Mødedato: 01.09.2016, kl. 16:00
Mødested: Borgerrepræsentationens mødesal

1. behandling af Budgetforslag 2017 og overslagsårene 2018-2020

Se alle bilag

Den 6. oktober 2016 skal Borgerrepræsentationen vedtage Københavns Kommunes budget for 2017. Økonomiforvaltningen har med budgetforslag 2017 opgjort kommunens indtægter og udgifter, som danner udgangspunkt for forhandlingerne om budget 2017.

Indstilling

Indstilling om,

1.at budgetforslag 2017 og overslagsårene 2018-2020 lægges til grund for Borgerrepræsentationens budgetforhandling, jf. bilag 2,

2. at budgetforslaget henvises til Økonomiudvalget i tidsrummet mellem Borgerrepræsentationens 1. og 2. behandling,

3. at korrektioner og bemærkninger til budget 2017, som beskrevet i bilag 1, godkendes,

4. at fristen for ændringsforslag til budgetforslag 2017 fastsættes til den 19. september 2016, kl. 12.00 og frist for underændringsforslag til budgetforslag 2017 fastsættes til 28. september 2016, kl. 12.00, samt at Økonomiudvalget er undtaget for begge frister,

5. at Økonomiforvaltningen efter indgåelse af budgetaftale bemyndiges til at reperiodisere anlægsmidler, samt foretage justeringer af teknisk karakter mellem styringsområder, såfremt kommunernes samlede budgetter for 2017 overskrider rammerne i aftale om kommunernes økonomi for 2017,

6. at det tages til efterretning, at måltallene i effektiviseringsstrategien for 2017 er nået, samt at de vedlagte forvaltningsspecifikke og tværgående effektiviseringsforslag indgår i budgetforhandlingerne, jf. bilag 4-7,

7. at fire investeringsforslag Energipakken, Belysningspakken, Indkøbsprogram for Københavns Kommune samt Udbud af drift og vedligeholdelse af tekniske basisinstallationer har et samlet investeringsbehov på 183,3 mio. kr., jf. bilag 8, og at finansieringen af forslagene indgår i forhandlingerne om budget 2017,

8. at maksimalpriser for nybygningsprojekter og skolerenoveringsprojekter godkendes, jf. bilag 10, i henhold til Borgerrepræsentationens beslutning af 22. juni 2016.

(Økonomiudvalget)

Problemstilling

Den 10. juni 2016 indgik regeringen og KL aftale om kommunernes økonomi for 2017.

Kommunerne får med aftalen tilbageført 2,2 mia. kr. ud af omprioriteringsbidraget på 2,4 mia. kr., og servicerammen sænkes yderligere 0,3 mia. kr. i 2017 med henvisning til mere effektiv administrativ drift. Københavns Kommunes andel af det samlede fald på 0,5 mia. kr. svarer til 51 mio. kr. i 2017. Jævnfør Økonomiudvalgets beslutning af 27. januar 2016 drøftes den endelige håndtering af kommunens andel af omprioriteringsbidraget i 2017 på udvalgets budgetseminar den 23.-24. august 2016.

Fra 2018 afskaffes omprioriteringsbidraget og erstattes af et moderniserings- og effektiviseringsprogram (MEP) med en målsætning på 1 mia. kr. årligt. Kommunerne beholder halvdelen, mens den anden halvdel sænker servicerammen med 0,5 mia. kr. årligt til prioritering bredt i den offentlige sektor. Københavns andel svarer til yderligere 51 mio. kr. årligt. Såfremt det nuværende niveau for effektiviseringer fastholdes, vil MEP medføre, at Københavns finansielle råderum og serviceråderum mindskes i de kommende år.

Set i sammenhæng med kommunens demografisk betingede udgiftspres og udgifter til at imødegå nedslidning understreger udfordringerne i 2017 og frem behovet for at fortsætte og understøtte Københavns flerårlige effektiviseringsstrategi.

