Mødedato: 17.09.2015, kl. 14:30
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 102

Evaluering af budgetprocessen 2015 i SOU

Se alle bilag
Budgetprocessen for Budget 2016 skal evalueres i Sundheds- og Omsorgsudvalget.

Indstilling og beslutning

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen indstiller,

1. at Sundheds- og Omsorgsudvalget godkender at evaluere Sundheds- og Omsorgsforvaltningens politiske budgetproces i 2015.

Problemstilling

Sundheds- og Omsorgsudvalget har på møde den 23. april 2015 udtrykt ønske om at evaluere budgetprocessen, herunder udvalgets involvering og prioriteringsmuligheder.

Sundheds- og Omsorgsforvaltningen tilstræber at skabe så gode arbejdsvilkår for den politiske ledelse som muligt. I den forbindelse kan evalueringen bidrage til at styrke samarbejdet mellem Sundheds- og Omsorgsudvalgets medlemmer og forvaltningen i budgetprocessen samt sikre at udvalgsmedlemmerne har adgang til de oplysninger, som er nødvendige for de vigtige politiske diskussioner og beslutningsgrundlaget.

Som oplæg til Sundheds- og Omsorgsudvalgets evaluering på møde den 17. september 2015, har Sundheds- og Omsorgsforvaltningen identificeret tre fokusområder i budgetprocessen, hvor der kan være behov for at foretage justeringer i den hidtidige praksis.

Løsning

Budgetprocessen i Københavns Kommune er forankret i Økonomiudvalget, der årligt fastlægger retningslinjerne for udarbejdelse af budgetforslag gennem vedtagelse af et Indkaldelsescirkulære. Alle fagudvalg – herunder Sundheds- og Omsorgsudvalget – pålægges i forbindelse med budgetbidraget at finde forvaltningsspecifikke effektiviseringer, som skal indgå i de samlede budgetforhandlinger.

Som oplæg til Sundheds- og Omsorgsudvalgets evaluering af budgetprocessen har forvaltningen identificeret tre elementer i den nuværende praksis, hvor der kan være basis for at foretage ændringer:
 
1. Udvalgets prioriteringsmuligheder i forhold til de forvaltningsspecifikke effektiviseringer og interne omstillinger.
2. Præsentation af budgetmateriale.
3. Udvalgets budgetønsker.
 
1.  Sundheds- og Omsorgsudvalgets prioriteringsmuligheder
På Sundheds- og Omsorgsudvalgets forhandlingsmøde i 2015 blev Sundheds- og Omsorgsforvaltningen bedt om at finde yderligere forslag til interne omstillinger, for derved at sikre udvalget bedre prioriteringsmuligheder i forhold til dækning af bevillingsudløb.

På den baggrund foreslår Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, at Sundheds- og Omsorgsudvalget ved årets udgang drøfter behovet for yderligere forslag til forvaltningsspecifikke effektiviseringer med henblik på at sikre udvalgets prioriteringsmuligheder i forhold til effektiviseringskataloget og dækning af eventuel bevillingsudløb.  

I så fald vil udvalget i december måned, i forbindelse med den årlige budgetudmøntningssag, blive præsenteret for det forventede niveau for de forvaltningsspecifikke effektiviseringer og en oversigt over bevillingsophør på sundheds- og ældreområdet. På den baggrund kan udvalget fastlægge en beløbsramme til dækning af bevillingsophør og sikre udvalgets prioriteringsmuligheder i forhold til opfyldelse af Sundheds- og Omsorgsudvalgets måltal for budgetbidragets forvaltningsspecifikke effektiviseringer, ved at tillægge måltallet 10 pct. i forbindelse med udarbejdelse af effektiviseringskataloget, som præsenteres på budgetseminaret. Måltal for udvalgenes forvaltningsspecifikke effektiviseringer fastlægges endeligt med Økonomiudvalgets vedtagelse af Indkaldelsescirkulæret i slutningen af januar.

Det fremgår af Indkaldelsescirkulæret, at fagudvalgene i forbindelse med budgetbidraget, skal tage stilling til, hvorvidt de driftsbevillinger, som har bevillingsophør det kommende år, skal indarbejdes i udvalgets budgetramme gennem interne omstillinger. Indkaldelsescirkulæret lægger således vægt på, at udvalgene foretager en prioritering inden for udvalgets område, herunder forslag til interne omstillinger, som en integreret del af udvalgets budgetbidrag. Dermed sikres en sammenhængende drøftelse og prioritering af udvalgets område.

Niveauet for yderligere forslag til forvaltningsspecifikke effektiviseringer til dækning af bevillingsophør besluttes således af Sundheds- og Omsorgsudvalget, som grundlag for det videre arbejde med effektiviseringskataloget til det kommende budgetseminar.

2. Præsentation af budgetmateriale 
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen igangsætter hvert år den politiske budgetproces i forbindelse med et Budgetseminar med Ældrerådet, Handicaprådet og SUF-Med (budgetprocessen er illustreret i bilag 1).

