Søg

Isolationsophold til københavnere

Du kan få tilbudt et frivilligt isolationsophold, hvis du er smittet med corona men ikke kan isolere dig derhjemme.

ISOLATION STAY FOR CITIZENS INFECTED WITH COVID-19

The City of Copenhagen offers a voluntary isolation stay for citizens infected with COVID-19, who cannot isolate themselves at home.

Video Url

Du skal være opmærksom på, at udbyderen af videoen kan sætte en eller flere cookies på din computer, når du afspiller videoen.

Du kan også se videon på engelsk, arabisk, urdu, tyrkisk og somali

Under et isolationsophold får du dit eget værelse, tre gratis daglige måltider og mulighed for at tilkøbe tøjvask. På værelset er der adgang til TV og internet, og du har dit eget toilet.

Her kan du læse, hvem der kan få et frivilligt isolationsophold og hvordan du søger om isolationsophold.

Ansøgningskriterier

For at få tildelt et isolationsophold, skal du:

  • bo i Københavns Kommune
  • være testet positiv for corona eller opfylde kravene for, hvornår man skal selvisolere sig, når man er nær kontakt til en coronaramt
  • have ingen eller milde symptomer
  • kunne klare dig selv uden pleje og hjælp udefra
  • ikke have mulighed for at isolere dig hjemme eller i fx sommerhus

Derudover skal det vurderes, at du ikke har andre muligheder for at isolere dig.

Børn under 18 år: Du kan få tilbudt isolationsophold sammen med en voksen fra din husstand. Alt afhængig af din alder, kan I enten få et værelse hver, eller bo på samme værelse. 

Turist eller er midlertidigt i Danmark: Du kan få tilbudt et isolationsophold, hvis du er smittet. Indrejsende, som ikke er smittet, men kommer fra et land, hvor de danske myndigheder stiller krav om isolation ved ankomst kan mod egenbetaling få et ophold, hvis ikke det er muligt at isolere sig der hvor du ellers skulle opholde dig.

Sådan ansøger du

Coronaramt

  1. Send svar fra din covid19-test til sikker digital postkasse. Få hjælp i denne vejledningen.
  2. Vent 60 min
  3. Ring til isolationslinjen på 33 66 33 00, der vil guide dig herfra. Du får besked under samtalen, om du kan få et isolationsophold

Nær kontakt til coronaramt

Ring til isolationslinjen på 33663300. 

Åbningstider for Isolationslinjen

  • Hverdage mellem kl. 8.00 og kl. 15.00
  • Weekender og helligdage mellem kl. 10.00 og kl. 14.00. 
  • Uden for åbningstid: Kontakt Smitteopsporingen hos Styrelsen for Patientsikkerhed på 3232 0511. Det er vigtigt, at du er visiteret, inden du henvender dig til hotellerne.

Under opholdet

  • Tjek ind hurtigst muligt og inden kl. 22 fra den dag, du får tilbudt isolationsbolig. Skriv inden for to timer af visitationen en mail til hotellet med bekræftelse på, at du møder op.
  • Transport: kør i egen bil eller bliv kørt af et familiemedlem, hvor du sidder med afstand, fx på bagsædet af bilen. Brug ikke offentlig transport. Ring til 33 66 33 00, hvis du har svært ved at finde transport til isolationsboligen
  • Er du nær kontakt, skal du testes fire og seks dage efter, du blev nær kontakt. Du skal selv sørge for transporten. Send testsvaret til denne sikker digital postkasse. Få hjælp i vejledningen herunder
  • Ring til 33 66 33 00, når du tjekker ud, og giv også hotellet besked. Dette er vigtigt, da dit værelse ellers risikerer at stå tomt og forhindrer, at andre kan isolere sig, ligesom der kan blive stillet mad frem, som skal smides ud.
  • Undgå besøg under opholdet og følg retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen
  • Den dag du tjekker ind, vil det ikke være muligt at få frokost. Du vil derfor selv skulle sørge for dette. Kommer du efter kl. 14, kan du heller ikke være sikker på at få aftensmad. Det er ikke muligt at tjekke ind i tidsrummene 7-8, 11:30-13 og 17:30-19.
  • Der serveres et standardmåltid, som ikke kan ændres. Dog har du mulighed for i forbindelse med visitationen at oplyse, hvis du er veganer, vegetar, pescetar, kun spiser halalkød eller har allergier, såsom nøddeallergi eller laktose- og glutenintolerans.