Social- og Indenrigsministeriets socioøkonomiske indeks, som måler socioøkonomiske udgiftspres relativt til hele landet, er igen i år faldet for København. Det betyder, at kommunens indtægter fra udligningssystemet isoleret set faldet med 185 mio. kr. fra 2016 til 2017. Udviklingen i kommunens indtægter aktualiserer samtidig en fortsat opmærksomhed på budgettering af udgiftssiden i 2017 og frem.

Det bemærkes herudover, at økonomiaftalen for tredje år i træk medførte en sænkelse af kommunernes anlægsramme. Niveauet er sænket fra 16,6 mia. kr. i 2016 til 16,3 mia. kr. i 2017.

Herudover påvirkes kommunens økonomi af, at København har mange ledige, og at de arbejdsløse i gennemsnit er ledige i længere tid end i resten af landet. Kommunen har i 2016 i gennemsnit haft ca. 16.800 kontanthjælpsmodtagere, der indenfor de seneste tre år har været ledige i over et år. For denne gruppe modtages den laveste refusion på 20 pct. fra staten. Det svarer til 91 pct. af alle kontanthjælpsmodtagerne i kommunen, sammenlignet med 86 pct. i hele landet.

Endelig bemærkes det, at refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet medfører, at den gennemsnitlige refusion fra staten falder. Kommunerne skal således finansiere en højere andel af overførslerne. Da kommunerne kompenseres under ét via blok- og beskæftigelsestilskuddet medfører det et øget incitament for Københavns Kommune til at få flere ledige i arbejde.

Løsning

Økonomiforvaltningen har siden juniindstillingen justeret budgetforslaget på baggrund af nye skøn for pris- og lønfremskrivning og i samarbejde med forvaltningerne afklaret tekniske udeståender og revurderet udgifter til overførsler, jf. bemyndigelse fra Økonomiudvalgets behandling af juniindstillingen den 14. juni 2016. Herudover er der i overensstemmelse med tilskudsudmeldingen fra Social- og Indenrigsministeriets indarbejdet kommunens indtægter fra skatter, tilskud og udligning i 2017. Hertil følger kommunens indtægter som følge af lovgivningsmæssige ændringer på det kommunale område (DUT). Ændringerne er beskrevet i bilag 1. Udvalgenes budgetter er endvidere blevet ændret med de politiske beslutninger fra Borgerrepræsentationens møde den 22. juni 2016. I budgetforslag 2017 er der indeholdt udgifter for i alt 40.792,7 mia. kr., jf. tabel.

Tabel 1. Udgifter i budgetforslag 2017

Mio.kr., 2017 p/l

Service

Nettoanlæg

Overførsler mv.

I alt

Revisionen

13,6

0

0

13,6

Borgerrådgiveren

9,3

0

0

9,3

Økonomiudvalget

1.762,0

2.781,3

-144,3

4.399,0

Kultur- og Fritidsudvalget

1.474,1

355,0

561,3

2.390,4

Børne- og Ungdomsudvalget

10.161,3

1.477,2

1,2

11.639,7

Sundheds- og Omsorgsudvalget

4.227,4

211,1

1.972,4

6.410,9

Socialudvalget

5.250,1

137,5

1.417,0

6.804,6

Teknik- og Miljøudvalget

788,2

914,0

2,5

1.704,7

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget

813,2

8,5

6.598,9

7.420,6

Total

24.499,1

5.884,7

10.408,9

40.792,7

En mere detaljeret beskrivelse af ændringerne i kommunens budget siden juniindstillingen fremgår af bilag 1, mens samtlige ændringer fremgår af bilag 11. Med det fremlagte budgetforslag kan balancen i 2017 opgøres til 82 mio. kr. under forudsætning af, at der anvendes 100 mio. kr. i service til kernedrift og bevillingsudløb.

I budgetforslaget indgår en række afsatte puljer under Økonomiudvalget, som udmøntes med Tekniske ændringsforslag (TÆF) til budgetforslag 2017, med budgetaftalen eller i løbet af budgetåret.

