Mødedato: 21.05.2015, kl. 18:30
Mødested: Det grønlandske Hus, Løvstræde 6

Høringssvar om kultur- og fritidspolitik 2016-2019

Indre By Lokaludvalg skal beslutte et høringssvar om kultur- og fritidspolitik 2016-2019.

Indstilling og beslutning

Formanden foreslår,
  1. at Indre By Lokaludvalg godkender høringssvaret til Kultur- og Fritidsforvaltningen om kultur- og fritidspolitik 2016-2019, der fremgår af løsningsafsnittet.

Problemstilling

Kultur- og Fritidsforvaltningen har sendt kultur- og fritidspolitikken 2016-2019 i offentlig høring med svarfrist den 16. juni 2015, idet den nugældende kultur- og fritidspolitik udløber til nytår.

Forvaltningen oplyser, at det helt centrale begreb i Kultur- og Fritidspolitikken for 2016-2019 er ’Storbykultur’. Ambitionen er en levende storby med kant. En by, der tør tænke nyt og gå nye veje, samtidig med at den holder fast i sin egenart. Politikken spiller på den måde op mod Kommunens visioner om København som en eksperimenterende og mangfoldig storby, der samtidig står ved sig selv og sit særkende. Politikken skal ses som en forventningsafstemning mellem Kultur- og Fritidsudvalget og Kultur- og Fritidsforvaltningen om, hvilken vej kultur og fritidsområdet i København skal udvikle sig. 


Løsning

Arbejdsgruppen Kultur, Turisme, Idræt og Erhverv har drøftet sagen og foreslår følgende høringssvar:

"Kultur- og Fritidsforvaltningen har sendt kultur- og fritidspolitikken 2016-2019 i offentlig høring med svarfrist den 16. juni 2015, idet den nugældende kultur- og fritidspolitik udløber til nytår.

Borgerdialog
Indre By Lokaludvalg har ikke haft borgerdialog om sagen, da den er i offentlig høring på bliv hørt-portalen. Kultur- og Fritidspolitikken har dog været drøftet i lokaludvalgets arbejdsgruppe om kultur og idræt. Arbejdsgruppen er åben for alle borgere med interesse for Indre By.

Lokaludvalgets holdning

Indledning
Som hjemsted for mange offentlige kulturinstitutioner og kulturbegivenheder, men til gengæld fattig på idrætsanlæg, gør der sig særlige forhold gældende for Indre By, der adskiller bydelen fra de øvrige bydele i København.

Som Danmarks hovedstad er København vært for en lang række statslige og statsfinansierede kulturinstitutioner og private kulturaktører, der i lige så høj grad som kommunens egne kulturinstitutioner præger byens kulturelle liv og nærer den storbykultur, der kendetegner byen – ikke mindst i Indre By. I udkastet til en ny Kultur- og Fritidspolitik er dette forhold mindre synligt. Indre By Lokaludvalg ønsker, at kommunen som vært for alle disse institutioner og organisationer udfolder begrebet ’Storbykultur’ og arbejder med synergien ved at have alle disse institutioner samlet i én by.

I Indre By deler vi kulturinstitutioner ikke bare med resten af byen, men med hele nationen. Indre By har sandsynligvis Danmarks rigeste kulturliv. Det er vi glade for i Indre By, men vi mener også at København har en størrelse, hvor vi bør overveje strategiske indsatser, der lader dette kulturliv sprede sig uden for bydelen som i en rigtig storby.

Den høje befolkningsvækst, som København oplever i disse år, betyder en vækst i mængden af kulturelle aktiviteter, begivenheder og events. Rigtig mange af de ting foregår i Indre By. Kulturpolitikken har derfor også virkninger, der rækker ud over det kulturelle område. I forbindelse med afvikling af festivaler og store sportsevents oplever Indre Bys borgere og erhvervsdrivende gener med støj, trængsel og vanskelig fremkommelighed. Disse virkninger bør medtages i arbejdet med nye initiativer og løses bredt gennem samarbejder med andre forvaltninger.

Indre By Lokaludvalgs høringssvar afspejler disse forhold, og vi opfordrer generelt kommunen til at samarbejde bredere med aktører og institutioner på kulturområdet også uden for forvaltningen og dens institutioner.

Bemærkninger til forslagets enkelte afsnit

Principper
1 Kulturens egenværdi
Indre By Lokaludvalg bifalder kulturens egenværdi som et grundlæggende princip i Kultur- og Fritidspolitikken. Det er et princip, der bør stå klart, uimodsagt og umodificeret. Ikke mindst i forhold til de kommunale museer og Nikolaj Kunsthal. Kulturens værdi for andre områder bør derfor få sit eget afsnit, der udbygges. Kulturen har ikke kun værdi for sundhed og livslang læring, men også for bl.a. integration, turisme, beskæftigelse og erhverv. Værdien for andre områder bør anspore til bredere samarbejder på tværs af kommunens forvaltninger.

2 Demokrati
Det er en sympatisk intention at ville engagere byens borgere i byens tilbud under overskriften ’Demokrati’, men Indre By Lokaludvalg mener ikke, at deltagelse i kulturelle aktiviteter bør erstatte en ambition om i højere grad at inddrage borgere i de egentlige kulturpolitiske beslutningsprocesser. Bibliotekslukninger eller flytning af institutioner er eksempler på beslutninger, der påvirker borgernes hverdag, og hvor forvaltningen bør inddrage borgerne. Indsatser for at fremme kulturturisme og etablering af nye festivaler i kommunalt regi er ligeledes områder, hvor det er relevant at høre borgerne.
 
