Mødedato: 04.06.2014, kl. 16:00
Mødested: Rådhuset, stuen, værelse 8

Principper for modernisering eller flytning af de tre socialpsykiatriske botilbud Holme, Lindegårdshusene og Stubberupgård

Se alle bilag
Socialudvalget skal tage stilling til videre proces for en bevarelse, modernisering eller flytning af de tre botilbud Holme, Lindegårdshusene og Stubberupgård.

Indstilling og beslutning

Socialforvaltningen indstiller overfor Socialudvalget,

  1. at Socialudvalget godkender de beskrevne principper for bevarelse, modernisering eller flytning af de tre socialpsykiatriske botilbud Holme, Lindegårdshusene og Stubberupgård.
  2. at Socialudvalget tager høringssvarene fra Holme, Lindegårdshusene og Stubberupgård til efterretning (høringssvarene fremgå af bilag 2)

Problemstilling

Holme, Lindegårdshusene og Stubberupgård er tre socialpsykiatriske botilbud, som ligger udenfor København. Der er i alt 247 pladser på de tre botilbud, som er organiseret under Center Lindegården. Yderligere beskrivelse af botilbuddene fremgår af bilag 1, hvor der også er links til video om de tre botilbud.

De tre botilbud lever ikke op til moderniseringsstandarden. Dette betyder, at de ikke har eget bad og køkken, samt at de er mindre end de 40-50 m2, som Socialforvaltningen typisk bygger til denne målgruppe.

Socialforvaltningen har derfor hørt beboere og pårørende om hvad de ønsker der skal ske, med deres botilbud, hvor de har fået fremlagt følgende muligheder:

  1. Botilbuddet bevares med de fysiske rammer det har i dag. Der foretages kun en overfladisk renovering af bygningerne.
  2. Botilbuddet moderniseres på den nuværende adresse. Bygningerne ombygges til at alle beboere fremadrettet får en bolig på 45-50 m2 med eget bad og køkken
  3. Botilbuddet flytter helt eller delvist til København.

Finansiering af flytning eller modernisering af botilbuddene er ikke på plads, hvorfor Socialforvaltningen ønsker at udarbejde budgetforslag til en finansiering. Før dette kan ske har Socialforvaltningen dog behov for at vide hvilke principper, der skal arbejdes videre med.

Løsning

For at udarbejde en samlet plan for de tre botilbud ønsker Socialforvaltningen, at Socialudvalget tager høringssvarene for beboere og pårørende til efterretning, samt godkender Socialforvaltningens foreslåede principper, som skal danne baggrund for udarbejdelsen af en samlet plan for de tre botilbud. 

Høring af beboere og pårørende
Socialforvaltningen igangsatte en dialog i november 2013 med beboere og pårørende på de tre botilbud. Dialogen blev skudt i gang med udsendelse af en høringsmappe, som fremgår af bilag 1, samt en informationsrunde på botilbuddene. Herefter blev der nedsat en arbejdsgruppe på hvert botilbud, som skulle aflevere høringssvar i marts måned 2014. 

De involverede beboere og pårørende har generelt været glade for inddragelsen og processen i arbejdsgrupperne, som har været præget af et højt engagement. Arbejdsgrupperne vurderer selv, at drøftelserne har været produktive og har gjort, at de er blevet mere afklarede om fordelene ved at få bedre boliger. 

Arbejdsgrupperne på alle tre botilbud anbefalede i prioriteret rækkefølge at:

  1. Botilbuddene blev moderniseret, så de bevares med de nuværende pladsantal (Holme og Stubberupgård) eller bliver reduceret i pladsantal, så det passer med det antal beboere, der ønsker at flytte til København samt det antal beboere der normalt flytte ud over en 2 til 3-årig periode (Lindegårdshusene)
  2. Botilbuddene skal bevares på deres nuværende adresse uden modernisering.

Ingen af beboer- og pårørenderepræsentanterne i arbejdsgrupperne ønsker at flytte ind til København. Arbejdsgrupperne vil hellere blive boende på nuværende adresse uden modernisering end at flytte til nybyggeri enten udenfor eller i København. Arbejdsgrupperne har opstillet fordele og ulemper ved hvert scenarie som fremgår af bilag 2. 