Tabel 2. Puljer indarbejdet i budgetforslag 2017

Mio. kr.

Service

Anlæg

Overførsler mv.

DUT-pulje

22,5

 

-22,4

Pulje til investering i kernevelfærden, B2016

37,9

-87,8

 

Pulje til investering i kernevelfærden, IC 2017

125,0

325,0

 

Pulje vedrørende nyt niveau for indtægter fra betalingsparkering

-1,5

 

 

Pulje til overenskomstfornyelse

16,7

 

 

Puljen til uforudsete udgifter, service

67,2

 

 

Pulje vedrørende tiltag på sundhedsområdet jf. ØA2017

18,5

 

 

Pulje til vedligeholdelsesbidrag vedr. demografi

4,0

 

 

Puljer til driftsudgifter til endnu ikke færdiggjorte anlægsprojekter

53,1

 

 

Pulje til bidrag til Udbetaling Danmark

7,6

 

 

Pulje til TÆF-korrektioner

-17,9

-0,3

-373,9

Anlægspulje til daginstitutioner, overførselssagen 2013-2014

 

5,9

 

Pulje til ekstraordinære udgifter til anlæg af daginstitutioner besluttet i budget 2014

 

11,9

 

Puljen til uforudsete udgifter, anlæg

 

27,2

 

Sølund - Miljø- og nedrivningsafgifter

 

27,6

 

Sølund - Parkeringspladser

 

51,7

 

Pulje til bygherrereserve – renovering af skoler

 

11,5

 

Pulje til bygherrereserve – til opførsel af nye skoler

 

5,6

 

Pulje til genopretning af veje og broer mv.

 

146,0

 

Pulje til genopretning af bygninger

 

200,0

 

Pulje til grundkøb

 

100,0

 

Pulje til merudgifter for forsikrede ledige

 

 

53,8

Pulje til overenskomstfornyelse

 

 

0,3

I alt

333,0

824,4

-342,2

Puljerne er nærmere beskrevet i bilag 1.

Servicemåltal i budget 2017 
KL har opgjort kommunens servicemåltal for 2017 til 24.734 mio. kr. Det medfører nedenstående serviceramme, når forslag i effektiviseringsstrategi 2017 indregnes.

Tabel 3. Serviceramme for budget 2017

Mio. kr., 2017 p/l

 

Servicemåltal

24.734

Serviceudgifter i budgetforslag 2017*

24.652

Effektiviseringer (ES2017)

-315

Kernedrift og aktiviteter der udløber

100

Pulje til sundhed, jf. ØA 2017

18

Serviceudgifter budget 2017

24.456

-Ikke finansieret service

 

Servicebufferpulje

120

Forskel til måltal

159

Note: *Samlede serviceudgifter på 24.499 mio. kr. korrigeret for allerede indarbejdede effektiviseringer samt pulje til sundhed.

KL har udmeldt Københavns servicemåltal til 24.734 mio. kr. Sammenholdt med budgetforslaget, effektiviseringer, midler til kernedrift og bevillinger der udløber, pulje til sundhed jævnfør økonomiaftalen samt en forudsat servicebufferpulje på 120 mio. kr. medfører det 159 mio. kr. i forskel til måltallet, jf. tabel.

Effektiviseringsstrategi 2017

Forvaltningerne har til budget 2017 udarbejdet forvaltningsspecifikke effektiviseringer for i alt 286,3 mio. kr. inkl. stigende profiler fra tidligere år. Forvaltningerne lever dermed op til måltallet.

Der er udarbejdet effektiviseringer på indkøbsområdet samt tværgående effektiviseringsforslag for samlet set 28,2 mio. kr. Det samlede effektiviseringsniveau i budget 2017 er dermed 314,5 mio. kr. på service, hvilket er 3,3 mio. kr. over det vedtagne måltal, jf. tabel.

