Mødedato: 26.05.2014, kl. 16:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Lokalplanforslag for Nyhavn og Gammelholm

Se alle bilag

Borgerrepræsentationen skal tage stilling til offentliggørelse af forslag til en bevarende lokalplan for Nyhavn og Gammelholm.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler,

  1. at forslag til lokalplan ”Nyhavn og Gammelholm” (bilag 1) godkendes med henblik på offentliggørelse i 8 uger.
  2. at der udover den lovpligtige borgerdialog bestående af 8 ugers høring og offentliggørelse på kommunens hjemmeside ”Bliv Hørt” afholdes to borgermøder i form af temamøder.

Problemstilling

Teknik- og Miljøudvalget besluttede i marts 2011, at der skulle udarbejdes en bevarende lokalplan for Nyhavn, for at sikre en balanceret udvikling og blandt andet regulere hvilken type både, der må ligge i Nyhavn.  

De gældende lokalplaner nr. 280 og nr. 428 for området langs Havnegade giver ikke mulighed for husbåde, hvilket er i konflikt med den efterfølgende udarbejdede Kommuneplan 2011, som muliggør placering af 12 husbåde i Nyhavn og husbåde langs Havnegade. Aktuelt afventer en ansøgning om et flydende fiskemarked, at der udarbejdes nye lokalplanbestemmelser, som vil muliggøre husbåde i overensstemmelse med kommuneplanen, hvorved lokalplan nr. 280 og 428 aflyses.

På Gammelholm er der et stigende ønske fra beboerne om at ændre de bevaringsværdige bygninger i forhold til eksempelvis altaner og tagterrasser.

Teknik- og Miljøudvalget vedtog den 26. august 2013 en startredegørelse for Nyhavn og Gammelholm.

Løsning

Lokalplanen regulerer bl.a.

  • Husbåde langs Nyhavn og Havnegade i overensstemmelse med Kommuneplan 2011, men med væsentlige begrænsninger sådan at bylivet på land og vand ikke forringes.
  • Bebyggelsen i Gammelholm, så den udvikles og fornyes uden at bevaringsværdierne forringes. Området er unikt ved at være opført efter en samlet plan over en meget kort periode. Den fremstår derfor med en særlig homogen og velbevaret bebyggelse.
  • Promenader m.m. i Nyhavn for at sikre en god balance mellem udeservering, færdsel og ophold.

Planloven giver alene mulighed for at regulere husbåde og ikke skibe, og en lokalplan har ingen handlepligt, hvorved allerede lovlige forhold kan fortsættes.

Forslaget er udarbejdet ud fra de intentioner, der ligger i Byrumsstrategien for Nyhavnsområde, som Teknik- og Miljøudvalget vedtog i 2009 med bred involvering af interessenter i området.

Husbåde
I henhold til kommuneplan 2011 defineres en husbåd som fartøjer og flydende konstruktioner, der har en mere end rent forbigående bygningsmæssig anvendelse, uafhængigt af om husbåden er et ombygget skib eller fra starten er konstrueret til formålet. Ud fra denne definition ligger der allerede husbåde i Nyhavn, idet bl.a. skibe langs Charlottenborg fungerer som museum og dermed har bygningsmæssig anvendelse. Det ansøgte flydende fiskemarked ved Gammelholm indgår også under betegnelsen husbåd. I Kommuneplan 2011 gives mulighed for op til 12 husbåde i Nyhavn og husbåde langs hele kajstrækningen langs Gammelholm.

Lokalplanforslaget begrænser husbådenes placering til skyggesiden i den indre del af Nyhavn svarende til eksisterende forhold, og i halvdelen af den ydre del langs solsiden. Der kan tilsammen ligge op til 7-8 husbåde på f.eks. 30 m i Nyhavn ved denne regulering. I Nyhavn skal husbåde være bygget i træ til sejlads, og de må ikke få en udstrækning, der gør, at de skærmer for kig til vandet i hele husbådens længde.

På Gammelholm langs Inderhavnen friholdes kajstrækningerne foran sidegaderne for placering af husbåde, så sigtelinjerne mellem by og vand friholdes. Kajstrækningen foran den bevaringsværdige toldbodsbygning friholdes også, således at toldbodens særegne arkitektur kan opleves fra vandet og fra Christianshavn. Husbåde er med denne regulering reduceret til ca. 40 % i forhold til Kommuneplan 2011´s rammer. Husbåde langs Inderhavnen skal være bygget til sejlads, dog gælder for den sidste strækning mellem Tordenskjoldsgade og Chr. IV´s bro, at der kan ligge husbåde bygget til formålet, således at det er muligt at placere det flydende fiskemarked som ansøgt.  

Husbådene skal anvendes til publikumsorienterede funktioner. Der kan ikke indrettes kontorer og boliger i kommende husbåde.

Gammelholm
Den del af lokalplanen, der vedrører Gammelholm, indeholder bestemmelser for, hvordan den bevaringsværdige bebyggelse skal vedligeholdes og udvikles, så området også fremover bevarer sine særlige arkitektoniske kvaliteter især vedrørende gadefacaderne.

Med bestemmelserne sikres bygningens dekorerede facader i tegl eller puds m.m. og dermed områdets homogene præg.

Der gives mulighed for nye bygningselementer som f.eks. franske altaner, altaner og tagterrasser. Det er således de individuelle huses bevaringsværdige karakter, der bestemmer, hvordan f.eks. nye altaner kan placeres mod gaden, mens der er store frihedsgrader mod gårdsiden.