3 Kvalitet
I en metropol som København skal der være plads til at alsidigt kulturudbud – både den brede folkelige fejring og det smalle nicheprodukt. I vejen for dette må ikke stå en ambition, om at alle til enhver tid skal inddrages, så længe at det samlede kulturudbud tilgodeser alle byens borgere.
 
5. Decentralisering
Indre By Lokaludvalg bifalder princippet om en decentralisering af kulturtilbuddene, men mener ikke at denne decentralisering kan ske ved de lokale kulturhuse alene.

I dag er København i hovedsagen skævt opdelt i en Indre By, hvor de større nationale, regionale og kommunale kulturinstitutioner findes og lægger huse til den professionelle kultur rettet mod et regionalt og nationalt publikum, og et randområde hvor kommunale kulturhuse lægger hus til kultur båret af lokale kræfter, og hvor man som amatør kan få lov til at udfolde sig kreativt.

Kulturelt er voldene der i stort omfang stadig, selvom det er 150 år siden, de blev nedrevet. Den manglende udvikling skyldes ikke mindst offentlige kulturinstitutioner, der stadig samler sig i bydelen.

Med flytningen af store institutioner som Statens Naturhistoriske Museum, Dansk Arkitektur Center og Københavns Museum fra andre bydele til Indre By og med etablering af nye kulturinstitutioner som Kongernes Lapidarium, sker der en yderligere centralisering, der ikke virker strategisk.
 
Omvendt har nogle af landets mest anerkendte private samtidskunstgallerier kunnet etablere sig på Carlsberggrunden og i Hvide Kødby, og store musikfestivaler som Distortion og Stella Polaris har uden en nedgang i publikumstallet kunnet flytte deres aktiviteter fra Indre By og etablere sig i andre bydele.

Indre By Lokaludvalg mener, at Kommunen fremadrettet må søge at styrke en bredere distribution af større kulturinstitutioner over hele byen, så den nuværende skævhed mindskes. Denne distribution bør ske i samarbejde med Staten og som led i en strategisk byudvikling, så eksemplet med Operaen, der blev etableret uden tilstrækkelig infrastruktur, ikke gentages.
 
Indre By Lokaludvalg ønsker at midlertidige kulturelle aktiviteter som events, festivaler mm. i højere grad også distribueres bredere over hele byen, så vi som københavnere i højere grad orienterer os mod et stærkt kultur- og fritidsliv i en sammenhængende by og ikke blot mod dens historiske midte. Kulturelle aktiviteter er en god anledning for os til at lære andre bydele at kende og opdage deres særlige kvaliteter.

Indre By Lokaludvalg anbefaler at give de kommunale kulturhuse en selvstændig kulturel profil, som det er tilfældet med Dansekapellet og Karens Hus, så de kommunale kulturhuse også kan tiltrække andre af byens borgere end blot nærmiljøet. På den måde kan de kommunale kulturhuse også bidrage til at øge sammenhængskraften i kommunen.

Det skal være klart for borgerne, hvad de kan bruge de kommunale kulturhuse til, og formidlingen af deres tilbud bør styrkes. Indre By Lokaludvalg opfordrer også kommunen til at undersøge hvordan de kommunale kulturhuse kan udvikles, så flere borgere bliver brugere.

Lokaludvalget foreslår i øvrigt at det opstilles succeskriterier for borgernes brug af de kommunale kulturhuse.
 
Indsatsområder
Faciliteter
Indre By er underforsynet med sports- og idrætsanlæg. Anlæg af nye idrætsfaciliteter i bydelen bør derfor have en meget høj prioritet.

Med etableringen af en række nye hoteller og med væksten i private udlejninger til turister er Københavns geografi som turistby knap så entydig, som den har været. Turistinformationen på Vesterbrogade er derfor langt fra tilstrækkelig, og der bør etableres yderligere turistinformationer i Indre By samt i de centrale brokvarterer.

Den digitalt lækre by
Indre By Lokaludvalg bifalder ambitionen om nem digital adgang til kultur- og fritidstilbud. Succeskriteriet bør dog ikke være ’lækkerhed’, men funktionalitet.

Det historiske København
Med flytningen af Københavns Museum til Stormgade etablerer Københavns Kommune en ny museumsakse i et område, hvor der allerede findes 13 museer og kunsthaller. Det kalder på et koordineret samarbejde, der rækker ud over kommunens egne institutioner og et blik på afledte problematikker som bil- og cykelparkeringsforhold, skiltning og afvikling af trafikken for turistbusser.

Vækstlaget
Kreativ zoneplanlægning bør være af længere varighed, så de kreative kan nå at etablere sig og ikke bare foretager den indledende gentrificering, hvorpå de bliver afløst af developere.


Med venlig hilsen

Bent Lohmann,
formand"

Økonomi

Intet.

Videre proces

Når lokaludvalget har godkendt høringssvaret, lægger sekretariatet det på bliv hørt-portalen.

Forvaltningen oplyser, at den nye kultur- og fritidspolitik vil være gældende fra nytår.

Beslutning

  1. Lokaludvalget godkendte høringssvaret til Kultur- og Fritidsforvaltningen om kultur- og fritidspolitik 2016-2019, der fremgår af løsningsafsnittet.
Til top