Tabel 4. Effektiviseringsstrategien 2017

Mio. kr. 2017 p/l

Måltal

Samlet effektivisering inkl. stigende profil

Forskel

Forvaltningsspecifikke effektiviseringer

286,2

286,3

0,1

Indkøbseffektiviseringer

25,0

26,5

1,5

Tværgående effektiviseringer*

-

1,7

1,7

Total effektivisering (service)

311,2

314,5

3,3

* Tværgående forslag, som ikke kræver investeringsmidler, og som ikke er disponeret af forvaltningerne.

Status på strategien for smarte investeringer i velfærden

Borgerrepræsentationen har pr. 16. august 2016 godkendt 45 investeringsforslag under strategien for smarte investeringer i velfærden. Det forventes, at tre investeringsforslag vil blive godkendt at Borgerrepræsentationen inden budgetforhandlingerne. Teknik- og Miljøforvaltningen har desuden udarbejdet tre investeringsforslag, som indgår forvaltningens indfrielse af effektiviseringsmåltallet, men som endnu ikke har været forelagt Borgerrepræsentationen.

Disse 51 forslag medfører investeringer for i alt 417,9 mio. kr., hvorved der resterer 42,7 mio.kr. i de puljer, der er afsat med budget 2016, jf. tabel.

Tabel 5. Status på investeringspuljerne

Mio. kr., 2017 p/l

Antal forslag

Investering

Effektivisering

Afsat pulje (VB2016)

-

460,6

-

Forslag godkendt af Borgerrepræsentationen*

45

402,8

-178,6

Forslag som forventes godkendt inden budgetforhandlingerne

3

8,6

-4,4

Investeringsforslag der indgår i Teknik- og Miljøforvaltningens budgetbidrag

3

6,5

-5,3

I alt

51

417,9

-188,3

Rest i pulje (VB2016)

-

42,7

-

Note: Effektivisering på både service og overførsler mv.

Forvaltningerne har herudover udarbejdet syv forslag, som endnu ikke har været forelagt Borgerrepræsentationen med et samlet investeringsbehov på 215,6 mio. kr. Investeringsbehovet overstiger de puljer, der er afsat med budget 2016, og de syv forslag indgår derfor i forhandlingerne om budget 2017, jf. tabel.

Tabel 6. Investeringscases i budgetforhandlingerne

Forslag

Forslagsstiller

Investering

Effektivisering Service*

Effektivisering Overførsler*

Energipakken

KEID

94.445

-13.800

-167

LED Belysning - Fase 1

KEID

25.806

-5.245

0

Indkøbsprogram for Københavns Kommune

KEID

55.000

-103.000

0

Udbud af drift og vedligeholdelse af tekniske basisinstallationer

KEID

8.000

-16.000

0

Tidligere opdagelse og stop af udbetaling af uberettigede ydelser på tværs

KFF

1.705

0

-1.224

Helhedsorienteret indsats for unge

BIF

19.193

-1.164

-4.651

Tæt på Familie Børn 0-12 år

SOF 

11.400

-3.500

Total

 

215.550

-139.209

-9.541

Note: *Årlig effektivisering ved fuld indfasning

For yderligere om status for investeringspuljerne henvises til bilag 8.

Bevillinger, der udløber i 2017

I forbindelse med tidligere budgetvedtagelser samt Overførselssagen 2015-2016 er der givet en række midlertidige bevillinger. Borgerrepræsentationen besluttede med vedtagelsen af budget 2015, at hvert udvalg senest et år før, at en midlertidig driftsbevilling udløber, tager stilling til, om bevillingen skal indarbejdes i udvalgets faste ramme.

I 2017 bortfalder bevillinger for i alt 222,0 mio. kr. jf. tabel. Korrigeret for fagudvalgenes budgetlægning er der med budget 2017 afsat 30,7 mio. kr. til bevillingsudløb. Derudover er der midlertidige bevillinger, som af forvaltningerne ikke vurderes at have et fortsat finansieringsbehov og bevillinger, der ikke ønskes videreført for 9,6 mio. kr. Bevillingsudløb i budget 2017 udgør dermed netto 181,7 mio. kr., jf. tabel.

