Arkivnyhed - kan være forældet

Vinteren er slut i København

24.04.2017
Vintertjenesten har haft nok at se til for at sikre farbare cykelstier og veje til trafikanterne. Nu lukker tjenesten for denne sæson.

22.460 km cykelsti, 22.700 km kørebaner og 2200 km gangarealer er blevet saltet i løbet af de 192 døgn, hvor Vintertjenesten i Københavns Kommune har været på vagt. Det svarer sammenlagt til en strækning, der er lidt længere end en hel gang rundt om Jorden. I dag bliver saltspredere og sneplove kørt i garage, og de kommer først frem igen til oktober.

Selv om det vejrmæssigt har været en forholdsvis stille vinter i København, har Vintertjenesten haft nok at se til for at sikre farbare cykelstier og veje til trafikanterne. Nattemperaturen har typisk ligget mellem +2 og -2 grader, med udsigt til at det ville blive varmere op ad dagen. Disse svingninger hen over frysepunktet øger risikoen for frysende våde vejbaner, fordi den rim, der er faldet, skiftevis smelter og fryser. Derfor har Vintertjenesten fulgt temperaturudsvingene meget nøje for at få sendt saltsprederne i aktion på de rigtige tidspunkter.

Det meste af Vintertjenestens arbejde foregår om natten, da rimen typisk falder mellem kl. 24 og 07. Det er samtidig i den periode, at trafikken bliver forstyrret mindst muligt, og saltsprederne er som regel færdige med opgaven, før københavnerne sætter sig ud på cyklen eller i bilen om morgenen. Det sker dog ind i mellem, at temperaturen pludselig dykker ud på morgenen, så det fugt, der ligger på vejen fryser til midt i den værste myldretid.

'Dette er især en udfordring på de lette cykelbroer over havneløbet, fordi de lette stålkonstruktioner bliver underafkølet, så cykelbelægningen hurtigt bliver glat, selv om der ikke er glatte veje i resten af byen. Derfor har vi indført et særligt tilsyn med Inderhavnsbroen og Cykelslangen som et supplement til den øvrige overvågning af byen samt indført en særlig brorute,' siger Vibeke Vedel, der er centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen, hvor Vintertjenesten hører hjemme.

I alt har Vintertjenesten haft 35 udkald fordelt på 30 præventive saltninger og 5 snefald. Det første udkald kom d. 6. november og det sidste den 22. marts. 9 gange har der været brug for at salte ekstra på cykelbroerne ud over de almindelige udkald, hvor broerne saltes sammen med resten af cykelstierne. Dette var også tilfældet natten til d. 19. april, hvor Inderhavnsbroen blev saltet efter et brotilsyn, og det var samtidig den sidste gang, hvor Vintertjenesten var i aktion i år. Hen over påsken var der nattefrost og prognoser, der varslede vinterligt nedbør, men selv om der blev saltet andre steder på Sjælland, var der ikke behov for udkald i København.

Isslag og snevejr i flere dage

De mest bemærkelsesværdige situationer i år var de to snefald i februar, og isslaget i starten af januar. Isslaget ramte som varslet København om morgenen/formiddagen lørdag d. 7. januar. Ved isslag falder nedbøren som underafkølet regn, der bliver til is i det øjeblik, regnen rammer en overflade. Det sker heldigvis meget sjældent, men er særdeles farligt for trafikanterne, fordi det er svært at se, når veje og gangarealer er spejlglatte af isslaget. Vintertjenesten saltede ved den lejlighed byen fra morgenstunden og fortsatte med køre, indtil der atter var normalt føre for årstiden.

De to store snefald i februar strakte sig over flere dage. Allerede d. 6. februar startede Vintertjenesten den første præventive saltning. Hernæst satte sneen ind om natten mellem d. 7. og 8. februar, og Vintertjenesten kørte uafbrudt frem til den 9. februar om eftermiddagen samt fulgte op med endnu en saltning d. 10. februar. Den 23.-25. februar var Vintertjenesten igen i aktion imod sneen, da et meget kraftigt snevejr ramte København omkring kl. 18. d. 23. februar. Kørebaner og cykelstier måtte gennemkøres tre gange, før det stoppede med at sne, og byen igen var farbar, og udkaldet sluttede først næste dag ved middagstid. Alle ruter blev ruter igen gennemkørt med præventiv saltning for at undgå frysende våde veje aftenen derpå.

Trafikinformation på alle kanaler

Vintertjenesten har i denne sæson gjort endnu mere for at nå ud med information til københavnerne og pendlerne, der skal igennem morgentrafikken i byen. Tankegangen er, at jo bedre man er informeret om trafiksituationen, før man kører hjemmefra, jo bedre kan man tage sine forholdsregler – både i forhold til rejsetiden og i forhold til at køre ekstra forsigtigt, når det er nødvendigt.

Kommunikation sker fra Trafiktårnet, som sender information til trafikanterne via Trafikken Hovedstadens app og twitter-profil, fra P4s trafikradio og fra kommunens egne kommunikationskanaler på de sociale medier og hjemmesiden. Herudover fortæller Vintertjenesten om den aktuelle trafiksituation via nyhedsmedierne, hvilket især i tilfældet med isslag er vigtigt for at nå ud til så mange borgere som muligt.

'Vi kan se, at den øgede information, især ved farlige situationer som isslaget i starten af januar eller de store snefald i februar, har en god effekt, og vi kan se, at vores kommunikation via de sociale medier bliver taget godt imod. Det betyder, at der har været langt færre borgerhenvendelser og klager i år, fordi folk bliver informeret på forhånd, før de bevæger sig ud,' siger centerchef Vibeke Vedel.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.