Pris

Isolationsopholdet er gratis

Du skal selv betale for eventuel parkeringsplads og tøjvask

Du bestemmer selv, om du vil spise hotellets gratis standardmåltid, bestille og selv betale for take-out eller få mad leveret af dine venner eller familie

Maden på hotellet består af morgenmad, frokost og aftensmad og er gratis, men kan ikke tilpasses den enkelte.

Søg om et isolationsophold

Hvornår er jeg nær kontakt til en coronasmittet?

Du er nær kontakt, hvis du har været tæt på en smittet person, i en af følgende perioder: 

  • Smittet person med symptomer: Fra 48 timer før personens symptomer startede og indtil 48 timer efter, at personens symptomer stoppede. 
  • Smittet person uden symptomer: Fra 48 timer før personen fik taget testen til 7 dage efter.

Hvis du ikke har været tæt på den smittede person i en af de to perioder, er du ikke en nær kontakt, og du skal ikke gøre mere. 

Hvis du har været tæt på en smittet person i en af de ovennævnte perioder, er du en nær kontakt, hvis du samtidigt opfylder mindst et af følgende kriterier:

  • Du bor sammen med den smittede person
  • Du er kæreste med den smittede person, men I bor ikke sammen.
  • Du er værelseskammerat med den smittede person på din efterskole, højskole, lejrskole el lign.
  • Du har overnattet hos den smittede person, eller den smittede har overnattet hos dig.
     

Du vil typisk få besked om, at du er nær kontakt:

  • Ved at blive ringet op af Coronaopsporing, som hjælper smittede personer med opsporing af nære kontakter.
  • Ved at blive kontaktet af en person, du kender, som er blevet testet positiv.
  • Ved at du bliver kontaktet i forbindelse med smittetilfælde på skoler, i dagtilbud, uddannelsesinstitutioner, på arbejdspladser m.v.
Hvilke krav skal jeg leve op til for at få tilbudt et isolationsophold?

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til selvisolation afhænger dels af vaccinationsstatus/tidligere smitte og om hvorvidt du bor sammen med den smittede. Du kan få tilbudt et isolationsophold, hvis du er smittet med covid-19 og:

  • deler husstand med mange personer på et lille areal og/eller ikke har optimal rumadskillelse og/eller
  • deler husstand med en eller flere personer i øget risiko for at få et alvorligt sygdomsforløb, som det er svært at sikre hensigtsmæssig afstand fra og/eller
  • deler husstand med andre personer, som har vanskeligt ved at holde afstand mm., fx på grund af sociale problemer eller kognitiv funktionsnedsættelse

Som nær kontakt kan du få et isolationsophold hvis du ikke har fået 3. vaccinestik eller været smittet inden for de sidste 12 uger og: 

  • du deler husstand med mange personer på et lille areal og/eller ikke har optimal rumadskillelse og/eller
  • deler husstand med en eller flere personer i øget risiko for at få et alvorligt sygdomsforløb, som det er svært at sikre hensigtsmæssig afstand fra og/eller
  • Udviser symptomer på smitte.
  • Personer der har været smittet inden for de sidste 12 uger eller har fået tredje vaccinationsstik, skal ikke gå i selvisolation, hvis de ikke bor med den smittede. Disse tilbydes derfor ikke et gratis isolationsophold. De personer, som den nære kontakt bor sammen med skal uanset vaccinationsstatus og tidligere smitte ikke gå i selvisolation, og tilbydes derfor ikke isolationsophold.

eller: 

  • du bor sammen med en smittet, og det ikke er muligt at den smittede tager på frivilligt isolationsophold og:
  • du deler husstand med mange personer på et lille areal og/eller ikke har optimal rumadskillelse og/eller
  • Har symptomer på covid-19 og/eller
  • deler husstand med en eller flere personer i øget risiko for at få et alvorligt sygdomsforløb, som det er svært at sikre hensigtsmæssig afstand fra.
Jeg kan ikke finde ud af at sende min positive covid-19-test, hvad gør jeg?

Læs denne vejledning, som forklarer hvordan du finder din covid-19-test og sender den ind til isolationslinjen. Hvis du stadig har problemer, kan du ringe til isolationslinjen på 3366 3300, de kan hjælpe dig igennem trinene.

Jeg har ikke adgang til e-Boks eller er fritaget fra e-Boks, hvad gør jeg?

Du kan give en tro og love-erklæring over telefonen. Ring til 3366 3300.

Min læge siger jeg har corona, men jeg kan endnu ikke se min positive covid-19-test. Hvad gør jeg?

Inden for 72 timer bliver din test tilgængelig på www.sundhed.dk, og derefter kan du søge om et isolationsophold.