Tabel 7. Bevillinger, der udløber fordelt på forvaltninger

1.000 kr. i 2017 p/l

Bevillingsudløb

Videreførte bevillinger

Bevillingsudløb som ifølge forvaltningerne ikke er relevante at videreføre

Bevillingsudløb i alt

Økonomiudvalget

-14.346

0

0

-14.346

Kultur- og Fritidsudvalget

-38.857

0

-687

-38.170

Børne- og Ungdomsudvalget

-30.125

-11.346

0

-18.779

Sundheds- og Omsorgsudvalget

-12.869

0

0

-12.869

Socialudvalget*

-50.493

-18.680

-7.261

-24.552

Teknik- og Miljøudvalget

-16.864

-721

0

-16.143

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget

-58.464

0

-1.634

-56.830

I alt

-222.020

-30.747

-9.581

-181.691

* Heraf er -5.525 t. kr. placeret på styringsområde Overførsler mv.

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen forventes at behandle eventuel videreførelse af bevillingsudløb den 18. august 2016. En samlet oversigt over bevillinger der udløber i 2017, fremgår af bilag 7. Oversigten har været i høring i forvaltningerne. Oversigten opdateres frem mod forhandlingerne om budget 2017.

Bruttoanlægsudgifter 
Kommunernes ramme til bruttoanlæg sænkes med økonomiaftalen fra 16,6 mia. kr. i 2016 til 16,3 mia. kr. i 2017. 

Det samlede kommunale niveau for bruttoanlægsudgifterne kendes endnu ikke, men Københavns Kommune har i forbindelse med den faseopdelte budgetprocestidligere indmeldt et anlægsniveau for 2017 til KL på 3,3 mia. kr.

Halvårsregnskabet for 2016
Den reelle kasse kan på baggrund af halvårsregnskabet opgøres til 993 mio. kr. Kommunen tilstræber et niveau i den reelle kasse på ca. 700 mio. kr. Der er derfor mulighed for at lade det overskydende beløb på 293 mio. kr. indgå i budgetlægningen for 2017, jf. bilag 1.

Status for budgetnotater

Økonomiudvalget anmodede med Indkaldelsescirkulæret for 2017 (IC2017), at forvaltningerne udarbejder budgetnotater vedrørende "need to" samt 1-3 budgetnotater om hovedudfordringer inden for fagforvaltningens område. Der kunne ligeledes udarbejdes tværgående budgetnotater, såfremt det ønskes administrativt eller politisk. De administrerende direktører fremlægger "need to" under budgetforhandlingerne.

 

Maksimalpriser i byggeriet

Borgerrepræsentationen godkendte den 22. juni 2016 indstillingen om maksimalpriser i Københavns Kommunes byggeri. Som opfølgning på indstillingen er der afholdt møder med Økonomiforvaltningen, Rambøll og de relevante fagforvaltninger med henblik på en teknisk gennemgang af beregningerne, herunder hvordan funktionskravene er indeholdt i maksimalpriserne. På baggrund af møderne har Rambøll justeret enkelte af maksimalpriserne. De reviderede maksimalpriser fremgår i bilag 10. Maksimalpriserne for udbygningsprojekter kvalificeres yderligere frem mod budget 2018.

Den faseopdelte budgetproces
For at sikre, at kommunerne set under ét overholder økonomiaftalens rammer for service, anlæg og skatter koordinerer KL kommunernes budgetter som led i den faseopdelte budgetproces frem mod den endelige vedtagelse af de kommunale budgetter senest den 17. oktober 2016. Koordineringen kan medføre behov for, at den enkelte kommune justerer budgettet for 2017. Med indstillingen bemyndiges Økonomiforvaltningen i lighed med tidligere år til efter behov at reperiodisere anlægsmidler samt foretage justeringer af teknisk karakter mellem styringsområder efter indgåelse af en eventuel budgetaftale.

Økonomi

Indstillingen medfører en række økonomiske ændringer, jf. sagsfremstillingen.

