Mødedato: 18.06.2014, kl. 16:00
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

Takstændring for forurenet jord til KMC Nordhavn

Se alle bilag
Ændret takst for modtagelse af forurenet jord ved KMC Nordhavn skal drøftes.

Indstilling og beslutning

Indstilling om, 

  1. at taksten for modtagelse af forurenet jord sænkes med 4 kr./ton fra 72 kr./ton til 68 kr./ton pr. 1. juli 2014.

Det bemærkes, at det endnu ikke er afklaret, om den foreslåede takstnedsættelse vil medføre den tiltænke reduktion af indtægterne, da ændringen kan medføre en større tilgang af jord og tilsvarende stigende indtægter. En nedsættelse af taksten kan dermed have bevillingsmæssige konsekvenser. Såfremt det er tilfældet, skal disse indarbejdes i den førstkommende sag om bevillingsmæssige ændringer.

Det forudsættes, at eventuelle merudgifter som følge af sagen afholdes inden for Teknik- og Miljøudvalgets budgetramme.

(Teknik- og Miljøudvalget)

Problemstilling

Teknik- og Miljøforvaltningen driver ved KMC Nordhavn et depot for forurenet jord i Nordhavn som en gebyr­fi­nan­sieret ordning. Med hjemmel i § 48 i Miljøbe­skyt­telses­loven skal der fast­sæt­tes gebyrer til dækning af udgifter, herunder til planlægning, etable­ring, drift og administration af ordningen.

Forvaltningen fremlægger indstilling om ændrede takster, der skal gælde fra 1. juli 2014.

Løsning

KMC Nordhavn har som følge af modtagelse af større jordmængder over en årrække oparbejdet et overskud større end budgetteret på ca. 48 mio. kr. ultimo 2013.

Gebyrfastsættelsen er underlagt det kommunalretlige ”hvile i sig selv”-princip, et byrdefordelings­princip efter hvilket, der skal være adskillelse mellem de skatte- og de gebyr­finansierede kommunale områder. Driftsbudgettet skal over en år­række balancere, men der er ikke krav om, at budgettet skal være i balance i det enkelte år, og der er endvidere i henhold til Miljøbeskyt­telses­­lovens § 48 mulighed for forskudsvis henlæggelse til planlagte investeringer.

Planlægning af en eventuel kommende investering skal komme før indregningen af en henlæg­gelse, samt at det ikke synes i overensstemmelse med hjemmels­bestem­melsen at anvende et allerede oparbejdet overskud som bidrag til en påtænkt investering. KMC Nordhavn skal derfor som en virk­som­hed, der er underlagt ”hvile i sig selv”-princippet, tilbageføre overskud­det til kun­derne.

Dette kan ikke ske ved en bagudrettet tilbagebetaling, da KMC Nord­havns kunder primært er vognmænd, der fungerer som mellem­mænd til de virksomheder og grundejere, der reelt betaler for bortskaffelse af den forure­nede jord.  Overskuddet nedbringes derfor med en fremadrettet løsning ved at sænke taksten, da der principielt er tale om den samme kunde­gruppe, og da dette er en almindelig anvendt praksis.

Nedsættes taksten ikke, vil man i strid med ”hvile i sig selv”-princippet fortsat have en opsparet kapital på omkring 40-50 mio. kr. stående om ca. 11 år.

Nordhavnsdepotet, som åbnede juli 2012 har med den nuværende tilgang af jord en rest­levetid på ca. 11 år, og når ­depotet lukker, er kommunen forpligtet til at sikre ny bortskaffelsesmulighed. Det er endnu ikke afklaret, om KMC Nordhavn selv skal finan­siere et nyt depot, eller om det bliver en løsning med ekstern finan­siering, hvorfor der p.t. ikke kan indregnes henlæggelsesbeløb hertil.

Det indstilles derfor, at KMC Nordhavn sænker taksten og budgetterer fremover med et løbende driftsunderskud, hvorved overskuddet nedbringes i løbet af ­depotets restlevetid. Det vurderes, at den nedsatte takst kan holdes uændret i de kommende år.

I dag er taksten 72 kr. pr ton, og der gælder et rabatsystem baseret på leveret mængde 12 mdr. bagud. Ved nedsættelse af taksten med 4 kr. til 68 kr. pr ton, ændres rabatpriserne som følger:

  • 0 - 1.000 tons/år                 68,00 kr./ton
  • 1.000 – 5.000 tons/år             67,00 kr./ton
  • 5.000 – 10.000 tons/år            65,50 kr./ton
  • Over 10.000 tons/år              64,00 kr./ton

Se også bilag 1 over takstudvikling på forurenet jord fra 1997 – 2013.

Taksten vurderes aktuelt at være lav i forhold til markedsprisen, hvilket kan betyde, at jord­mæng­den vokser ud over de ca. 1 mio. ton/år (ca. 40.000 lastbiler/år), der budget­teres med og deraf afledt øget trafik. Da størstedelen af omkost­ningerne hænger sammen med modtagne jordmængder, vurderes effekten ved eventuelt øgede jordmængder ikke at slå væsentligt igennem på regnskabet. Der kan ikke fremvises en entydig sammenhæng mellem takstændringer og modtagne jordmængder. Se bilag 2 over modtagne jord­mæng­der over årene, som kan sammenholdes med bilag 1 over takstændringer. Det væsentligste forhold, som vil ændre sig ved ændret mængde af modtaget jord, er depotets levetid. 

Økonomi

På KMC Nordhavns statuskonto stod der ved udgangen af 2013, ud over det opsparede over­skud på 48 mio. kr., yderligere 15 mio. kr. som dels er deposita for ud­lej­ning af grunde, dels er lovpligtige henlæggelser til efterbehandling af depoter. Omkostninger hertil skal i henhold til miljø­god­ken­del­sen opkræves over taksterne. Kommende henlæggelser er med i takstgrundlaget, og takstændringen har således ikke indfly­delse herpå.

Videre proces

Den nedsatte takst pr. 1. juli 2014 indarbejdes uændret i 2015 budgettet.

         Pernille Andersen

                                                                                       / Anders Møller

 

Oversigt over politisk behandling

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,

  1. at taksten for modtagelse af forurenet jord sænkes med 4 kr./ton fra 72 kr./ton til 68 kr./ton pr. 1. juli 2014.

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet 26. maj 2014

Indstillingen blev anbefalet over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen uden afstemning.


 

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget oversender sagen til Borgerrepræsentationen med følgende erklæring:

Økonomiudvalget bemærker, at det endnu ikke er afklaret, om den foreslåede takstnedsættelse vil medføre den tiltænke reduktion af indtægterne, da ændringen kan medføre en større tilgang af jord og tilsvarende stigende indtægter. En nedsættelse af taksten kan dermed have bevillingsmæssige konsekvenser. Såfremt det er tilfældet, skal disse indarbejdes i den førstkommende sag om bevillingsmæssige ændringer.

Økonomiudvalget forudsætter, at eventuelle merudgifter som følge af sagen afholdes inden for Teknik- og Miljøudvalgets budgetramme.



 

Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 10. juni 2014

Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Beslutning

 

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 18. juni 2014

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.

 

Til top