Cirka en uge inden Budgetseminaret fremsender forvaltningen et omfattende effektiviseringskatalog med forslag til forvaltningsspecifikke effektiviseringer og interne omstillinger. Der er ofte tale om et materiale på ca. 70-80 sider med en liste af effektiviseringsforslag, som danner grundlag for de efterfølgende drøftelser med interesseorganisationerne.

Sundheds- og Omsorgsudvalget har hidtil modtaget effektiviseringskataloget samtidig med interesseorganisationerne, og har således ingen særskilt gennemgang af de enkelte forslag til forvaltningsspecifikke effektiviseringer og interne omstillinger på budgetseminaret. Der har kun været en kort præsentation på selve seminaret, hvor de overordnede linjer fremtrækkes, men hvor der ikke er en gennemgang af forslagene enkeltvis.

Det foreslås, at udvalget drøfter behovet for at afholde et informationsmøde for udvalget et par dage inden Budgetseminaret til gennemgang af effektiviseringskataloget.

Tilsvarende problematik gør sig gældende i forhold til Sundheds- og Omsorgsudvalgets budgetønsker. Hvert år i juni og august forelægges udvalget budgetønsker på sundheds- og ældreområdet, som har til hensigt at sætte fokus på de i udvalget anbefalede prioriteringer på eget ressortområde i budgetforhandlingerne. Budgetnotaterne er udarbejdet på baggrund af enten ønsker fremsagt på et udvalgsmøde, fremsendt fra et politisk parti eller af forvaltningen. Der er i de senere år tale om et omfattende materiale med budgetønsker, og en egentlig gennemgang af budgetønskerne har ikke været praktiseret.  

Det foreslås, at udvalget drøfter behovet for at afholde et forlænget udvalgsmøde i august, hvor der efter det ordinære møde, afsættes tid til at gennemgå udvalgtes budgetønsker – og i særlig grad de budgetønsker, der indgår i budgettemaerne på henholdsvis sundheds- og ældreområdet.

3. Sundheds- og Omsorgsudvalgets budgetønsker
Det sidste aspekt som forvaltningen vil henlede opmærksomheden på, er kommunens ændrede praksis i forhold til fremlæggelse af budgetønsker. I modsætning til tidligere år hvor alle budgetnotater fra enten de enkelte fagudvalg og fra de politiske partier blev opstillet på en lang liste, har forvaltningerne i år udvalgt og tematiseret budgetnotaterne i 15 temaer på baggrund af Økonomiudvalgets beslutning den 17. marts 2015. Hvorvidt denne praksis med budgettemaer videreføres i de kommende år, er endnu uvist.

En af konsekvenserne ved den tematiserede opdeling i budgetmaterialet er, at der er udmeldt et loft for antallet af budgetnotater inden for hvert tema, hvilket betyder, at der er budgetønsker, som kun publiceres og indgår i budgetforhandlingerne på foranledning af konkret politisk ønske under budgetforhandlingerne. Det betyder samtidig, at et væsentligt antal budgetnotater således ikke når langt i budgetprocessen, men fravælges inden.

Problematikken skal ses i forhold til, at Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i de senere år har oplevet en stor stigning i antallet af budgetønsker. 

         
         
UDVIKLING I OMFANGET AF BUDGETNOTATER B2012 B2013 B2014  B2015 B2016
SOU budgetnotater*

16

16

23

36

36

- Udvalgsbehandlede notater, juni 16 13 19 24 24
- Udvalgsbehandlede notater, august 0 1 5 11 12
Øvrige budgetnotater, partibestilte mv.** 5 4

5

11 16
Antal notater, i alt 21 20 28 47 52
*Total kan være mindre end de to separate opgørelser for  SOU-behandling i juni og august, da nogle notater behandles flere gange grundet opdateringer. Total kan også være større end de separate juni- og augustopgørelser, hvis der er notater, der af forskellige grunde ikke er udvalgsbehandlet.

Som det fremgår af tabellen, er der i årene fra Budget 2012 til Budget 2016 sket mere end en fordobling i antallet af budgetnotater – konkret en stigning fra 20-21 til 45-52 notater. Der anvendes stadig flere ressourcer på udarbejdelse af budgetnotater som følge af denne stigning i budgetønsker.

Udvalget kan overveje hvorvidt budgetnotaterne i deres nuværende form og omfang fungerer som tilsigtet og danner det rette grundlag for politiske drøftelser og prioriteringer, herunder den tematiserede opdeling.

Økonomi

Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser.

Videre proces

Sundheds- og Omsorgsudvalgets evaluering vil indgå i Sundheds- og Omsorgsforvaltningens tilrettelæggelse af den kommende budgetproces for Budget 2017 og i tilrettelæggelsen af udvalgets mødeplan for 2016.

 

Katja Kayser

                                                                            /Rikke Blom

Beslutning

Indstillingen blev godkendt.

Til top