Principper for samlet moderniseringsplan for Holme, Lindegårdshusene og Stubberupgård
For at udarbejde en samlet plan for modernisering eller flytning af de tre botilbud indstiller Socialforvaltningen til Socialudvalget, at der arbejdes ud fra de 4 følgende principper.

1.      Balance i antallet af pladser indenfor og udenfor København – ca. 130 pladser bliver udenfor København
Socialforvaltningen ønsker, at der skal være en balance i antallet af pladser indenfor og udenfor København. 

Den overordnede målsætning med at flytte borgere ind til København er, at beboere skal blive mere selvstændige, komme mere ud af botilbuddet og bruge byens tilbud, og at beboerne derved bliver inkluderet mere i det omkringliggende samfund. Evalueringen af flytningen af Hedelund, der lå i Greve, har vist, at dette er lykkedes for de fleste beboere. De fleste beboere er blevet mere selvstændige, men der er en mindre gruppe af beboere, som føler sig mere isoleret i deres bolig, hvorfor der fra personalets side skal arbejdes mere med beboernes fællesskab. Løsningen fra denne gruppe af beboere har været at arbejde med fællesarealer tættere på deres bolig og at opbygge borgerens kompetencer til selv at vedligeholde sit netværk. 

Ventelisten viser, at 38% af de 61 københavnere som lige nu venter på et længerevarende botilbud, ønsker et botilbud udenfor København. Når Ringbos 135 beboere er flyttet ind til København, ligger 37% af de københavnske botilbudspladser udenfor København, så der vil være balance imellem fordelingen i antallet af ventende og antallet af pladser. Samtidig ved Socialforvaltningen, at antallet af borgere, der ønsker at blive i København stiger, da især unge ønsker at blive i København. Derfor vil det være mere fremtidssikret at øge antallet af pladser i København. 

Fordeling i antallet af pladser i og udenfor København, samt pladspriser på de købte pladser fremgår af bilag 1. 

Socialforvaltningen er pga. de modsatrettede hensyn usikker på, hvor mange pladser, der skal flyttes ind til København. Derfor foreslås Holme indtil videre bevaret med sine 22 pladser, som det senere kan besluttes om skal bevares udenfor København eller flyttes. 

Samlet foreslås det at:

-          113 pladser moderniseres og bliver udenfor København. Dette svarer til 43 pladser på Stubberupgård og 70 pladser på Lindegårdshusene

-          112 pladser flytter ind til København

-          Holme bevares med sine 22 pladser i de nuværende fysiske rammer. Hvis Holme skal moderniseres med mere end ca. 12 pladser vil det vil kræve køb af en nabobygning eller dispensation fra landzone bestemmelserne om at bygge nyt. Høje Taastrup Kommune vurderer ikke, at der kan bygges nye boliger på grunden, da den ligger i landzone, og det er usikkert om nabobygningen kan købes og ombygges indenfor en rimelig anlægsudgift.

Med denne fordeling er det forvaltningens vurdering, at de nuværende og kommende ønsker for borgerne bedst kan imødekommes.

2.      Specialisering
Den overordnede målsætning med at bevare boliger udenfor København er, at sikre gode rammer for borgere, der vil væk fra miljøer i København præget af misbrug og kriminalitet. Denne målsætning understøttes af høringssvarene fra beboere og pårørende, som beskriver, at mange beboere flytter væk fra København af netop denne årsag. Der er derfor behov for botilbud udenfor København, som både kan hjælpe til at beboere kommer ud af deres misbrug eller at de lærer at håndtere deres misbrug.

For at imødekomme dette behov foreslås det at:

-          Lindegårdshusene moderniseres til 7 boenheder med 10 pladser i hver boenhed, hvoraf en del af pladserne specialiseres til beboere med omfattende misbrug eller udadreagerende adfærd. Især ønskes 10-20 af pladserne specialiseret til borgere med misbrug, hvoraf en del allerede bor på stedet, mens resten bor i København og på Ringbo. Derved kan der skabes større tryghed på botilbuddene i København, hvor disse borgere ikke trives og i nogle tilfælde ødelægger bomiljøet for andre beboere.

