Mødedato: 18.06.2014, kl. 16:00
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

En fælles bevilling pr. styringsområde i Kultur- og Fritidsforvaltningen

Borgerrepræsentationen skal tage stilling til et forslag om, at Kultur- og Fritidsforvaltningen - som led i at samtænke forvaltningens tilbud til borgerne - overgår til én bevilling pr. styringsområde.

Indstilling og beslutning

Indstilling om,

  1. at Kultur- og Fritidsforvaltningen overgår til én bevilling pr. styringsområde.

Det bemærkes, at det er udbredt praksis i Københavns Kommune at operere med store beløbsmæssige bevillingsområder på serviceområdet for bevillinger henhørende under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Børne- og Ungdomsudvalget, Teknik- og Miljøudvalget, Socialudvalget, Sundheds- og Omsorgsudvalget.    

Det forudsættes, at de juridiske forhold omkring den igangværende reorganisering  af Københavns Borgerservice, som følger af Lov om kommunale borgerservicecentre og Økonomi- og Indenrigsministeriets dispensation af 9. december 2013 jf. den kommunale styrelseslov § 65 c, stk. 2, er overholdt i forbindelse med bevillingsfusionen samt reorganiseringen af Kultur- og Fritidsforvaltningen og Københavns Borgerservice i øvrigt.

Det forudsættes endvidere, at eventuelle merudgifter som følge af sagen afholdes inden for Kultur- og Fritidsudvalgets budgetrammer.

(Kultur- og Fritidsudvalget)

Problemstilling

Københavns Borgerservice (KBS) er blevet overflyttet fra Økonomiforvaltningen til Kultur- og Fritidsforvaltningen (KFF). Organisatorisk fusionerer KBS og KFF. Den nye forvaltning arbejder hen imod at sammentænke forvaltningens tilbud til borgerne. For at understøtte dette ønsker den nye forvaltning, at der fremadrettet kun bliver én bevilling pr. styringsområde.

Borgerrepræsentationen godkendte den 12. december 2013 sammenlægningen mellem KBS og Kultur- og Fritidsforvaltningen. Af indstillingen fremgår bl.a. følgende:

”En placering af KBS under et af kommunens fagudvalg vurderes således at kunne bidrage til at udvikle og styrke borgerbetjeningen gennem en tættere kobling til kommunens borgertilbud og aktiviteter.”

”Visionen skal styrke sammenhængen i borgeradgangen, udvide borgernes service på eksisterende indgange og markant øge borgernes fortrolighed med digitale løsninger”


Inden fusionen er der følgende otte bevillinger, fordelt med to bevillinger pr. styringsområde:

For Kultur- og Fritidsforvaltningen:
  • 1510 – Kultur og Fritid, service
  • 3510 – Kultur og Fritid, anlæg
  • 7510 – Kultur og Fritid, efterspørgselsstyrede overførsler
  • 9510 – Kultur og Fritid, finansposter
For Københavns Borgerservice
  • 1186 - Københavns Borgerservice, service
  • 3180 - Københavns Borgerservice, anlæg
  • 7128 - Københavns Borgerservice, efterspørgselsstyrede overførsler
  • 9124 - Finansposter

Løsning

Strategisk vil den sammenlagte forvaltning arbejde hen imod en styrkelse af bydelene med lokal samtænkning af borgerservicetilbud med kultur- og fritidstilbud, både fysisk og digitalt. Samtænkning af de lokale tilbud til borgerne må forventes at følges af lokal organisatorisk integration mellem borgerservice og de lokale institutioner, på tilsvarende måde som det kendes fra Borgerservice KVIK i dag.

I den centrale del af forvaltningen sker den organisatoriske fusion af KBS og KFF endeligt pr. 1. juni 2014. De centrale enheder i forvaltningen vil arbejde på at realisere visionerne for den fusionerede forvaltning med integration af kultur-, fritids- og borgerserviceydelser.

Både set i forhold til ydelser og i forhold til organiseringen i forvaltningen er der tale om en egentlig fusion og udnyttelse af synergierne herved. Dette understøttes bedst i økonomistyringen ved en samling af de to bevillinger pr. styringsområde til én samlet bevilling pr. styringsområde, således at institutioner, centralforvaltning og udvalg navigerer inden for rammerne en samlet bevilling og ikke skal håndtere kunstige bevillingsbindinger på tværs af ydelser og organisering.

Økonomi

Det foreslås således, at økonomistyringen sker ud fra følgende fire bevillinger, én pr. styringsområde:

  • 1510 – Kultur og Fritid, service
  • 3510 – Kultur og Fritid, anlæg
  • 7510 – Kultur og Fritid, efterspørgselsstyrede overførsler
  • 9510 – Kultur og Fritid, finansposter

 De øvrige fire bevillinger vil blive lukket og indgår derfor ikke i forvaltningens økonomistyring.

Videre proces

Indstillingen behandles i Økonomiudvalget og i Borgerrepræsentationen med henblik på, at de fire bevillinger gælder formelt pr. 1. juli 2014. Den tekniske tilpasning af KBS' økonomi fra Økonomiudvalget til Kultur- og Fritidsudvalget vil ske efterfølgende.

Carsten Haurum

                                /Susanne Hovgaard Heunicke

Oversigt over politisk behandling

Det indstilles, at Kultur- og Fritidsudvalget over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,

1. at Kultur- og Fritidsforvaltningen overgår til én bevilling pr. styringsområde.


Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning i mødet den 15. maj 2014:

Indstillingen blev godkendt.


Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget oversender sagen til Borgerrepræsentationen med følgende erklæring:

Økonomiforvaltningen bemærker, at det er udbredt praksis i Københavns Kommune at operere med store beløbsmæssige bevillingsområder på serviceområdet for bevillinger henhørende under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Børne- og Ungdomsudvalget, Teknik- og Miljøudvalget, Socialudvalget, Sundheds- og Omsorgsudvalget.    

Økonomiudvalget forudsætter, at de juridiske forhold omkring den igangværende reorganisering  af Københavns Borgerservice, som følger af Lov om kommunale borgerservicecentre og Økonomi- og Indenrigsministeriets dispensation af 9. december 2013 jf. den kommunale styrelseslov § 65 c, stk. 2, er overholdt i forbindelse med bevillingsfusionen samt reorganiseringen af Kultur- og Fritidsforvaltningen og Københavns Borgerservice i øvrigt.

Økonomiudvalget forudsætter, at eventuelle merudgifter som følge af sagen afholdes inden for Kultur- og Fritidsudvalgets budgetrammer.



 

Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 10. juni 2014

Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

 

Beslutning

 

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 18. juni 2014

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.

 

Til top