Ændringerne er beskrevet i bilag 1 og det samlede budgetforslag fremgår af bilag 2.

En samlet opgørelse af ændringerne fremgår af bilag 11.

Videre proces

Økonomiudvalgets 1. behandling af budgetforslag 2017 sendes i høring hos Ældrerådene, Lokaludvalgene og Handicaprådet med høringsfrist den 5. september 2016. Budgetforslaget 1. behandles i Borgerrepræsentationen den 1. september 2016 og indgår som udgangspunkt for forhandlingerne om budget 2017.

Fristen for indgåelse af budgetaftale og for ændringsforslag til budgetforslag 2017 er den 19. september 2016, kl. 12. Fristen for underændringsforslag er den 28. september 2016, kl. 12. Økonomiudvalget er dog undtaget fra disse frister.

Budgetforslag 2017 forventes andenbehandlesti Økonomiudvalget den 27. september 2016. Københavns Kommunes budget for 2017 forventes vedtaget af Borgerrepræsentationen den 6. oktober 2016.
 
Økonomiforvaltningen står til rådighed for alle Borgerrepræsentationens medlemmer, såfremt der er spørgsmål til kommunens budget, produkterne til budgettet, processen for vedtagelsen af budgettet mv. Medlemmerne kan henvende sig herom til Økonomiforvaltningens direktion.

 

Mikkel Hemmingsen/    Mads Grønvall

 

Oversigt over politisk behandling

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget over for Borgerrepræsentationen anbefaler,

1. at det godkendes, at budgetforslag 2017 og overslagsårene 2018-2020 lægges til grund for Borgerrepræsentationens budgetforhandling, jf. bilag 2,

2. at det godkendes, at budgetforslaget henvises til Økonomiudvalget i tidsrummet mellem Borgerrepræsentationens 1. og 2. behandling,

3. at korrektioner og bemærkninger til budget 2017, som beskrevet i bilag 1, godkendes,

4. at det godkendes, at fristen for ændringsforslag til budgetforslag 2017 fastsættes til den 19. september 2016, kl. 12.00 og frist for underændringsforslag til budgetforslag 2017 fastsættes til 28. september 2016, kl. 12.00, samt at Økonomiudvalget er undtaget for begge frister,

5. at det godkendes, at Økonomiforvaltningen efter indgåelse af budgetaftale bemyndiges til at reperiodisere anlægsmidler, samt foretage justeringer af teknisk karakter mellem styringsområder, såfremt kommunernes samlede budgetter for 2017 overskrider rammerne i aftale om kommunernes økonomi for 2017,

6. at det tages til efterretning, at måltallene i effektiviseringsstrategien for 2017 er nået, samt at de vedlagte forvaltningsspecifikke og tværgående effektiviseringsforslag indgår i budgetforhandlingerne, jf. bilag 4-7,

7. at det godkendes, at fire investeringsforslag Energipakken, Belysningspakken, Indkøbsprogram for Københavns Kommune samt Udbud af drift og vedligeholdelse af tekniske basisinstallationer har et samlet investeringsbehov på 183,3 mio. kr., jf. bilag 8, og at finansieringen af forslagene indgår i forhandlingerne om budget 2017,

8. at maksimalpriser for nybygningsprojekter og skolerenoveringsprojekter godkendes, jf. bilag 10, i henhold til Borgerrepræsentationens beslutning af 22. juni 2016.

 

 

Økonomiudvalgets beslutning i mødet den 24. august 2016

Indstillingen blev anbefalet over for Borgerrepræsentationen uden afstemning.

Beslutning

Borgerrepræsentationens beslutning i mødet den 1. september 2016

Indstillingen blev godkendt uden afstemning.

Ved forhandlingernes afslutning blev budgetforslaget således oversendt til 2. behandling i Borgerrepræsentationen torsdag den 6. oktober 2016.

Budgetforslaget blev mellem 1. og 2. behandling henvist til Økonomiudvalget.

Til top