-          Stubberupgård rummer allerede i dag gode muligheder for at beboere kan komme ud af deres misbrug. Stubberupgårds styrke er, at det ligger på landet med rig mulighed for udendørs beskæftigelse, som har en positiv effekt på netop misbrugsbehandlingen.

Socialforvaltningen anbefaler derfor overordnet set at Lindegårdshusene kan rumme borgere, der har et omfattende misbrug, mens Stubberupgård er målrettet borgere, som enten ikke har et misbrug eller som er i et stabilt behandlingsforløb for sit misbrug.  

3.      Mindre, men fleksible enheder
Socialforvaltningen ønsker, at boenhederne fremadrettet er mindre. Ved at skabe mindre boenheder bliver de mere hjemlige, og mindre institutionsprægede. Især Lindegårdshusene fremstår som en større institution med en lang fordelingsgang, der giver adgang til de enkelte boafdelinger. 

Som udgangspunkt dannes botilbud på enheder på mellem 25-50 beboere for at sikre driftseffektivitet og medarbejdernes sikkerhed. 

Eneste undtagelse er Lindegårdshusene, hvor der foreslås etableret 70 pladser. Disse vil dog blive etableret i 7 fysisk adskilt boenheder med 10 pladser i hver. Derved bevares fleksibiliteten af Lindegårdshusene og muligheden for specialisering.

4.      Mest mulig hensyn til nuværende beboere i projekteringen
Det fremgår tydeligt af høringssvarene, at de nuværende beboere ikke ønsker at flytte. Socialforvaltningen ønsker derfor at udarbejde en plan, der i størst muligt omfang tager hensyn til beboernes ønske, samtidig med, at der sker en udbygning i antallet af pladser i København. 

Dette foreslås gennemført ved at:

-          Stubberupgård moderniseres, så beboerne så vidt muligt kan blive på Stubberupgård under moderniseringen. Eventuelt etapeopdeles moderniseringen, som også foreslået i beboere og pårørendes høringssvar.

-          Modernisering af Lindegårdshusene gennemføres som en sive-model. Dette betyder, at de 112 pladser fra Lindegårdshusene, der skal flyttes til København, tømmes i takt med den naturlige udflytning af beboere. Der flytter ca. 20 beboere om året, dvs. en naturlig udflytning vil kunne ske over 5-6 år. På grund af manglende efterspørgsel efter pladser på Lindegårdshusene indenfor de nuværende fysiske rammer kan det blive nødvendigt at fremskynde en modernisering.

-          Holme bevares med et nuværende antal pladser og fysiske rammer, men der sker en mindre genopretning af bygningerne. En egentlig beslutning om modernisering eller udflytning udskydes med henblik på at kunne følge efterspørgslen på pladser udenfor København.

Forslag til rækkefølge for udbygning i København og modernisering af Lindegårdshusene og Stubberupgård fremgår af nedenstående tabel 1. Lindegårdshusene prioriteres frem for Stubberupgård, da borgere fra ventelisten allerede nu siger nej til at flytte til Lindegårdshusene, selv om de ønsker at bo udenfor København. Derudover er der stort behov for de specialiserede pladser. Holme prioriteres sidst, da der for nylig er sket en udvendig renovering af Holme, så en genopretning af bygningen ikke er presserende. 

Tabel 1. Rækkefølge for modernisering og flytning af Lindegårdshusene og Stubberupgård, samt genopretning af Holme
 

Aktivitet

Antal pladser

Tidligst implementering ved igangsættelse i 2015*

Etablering af første botilbud i København

50

2018

Modernisering af første pladser på Lindegårdshusene

40

2020

Etablering af andet botilbud i København

62

2020

Modernisering af sidste pladser på Lindegårdshusene

30

2022

Modernisering af Stubberupgård – 2. etape

43

2024

Genopretning af Holme

22

2025

*Tidsplanen er afhængig af løbende finansiering af projekterne

Økonomi

Indstillingen har ingen økonomiske konsekvenser. Dog foreslås det at der allerede i budget 2015 fremsættes budgetforslag om etablering af de første 50 pladser i København. 

