Mødedato: 28.08.2014, kl. 17:00
Mødested: KW3, Krausesvej 3, 2100 Kbh. Ø

Placering af et p-hus i København

Se alle bilag

Indstilling og beslutning

Fagudvalget for teknik og miljø indstiller til Østerbro Lokaludvalg,

1. at lokaludvalget indsender vedhæftede høringssvar til Teknik- og Miljøforvaltningen jf løsningsafsnittet.

Problemstilling

Østerbro Lokaludvalg har fået et notat fra Teknik og miljøforvaltningen, Mobilitet og Byrum, omkring mulige placeringsmuligheder for et p-hus i København. Der er frist for indsendelse af kommentarer den 3. september 2014.

Lokaludvalgets formand og fagudvalgsformanden for teknik og miljøfagudvalget deltog inden sommerferien i et møde med forvaltningen, hvor forvaltningen efterspurgte lokaludvalgets holdning til de konkrete placeringer, og hvordan eventuelle lokaludvalgsprojekter kunne ses i forhold til placeringerne.

Forligsparterne i Borgerrepræsentationen (alle partier foruden SF og Liberal Alliance) bag p-forliget 2011 besluttede som en del af overførselssagen 2011-12 at afsætte 45 mio. kr. til opførelse af et parkeringshus i konstruktion i København. Der er stor efterspørgsel på parkeringspladser i København, og flere steder i byen, bl.a. på Østerbro, er der ifølge forvaltningens målinger høj belægningsprocent. Forligsparterne har bedt Teknik- og Miljøforvaltningen om at se på mulige placeringsmuligheder og at undersøge, ved hvilken placering man vil få bedst mulig udnyttelse af de afsatte midler.

Forvaltningen har peget på 9 mulige placeringer, hvoraf 6 er placeret i Østerbro bydel. De øvrige placeringer er 2 på Nørrebro og 1 i Valby.
De 6 placeringer på Østerbro er følgende:

Viborggade ved Strandboulevarden
Sejrøgade
Omøgade
Classensgade
Strandboulevarden
Carl Nielsens Allé

Forvaltningen har undersøgt de enkelte placeringer og har vurderet dem ud fra parametre som "placering i forhold til behov", "antal nye p-pladser", "byrum", "trafikal afvikling" og "økonomi". På Østerbro ligger 3 af de mulige parkeringer uden for den nuværende parkeringszone, hvor Jagtvej er skillelinjen mellem nord og syd. En placering uden for p-zonen vil betyde, at det vil være nødvendigt at udvide den nuværende p-zone.
Forvaltningens anbefaling er, at der arbejdes videre med placeringen ved Viborggade v/ Strandboulevarden.

Løsning

Fagudvalget for teknik og miljø har gennemgået det tilsendte materiale og har primært fokuseret på placeringerne i Østerbro bydel.

Som udgangspunkt stiller fagudvalget spørgsmålstegn ved, om der reelt er et behov for etablering af et p-hus i bydelen. Dette bygges på observationer i bl.a. Østbanegade, hvor der umiddelbart er til at finde pladser hele døgnet.

Det er fagudvalgets opfattelse, at mange billister gerne vil parkere i umiddelbar nærhed af deres bopæl, og at der er en uvillighed til at parkere og gå et stykke vej til bopælen. Et p-hus vil derfor ikke løse parkeringsproblemet, da det primært vil tilgodese de beboere, der reelt bor i nærheden af p-huset. 
Endvidere mener fagudvalget, at der er en vis uvilje blandt mange mod at parkere i p-hus, i særlig grad om aftenen og natten.

Hvis der ud fra forvaltningens forslag skal vælges på en placering i Østerbro bydel, vil fagudvalget pege på placeringen i Viborggade ved Strandboulevarden. Denne placering ligger godt i tråd med klimatilpasningsprojektet for Strandboulevarden, som lokaludvalget har anbefalet til forvaltningen. Dette projekt vil kræve, at der nedlægges nogle parkeringspladser på selve Strandboulevarden og i nogle af de omkringliggende sidegader. Her ville et p-hus kunne udfylde dette behov for parkeringspladser, som der ville være for at udføre projektet på Strandboulevarden.

Der var desuden enighed i fagudvalget om at tage en diskussion i trafikgruppen for gennemgang af trafikken i Skt. Kjelds Kvarter, omkring holdningen til p-zonen og parkering i området.

Beslutning

1. Lokaludvalget godkendte høringssvar vedr. placering af P-hus på Østerbro med en sproglig ændring, således at lokaludvalget takker nej i første linje, andet afsnit.
Til top