Retningslinjer ved smitsomme sygdomme i dagtilbud

Københavns Kommune prioriterer børnesundheden højt. Vi fokuserer blandt andet på en høj hygiejnisk standard, da det er vigtigt at forebygge smitte blandt børn og voksne.

Vi anbefaler, at I som forældre følger disse retningslinjer, når jeres barn viser tegn på sygdom, for at nedsætte sygeligheden blandt børn i dagtilbud.

Syge børn skal passes hjemme

Syge børn skal passes hjemme, både for barnets egen skyld, men også for at undgå at smitte de andre børn og voksne i institutionen.

Viser barnet tegn på sygdom, mens det er i institutionen, vil barnets forældre blive kontaktet, så de hurtigst muligt kan hente barnet.

I skal som forældre give besked til institutionspersonalet evt. via AULA, hvis jeres barn er sygt og ikke kommer i institution.

Tegn på smitsom sygdom

Tegn på smitsom sygdom kan være feber, diare eller opkast, svær forkølelse eller øjenbetændelse med svær pus og røde hævede øjenlåg.

Et barn anses for rask, når det er feberfrit, fungerer normalt og kan deltage i institutionens aktiviteter.

Institutionspersonalet laver en individuel vurdering af barnets almene tilstand, og måler som udgangspunkt ikke temperatur på barnet.

Hvis der opstår flere tilfælde af en smitsom sygdom i institutionen, vil personalet informere forældrene gennem et opslag i institutionen.

Et barn kan komme i institution, når barnet ikke smitter og barnets tilstand i øvrigt tillader det. I tvivlstilfælde kontakter institutionen den sundhedsplejerske, der er tilknyttet institutionen.

Herunder ses en oversigt fra Sundhedsstyrelsen over nogle af de almindeligste sygdomme og anbefalinger for hvornår børn må komme tilbage i institution eller skole.

Sygdom Inkubationstid Smitte Møde i institutionen
Børneorm 2 - 6 uger Fra 2 uger efter man er smittet til behandling er iværksat. Ingen begrænsning.
Børnesår 1 - 3 dage Fra sårene begynder at væske, til sårene er tørret ind og skorperne er faldet af. Når sårene er helet op, dvs. tørre og skorperne er faldet af.
Diarre Oftest få dage Fra diarreens udbrud til afføringen er normaliseret. Der findes raske smittebærere. Når barnet er rask og afføringen normal.
Forkølelse 1 - 7 dage Fra 1 døgn inden udbrud til 5 døgn efter udbrud. Når barnet er rask og kan deltage i institutionens aktiviteter.
Forkølelsessår 2 - 12 dage Fra dannelse af blærer til blærerne er tørret ind. Spredningen er ofte fra raske smittebærere.  Ingen begrænsning.

Hånd, fod- og mundsyge

3 - 8 dage Fra udbrud af sygdommen til bedring. Ingen begrænsning.
Kighoste 7 - 10 dage Fra 7 - 10 dage efter smitte til 6 uger efter hosteanfaldene er begyndt. Kan smitte fra raske smittebærere.  Når hosteanfaldene ikke giver anledning til pasningsproblemer.
Lus 2 - 8 uger Fra smittetidspunkt. Når behandlingen er startet.
Lussinge-syge 1 - 2 uger Fra få dage før udslættets udbrud til udslættet er brudt ud. Når barnet er rask og kan deltage i alle aktiviteter.
Skarlagensfeber/

halsbetændelse (bakteriel)
1 - 3 dage Fra barnet er smittet, til der er givet pencillin i 2 dage. Kan smitte fra raske smittebærere.  Efter 2 dages penicillinbehandling, hvis barnet er rask.
Skoldkopper 2 - 3 uger Fra 3 dage før udslættets frembrud indtil der ikke er kommet nye blærer i 2 dage. Når skorperne er tørret ind, er smittefri og kan deltage i alle aktiviteter.
Vandvorter 1 uge til 6 mdr. Fra udbrud til evt. behandling. Ingen begrænsning.
Svær øjenbetændelse* 1 - 3 dage Svær form for øjenbetændelse smitter fra symptomer opstår indtil der er givet behandling i mindst 2 døgn.  Efter mindst 2 døgns behandling.

* Ved mild øjenbetændelse må barnet gerne komme i institution.

Medicin til børn i institution

Når et barn har en kronisk lidelse, der kræver medicinsk behandling, skal institutionen give medicin til barnet. I særlige tilfælde kan personalet påtage sig at give medicin til behandling ved akut sygdom. Medicin-givning skal dog, så vidt muligt, gives hjemme.

I alle tilfælde skal der være en skriftlig instruktion fra forældre og behandlende læge, som skal være på institutionen.

Sundhedsplejen i Københavns Kommune