.) fra den bevilling, der blev afsat og stjernemarkeret i Budget 2014 (Æ198) til etablering af et torontoanlæg på samme lokalitet i Classensgade, overføres til etablering af signalreguleret fodgængerovergang. De forbrugte 0,1 mio. kr. af den oprindelige bevilling på 0,8 mio. kr. er anvendt på bygherreomkostninger, rådgivning og interne lønninger i forbindelse med projektudvikling.

Herudover skal de 1,0 mio. kr. afsat i Budget 2015 (Æ225) frigives til etablering af signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade.

De samlet set 1,7 mio. kr. skal frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg, jf. nedenstående tabel:

Tabel 1. Anlægsbevillinger – frigivelse af anlægsmidler

Udvalg

Aktivitet/projekt

Bevilling

(nr. og navn)

Funktion

Beløb i 1.000 kr.

(2015 p/l)

År 2015

TMU

Etablering af signalreguleret fodgængerfelt

3400 Ordinær anlæg

2.28.23.3

1.700

I alt

-

-

-

1.700

De samlede forventede udgifter (1,7 mio. kr.) fordelt på ekstern rådgivning, interne udgifter og anlæg fremgår af nedenstående tabel:

Tabel 2. Kategorisering af anlægsmidler

1.000 kr. (2015 p/l)

2015

I alt

Ekstern rådgivning

300

300

Interne udgifter

400

400

Anlæg af projektet

1.000

1.000

I alt

1.700

1.700

I forbindelse med anlægsprojektet skal der nedlægges 18 p-pladser i blå betalingszone, jf. bilag 4. Det forventede indtægtstab på 0,1 mio. kr. vil indgå i parkeringsredegørelsen 2015 søges finansieret i forbindelse med forhandlingerne for Budget 2016.

Videre proces

Teknik- og Miljøforvaltningen igangsætter anlæg af signalreguleret fodgængerovergang. Overgangen forventes at stå klar i august 2015 til skolestart.

 

Pernille Andersen                                                /Anders Møller

Oversigt over politisk behandling

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,

  1. at projektforslaget, jf. bilag 3, danner grundlag for hovedprojektering og anlæg af en signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade.

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,

    2.   at den resterende del (0,7 mio. kr.) af den tidligere afsatte bevilling til etablering af et 
          torontoanlæg fra Budget 2014 omdisponeres og anvendes til en signalreguleret 
          fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade i 2015.

    3.   at der frigives en anlægsbevilling på 1,7 mio. kr. til etablering af en signalreguleret 
          fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade. 
          Bevillingen er afsat i Budget 2015 samt ved omdisponering af midler jf. 2. at-punkt. 
          Anlægsbevillingen 
frigives på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Ordinær anlæg, 
          jf. Økonomiafsnittet. 

    4.   at der nedlægges 18 parkeringspladser i Classensgade i blå zone i forbindelse med etableringen 
          af signalreguleret fodgængerovergang i Classensgade mellem Livjægergade og Nordborggade. 
          Det forventede indtægtstab på 0,1 mio. kr. søges finansieret i forbindelse med forhandlingerne 
          for Budget 2016.



Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet den 27. april 2015

C fremsatte følgende ændringsforslag om tilføjelse af et 5. at-punkt:
”At der etableres erstatningsparkeringspladser”

Ændringsforslaget blev ikke godkendt med tre stemmer for otte. Ingen medlemmer undlod at stemme.
For stemte: C, I og V.
Imod stemte: A, B, F og Ø.

Indstillingen 1. at-punkt blev godkendt med ni stemmer mod to. Ingen medlemmer undlod at stemme.
For stemte: A, B, F, V og Ø.
Imod stemte: C og I.

Indstillingens 2.-4. at-punkt blev anbefalet over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen med ni stemmer mod to. Ingen medlemmer undlod at stemme.
For stemte: A, B, F, V og Ø.
Imod stemte: C og I.



Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 19. maj 2015

Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Beslutning

 

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 28. maj 2015

 

Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti genfremsatte følgende ændringsforslag fra udvalgsbehandlingen om tilføjelse af et 4. at-punkt:

 

”At der etableres erstatningsparkeringspladser.”

 

 

Det af Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti genfremsatte ændringsforslag blev forkastet med 34 stemmer imod 15. Ingen medlemmer undlod at stemme.

 

For stemte: C, I, O og V.

Imod stemte: A, B, F og Ø.

 

 

Indstillingen blev herefter godkendt med 44 stemmer imod 5. Ingen medlemmer undlod at stemme.

 

For stemte: A, B, F, O, V og Ø.

Imod stemte: C og I.

 

 

Dansk Folkeparti afgav følgende protokolbemærkning, som Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance valgte at tilslutte sig:

 

”Partierne er tilhængere af, at der etableres signalreguleret fodgængerovergang, men er imod, at der nedlægges 18 p-pladser i Classensgade, et område, hvor der er behov for p-pladser. Desværre var der ikke flertal for DF´s og C´s ændringsforslag om etablering af erstatningspladser. Partierne vil derfor forsøge at fremme erstatningspladser for de nedlagte p-pladser i den årlige opsamling på parkeringsområdet forud for budgetforhandlingerne."

 

 

 

Til top