Driftsøkonomien er uændret i de nye tilbud, på samme vis som med ved tidligere gennemførte moderniseringer. 

I nedenstående tabel 2 vises anlægsudgiften pr. plads afhængig af om botilbud bevares, moderniseres eller flyttes til København. Anlægsomkostningerne er baseret på overslag fra Københavns Ejendomme og Kant Arkitekter. Byggeudgifterne er inklusiv helhedsrenovering af bygningerne, herunder klimarenovering. Hvis disse udgifter blev trukket fra, vil udgiften til selve etableringen af større boliger være ca. 1/3 lavere end anvist. 

Anlægsøkonomien er baseret på, at alle boliger skal være servicelovsboliger, således at alle borgere uanset indtægtsgrundlag kan bo i boligerne. Dette er som alternativ til almene boliger, hvor kun borgere på førtidspension kan bo, hvis boligerne skal være 40-50 m2

For indflytning til København er der to priser. Ved indflytning til plejehjem i København kan der spares anlægsudgifter, fordi eksisterende faciliteter kan genanvendes. Dog kan kun ca. 100 pladser flyttes til København på denne måde. 

Tabel 2. Anlægsudgift pr. plads

Bevarelse

Modernisering

Flytning til København – plejehjem

Flytning til København – nybyggeri

Anlægsudgift pr. plads

0,4-0,5 mio. kr.

1,5-1,7 mio. kr.

1,2 mio. kr.

1,6-1,7 mio. kr.

Hvis de ovenstående principper følges vil en samlet plan for modernisering og flytning af de 3 botilbud medføre en udgift på 332 mio. kr. jf. nedenstående tabel 3. 

Tabel 3. Anlægsudgift til samlet plan for modernisering eller flytning af Holme, Lindegårdshusene og Stubberupgård 

Aktivitet

Antal pladser

Anlægsøkonomi

Etablering af de første botilbud i København*

50

60 mio. kr.

Modernisering af første pladser på Lindegårdshusene

40

57 mio. kr.

Etablering af de sidste botilbud i København*

62

80,4 mio. kr.

Modernisering af sidste pladser på Lindegårdshusene

30

57 mio. kr.

Modernisering af Stubberupgård – 2 etape

43

69,5 mio. kr.

Genopretning af Holme

22

8,7 mio. kr.

I alt

247

332 mio. kr.

* Udgiften til etablering af boliger i København er afhængig af, at Socialforvaltningen kan indgå aftale om at overtage 2 plejehjem fra Sundheds- og Omsorgsforvaltningen. Alternativt vil der skulle bygges nyt i København, hvilket medfører en ekstra anlægsudgift på 50 mio. kr.

Videre proces

Godkender Socialudvalget indstillingen, vil Socialforvaltningen informere beboere og pårørende på de tre botilbud om det videre arbejde. Socialforvaltningen vil desuden gå i dialog med Lindegårdshusenes beboere og pårørende om det nye forslag for Lindegårdshusene, da dette ikke var en del af den høringspakke de blev præsenteret for.

Derudover udarbejder Socialforvaltningen et budgetforslag til budget 2015 om flytningen af de første 50 pladser fra Lindegårdshusene til København. Dette forslag har været præsenteret for botilbuddets beboere og pårørende, hvorfor det ikke skal i høring igen. 

Socialudvalget får desuden en ny indstilling i forbindelse med budgetforhandlinger for Budget 2016. Derudover kan der arrangeres besigtigelser af botilbuddene, hvis Socialudvalget har ønske om dette i løbet af efteråret 2014.  


Anette Laigaard

                      / Anna-Belinda Fosdal

Beslutning

Kontorchef Anna-Belinda Fosdal deltog under punktets behandling.

Indstillingens 1. at blev godkendt, og indstillingens 2. at blev taget til efterretning.
Til top