Mødedato: 26.05.2014, kl. 16:00
Mødested: Rådhuset, 1. sal, værelse 51

Støtte til bygningsfornyelse 2014

Se alle bilag

Borgerrepræsentationen skal træffe beslutning om anvendelse af støtte til bygningsfornyelse fra den generelle ordinære pulje til byfornyelse.

Indstilling og beslutning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen anbefaler

1.
      at der gives støtte til bygningsfornyelse af 35 ejendomme, jf. bilag 1 og 2,

2. at der frigives en anlægsbevilling med bemyndigelse til at afholde udgifter på 118,07 mio. kr. og modtage indtægter på 59,04 mio. kr. Fordelingen af anlægsbevillingen kan ses af bilag 6. Der anvises dækning for anlægsbevillingen på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling, Byfornyelse anlæg jf. bilag 5.

3. at driftsudgifter til indfasningsstøtte på 4,66 mio. kr. og indtægter på 2,33 mio. kr. afholdes på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Byfornyelse, Efterspørgselsstyrede overførsler, jf. bilag 7. Manglende budgetmæssig dækning af driftsudgifterne finansieres ved omplacering af budget fra Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Byfornyelse anlæg i årene fra 2017 til 2026 i de kommende sager om bevillingsmæssige ændringer.

Problemstilling

Købehavns Kommune bevilger årligt støtte til bygningsfornyelse af andels-, ejerforeninger og udlejningsejendomme. I 2014 er der modtaget 43 ansøgninger i den generelle bygningsfornyelsespulje.

Boligkvaliteten er fortsat ringere i København end i resten af landet. Omkring 31.000 boliger, svarende til ca. 11 pct. af de københavnske boliger, har installationsmangler, dvs. de mangler indeliggende wc, bad og/eller centralvarme. Til sammenligning viser opgørelser fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, at 4 pct. af boligerne på landsplan har installationsmangler.

70 pct. af bygningsmassen i København er opført før Københavns Byggelov fra 1939, som stillede skærpede krav til boligkvaliteten. Samlet set står alle bygninger i København for ca. 64 pct. af den samlede CO2-udledning. Bygningerne i København skal derfor renoveres for at nå Klimaplanens energisparemål.

Byfornyelsesindsatsens mål er på den baggrund at løfte boligstandarden for familier, unge og ældre og nedbringe energiforbruget i den eksisterende bygningsmasse.

Løsning

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at 35 projekter støttes. Sideløbende har forvaltningen behandlet ansøgninger om bygningsfornyelse fra ejendomme i områdefornyelserne Centrale Vesterbro og Fuglekvarteret, som begge indstilles særskilt, da der er tale om midler fra forskellige statslige puljer.

Forvaltningen har gennemgået og prioriteret ansøgningerne i overensstemmelse med kommunens Politik for udsatte byområder, Boligpolitisk Strategi 2009, kommunens strategi for Byfornyelse 2009-2013 (vedtaget af Borgerrepræsentationen den 29. oktober 2009) og KBH 2025 Klimaplanen, hvis mål er en CO2-neutral hovedstad i 2025. Der kan gives støtte til:

  • Ejendomme hvor der mangler installationer (centralvarme, wc eller bad) i boligerne.
  • Ejendomme  uanset alder med stort potentiale for energiforbedringer og CO2-reduktion.
  • Ejendomme der ønsker at gennemføre projekter med demonstrationsværdi indenfor f.eks. bæredygtighed og fremtidige boformer.
  • Indenfor hver af de tre nævnte kategorier prioriteres ejendomme, der ligger i byens udsatte byområder.

Der er således inddraget en række bæredygtighedshensyn samt byfornyelseslovens muligheder for at støtte energitiltag ved prioriteringen af ansøgningerne.

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller ud fra de vedtagne kriterier og prioriteringer:

  • Otte ejendomme med installationsmangler. Hermed får 35 lejligheder etableret wc/baderum.
  • 27 nedslidte ejendomme med stort potentiale for energiforbedringer.