Jeg er under 18 år, kan jeg få isolationsophold?

Hvis du er under 18 år, kan du få tilbudt isolationsophold sammen med en voksen fra din husstand.

Jeg har ikke bopæl i Danmark, kan jeg få isolationsophold?

Hvis du er turist eller er midlertidigt i Danmark, kan du godt få tilbudt et isolationsophold.

Kan jeg få isolationsophold, hvis min test var inkonklusiv?

Hvis din test hverken viste du var smittet eller rask, skal du testes igen. Først når du har en positiv covid-19-test, kan du tilbydes et isoleringsophold

Kan jeg klage, hvis jeg ikke får tilbudt et isolationsophold?

Du kan ikke klage over denne afgørelse til anden administrativ myndighed.

Om dit isolationsophold

Hvor skal jeg bo under mit isolationsophold?

Isolationsopholdet finder sted i Københavns Kommune i CABINN Metro, CABINN Apartments og CABINN Copenhagen.

Skal jeg selv betale noget under isolationsopholdet?

Selve ophold og tre måltider på hotellet betaler Københavns Kommune, men du skal selv betale for personlige toiletartikler, eventuel parkeringsplads til din bil og tøjvask.

Måltiderne er standard og kan ikke tilrettes efter smag eller præferencer (dog kan der ønskes veganer-/vegetar-/pescetar-/halal- eller allergivenlige måltider). Ønskes anden forplejning kan der for egen regning bestilles take away, eller man kan få familie og venner til at komme med forplejning. Dette stilles ved den særskilte indgang på hotellet.

Hvor længe skal jeg bo på hotellet?

Du kan bo på hotellet i 48 timer efter du ikke længere mærker symptomer. Hvis du ikke har haft symptomer på noget tidspunkt, kan du bo på hotellet i syv dage efter du blev testet positiv.

Du kan maksimalt bo på hotellet i 11 dage, da smitten her vil være overstået.

Hvordan kommer jeg ud til hotellet?

Du skal helst køre derhen i din egen bil eller blive kørt af en i din nærmeste familie. Hvis du bliver kørt af et familiemedlem, anbefaler vi, at du sidder på bagsædet af bilen.

Må min familie besøge mig på hotellet?

Du må ikke få besøg under dit isolationsophold.

Hvordan sørger hotellerne for at leve op til Sundhedsstyrelsens retningslinjer?

Hotellets personale instrueres grundigt i at overholde Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger, blandt andet at holde to meters afstand til smittede borgere, undgå fysisk kontakt og være opmærksom på håndhygiejne og rengøring. Hotellets rengøringspersonale oplæres til at udføre de specifikke krav til rengøring på hotelværelserne og fællesområder som elevator, trappe og gangareal.

Der er tidspunkter på dagen, hvor man ikke må opholde sig på gangene, da personalet skal klargøre.

Hvilke retningslinjer skal jeg følge på hotellet?

Du skal spise alle dine måltider på dit hotelværelse. Under opholdet skal du selv gøre rent på hotelværelset, hotellet giver dig de nødvendige rengøringsartikler. Når dit ophold er afsluttet, sørger hotellet dog for at gøre værelset rent, så det er klar til den næste borger.

Du skal følge de generelle coronaanbefalinger i forhold til afstand og afspritning. Som udgangspunkt skal du opholde dig på dit værelse.

Herudover skal du følges hotellets generelle ordensregler.

Hvordan foregår det, hvis jeg gerne vil have leveret mad udefra, enten som take-away eller fra mine pårørende?

Hvis du gerne vil have leveret mad udefra, skal maden stilles ved bag- eller sideindgangen - den indgang du brugte, da du ankom til hotellet.

Hvordan foregår det, når jeg er blevet visiteret?

Når du er blevet visiteret, modtager du nærmere information på mail og sms om, hvor du skal henvende dig. Du skal senest inden for to timer skrive en mail til hotellet og bekræfte, at du vil benytte værelset. Du skal også skrive, hvis du ikke vil benytte værelset alligevel.

Kan du ikke sende en mail, kan du ringe til hotellet på det nummer, der står i brevet. Har du sendt en mail, skal du ikke også ringe for at sikre dig, at de har fået mailen.

Du kan tjekke ind inden kl. 22. Det er dog ikke muligt at tjekke ind i følgende tidsrum:

  • 7-8
  • 11:30-13
  • 17:30-19

Kontakt

Specialteamet hos Københavns Kommunes Borgerservice

Telefontider

Mandag-fredag: 08:00-15:00

Løndag-Søndag: 10:00-14:00