Strategi, mål og pejlemærker
Strategi 2019-2021
I 2019-2021 arbejder vi indenfor rammerne af Børne- og Ungdomsudvalgets strategi "Vores børn - fælles ansvar", der udpeger 5 forandringer og 4 veje til forandring.
De 5 forandringer er:
- De første 1.000 dage - udsatte børn skal bedre fra start
- Flere højkvalitetsdagtilbud - alle børn har ret til et godt dagtilbud
- Højere faglighed og trivsel i skolerne - flere elever skal blive dygtigere
- Unge i trivsel - flere gode ungefællesskaber
- Inkluderende fællesskaber - bedre sammenhæng mellem almen og special
Pejlemærker for dagtilbud og skole
Et andet afsæt for Børne- og Ungdomsforvaltningens arbejde er vores pejlemærker for pædagogisk kvalitet, som er vedtaget af Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune.
Pejlemærker for dagtilbud
- Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
- Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
- Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
- Forældresamarbejde - forældrepartnerskab
- Sammenhæng – også i overgange
- Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis
Pejlemærker for folkeskolen
- Faglighed - Alle elever skal være dygtigere
- Ungdomsuddannelse - Alle elever skal gennemføre en ungdomsuddannelse
- Chancelighed - Betydningen af social og etnisk baggrund skal mindskes
- Trivsel - Alle elever skal have et godt skoleliv, hvor de trives
- Tillid og attraktivitet - Tilliden til skolerne og respekten for professionel viden og praksis skal højnes, så forældrene i København vælger folkeskolen