Alle ejendomme energioptimeres f.eks. i form af tætning, efterisolering af gavle/facader, tag, vinduesbrystninger og op mod uopvarmede rum, optimering af vinduer, døre og varmesystemer.

1.473 boliger energioptimeres til kategori C og 29 til kategori B. Særligt fremhæves, at 63 boliger vil stige to kategorier og 136 boliger vil stige hele tre kategorier, se bilag 1 og bilag 4.

Der udføres ligeledes arbejder af særlig demonstrationsværdi i en række af ejendommene. Som eksempel herpå kan nævnes, at der arbejdes med udvendig isolering, begrønning af isolerede gavle, nye løsninger til bevaring og energioptimering af originale vinduer, genbrug af materialer samt skybrudssikring.

De 34 indstillede ejendomme er nærmere beskrevet i bilag 2. Tilgængeligheden er beskrevet i bilag 3, og de miljømæssige effekter af de indstillede projekter er beskrevet i miljøvurderingen i bilag 4.

Endelig indstilles det, at der bevilges mertilsagn til ejendom nr. 35, beliggende Krügersgade 4-6, der i 2007 modtog bevilling om støtte. Det har efterfølgende vist sig, at der er meget omfattende rådproblemer i bl.a. kælder- og etageadskillelser. Det foreslås derfor, at give et mertilsagn på 4 mio. kr.

Økonomi

Beslutningen om byfornyelse og finansiering af udgifterne sker i medfør af lovbekendtgørelse nr. 504 af 16. maj 2013 om byfornyelse og udvikling af byer. Den samlede støtte til bygningsfornyelse af 35 ejendomme er opgjort til 118,07 mio. kr., hvoraf staten refunderer 50 %, svarende til 59,04 mio. kr. Med støttebeløbet på 118,07 mio. kr. til de 35 ejendomme opnås en samlet investering på 287 mio. kr. inklusiv ejendommenes egenfinansiering.

Forvaltningen oplever i stigende grad, at der stilles øgede krav til arbejdsmiljø og miljørigtig bortskaffelse af byggeaffald f.eks. bly eller PCB. Udgifterne opstår kun i de tilfælde, hvor der findes miljøskadelige stoffer i bygningsdelene, og er svære at forudsige på ansøgningstidspunktet. Der foreslås derfor en pulje på 3 mio. kr. til mertilsagn til de sager, hvor problemstillingen opstår.

De samlede udgifter og indtægter er fordelt over årene 2015-2017 således:

2015

2016

2017

I alt

Udgifter (mio. kr.)

47,23

47,23

23,61

118,07

Indtægter (mio. kr.)

23,61

23,61

11,81

59,04

Der anvises dækning for anlægsbevillingen på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling, Byfornyelse, anlæg, funktion 0.25.15.3, jf. bilag 5.

Kommunen yder tilskud til huslejestigningen i lejeboligerne, som følge af byfornyelsesarbejderne, så huslejen hæves gradvist (indfasningsstøtte). Driftsudgifter til indfasningsstøtte på 4,66 mio. kr. for årene 2017-2026 (hvoraf staten refunderer 50 %, svarende til 2,33 mio. kr.), afholdes på Teknik- og Miljøudvalgets bevilling Byfornyelse, Efterspørgselsstyrede overførsler, funktion 5.57.77.1 (Indfasningsstøtte) jf. bilag 7.

Videre proces

Ejerne af de ejendomme, der opnår støtte, vil blive bedt om at indsende projekt til forvaltningen. Forvaltningen er ikke forpligtet til at støtte ejendommene i den rækkefølge, som de fremgår i bilag 1 og 2. Projekterne skal godkendes inden fysisk igangsætning. Projekterne forventes at være gennemført og regnskabsgodkendt senest i 2017.

 

        

         Pernille Andersen

                                                                  /              Anders Møller

 

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalgets beslutning i mødet 26. maj 2014

Indstillingen blev anbefalet over for Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen uden afstemning.

C fremsatte følgende protokolbemærkning:
”Vi finder, at udgifterne til vedligeholdelse og forbedring af private ejendomme som udgangspunkt skal afholdes af ejerne.”

Til top