Promenader i Nyhavn
Nyhavns promenader opdeles i zoner, så der sikres områder for såvel promenerende som udeservering samt fri adgang til kajkanten og vandet.

Herudover gives mulighed for fjernelse af anløbsbroen ved Charlottenborg samt ændring af anløbsbroen ved landings- og trappeanlægget i bunden af Nyhavn. Herved kan landings- og trappeanlæggets bevaringsværdige elementer genskabes, og på en ny anløbsbro vil det bl.a. ikke være muligt at placere et billetsalg, der vil skærme for udsigten mellem Kgs. Nytorv og vandet. Mindeankeret med den runde belægning udpeges som bevaringsværdigt.

Intern høring
Lokaludvalget tilkendegav i deres høringssvar, på baggrund af en høring i området, at de er imod husbåde, og opfordrer på den baggrund Teknik- og Miljøudvalget til ikke at gå videre med lokalplanen. Herudover har de tilkendegivet, at de gerne ser, at lokalplanen udarbejdes på baggrund af Byrumsstrategien for Nyhavnsområdet, hvilket er tilfældet.

Byliv
Nyhavn er en af Danmarks største turistattraktioner med et intenst byliv på både land og vand. I parken langs Havnegade vil husbåde indrettet til f.eks. restaurationer eller fiskemarked være med til at skabe en synergi mellem land og vand, som har været intentionen i strategien for Nyhavnsområdet.

Bæredygtighed
Der stilles ikke krav til energioptimering af bevaringsværdige bygninger, men der er i bestemmelserne bl.a. givet mulighed for at opsætte solceller på tagene, så længe de placeres, så bevaringsværdierne ikke forringes.

Miljøvurdering
Forvaltningen vurderer, at lokalplanen ikke medfører miljømæssige konsekvenser, der betyder, at der skal udarbejdes en miljørapport i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer. Det skyldes, at planerne ikke muliggør anlægsarbejder, der er optaget i lovens bilag 3 eller 4. Endvidere er der ikke tale om projekter, der i størrelse og omfang og i forhold til lokalplanområdets nuværende omfang og karakter får væsentlig indvirkning på dette eller omkringliggende områder eller bebyggelser.

Parkering
Da der ikke er mulighed for nybyggeri, er der ikke medtaget parkeringskrav til byggeri. I forhold til husbådene stiller kommuneplanen som udgangspunkt krav til parkering i størrelsesordenen og højst én pr. 200 m² til husbåde. Kravet er fraveget, da kommuneplanen giver mulighed for en reduktion, hvis p-pladser vil ødelægge attraktive havnemiljøer, hvilket vurderes at være tilfældet for Nyhavn og i parken langs Havnegade. Der vil dog blive stillet krav om, at der til hver husbåd skal kunne anvises p-areal til af- og pålæsning.

Borgerdialog
Det er aftalt med Indre By Lokaludvalg at samarbejde om et borgermøde. Forvaltningen foreslår, at borgermødet opdeles, så der dels er et temamøde om bevaringsbestemmelserne i Gammelholm, dels et temamøde om indretning af promenader og kajarealer samt husbåde.

Økonomi

Denne indstilling har ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.

Videre proces

Efter politisk behandling sendes planforslaget i høring i 8 uger. Efter offentlighedsfasen vil forvaltningen gennemgå de modtagne henvendelser og på baggrund heraf udarbejde indstilling om endelig vedtagelse af planforslaget. Denne forventes forelagt Borgerrepræsentationen i december måned 2014.

 

         Pernille Andersen

                                                                  /Simon Kjær Hansen

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet 26. maj 2014

Udvalget fremsatte følgende ændringsforslag:

”Det forslås, at muligheden for placering husbåde mellem Peder Skrams Gade og Cort Adelers Gade udgår. Dette gøres for at sikre mulighed for flere anløb af sejlende skibe. Der ønskes flere muligheder, da strækningen vender ud mod Inderhavnen, og derved vil understøtte ønsket om en aktiv havn med sejlende skibe. Med dette forslag vil strækningen med mulighed for anløb af sejlende skibe udgøre ca. 85 %.”

Ændringsforslaget blev vedtaget uden afstemning.

I stillede følgende ændringsforslag:
”At der ikke tillades opsætning af cykelstativer på solsiden af Nyhavn”

Ændringsforslaget blev vedtaget med 6 stemmer imod 1. 3 medlemmer undlod at stemme.

For stemte: A, C, I og V
Imod stemte: B
Undlod at stemme: F og Ø

F stillede følgende ændringsforslag:
”At der åbnes mulighed for husbåde langs op til 50 procent af kajkanten i den ydre kanel i Nyhavn på begge sider.”

Ændringsforslaget blev vedtaget med 4 stemmer imod 0. 6 medlemmer undlod at stemme.

For stemte: B, F og Ø
Imod stemte: Ingen
Undlod at stemme: A, I, V og C


Den således ændrede indstillingen blev anbefalet over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen uden afstemning.

I, V, C og A fremsatte følgende protokolbemærkning:
”Det forudsættes, at arealerne til eksisterende udeservering i Nyhavn ikke på nogen måde begrænses, ej heller for den enkelte beværtning. At der fortsat vil være anløb for havnerundfarten i samme omfang i bunden af Nyhavn”.

Udvalget fremsatte følgende protokolbemærkning:
”At der fortsat skal kunne afholdes arrangementer ved mindesmærket”.

Til top