Arkivnyhed - kan være forældet

Vellykket nedsænkning af 2.900 tons brodæk på Nordhavnsvej

31.08.2015
Projekt Nordhavnsvej har passeret en stor og vigtig milepæl. Flyover-broen er på to døgn blevet sænket på plads over Helsingørmotorvejen.

Københavns Kommunes Projekt Nordhavnsvej har passeret en stor og vigtig milepæl. Den såkaldte flyover-bro er på to døgn blevet sænket på plads over Helsingørmotorvejen. 

Nedsænkningen skete d. 27.-28. august 2015, og selvom forbipasserende ved selvsyn kunne følge nedsænkningen, har det nok været svært helt at fornemme, hvad der foregik, fordi det skete ganske langsomt og kontrolleret. Hele arbejdet med brodækket er foregået ca. 1,3 meter over endeligt niveau. Det er gjort for at sikre, at motorvejstrafikken har kunnet fortsætte uhindret under hele anlægsperioden.

”Stillads og forskalling tager en del plads, så det er ikke ualmindeligt at bygge i overhøjde,” fortæller projektchef Anne Kongsfelt. ”Det specielle består i, at broen har kurver i nær sagt alle retninger, og derfor kræver det i endnu højere grad planlægning og kontrol, da det altid er spændende, om broen under selve nedsænkningen reagerer som teoretisk forventet,” siger Anne Kongsfelt. 

I slutningen af juni blev broen støbt. Det foregik hen over et døgn og krævede 1150 m3 beton, som blev leveret af betonbiler, der kørte i pendulfart mellem betonværket og byggepladsen. I ugerne efter blev stillads og forskalling taget ned og broen gjort klar til nedsænkning. Selve nedsænkningen foregik med donkrafte i hver ende og ved søjlerne, der bærer broen, og symmetrien blev fulgt millimeter for millimeter undervejs.

”Det er en meget kompliceret opgave, der nu er løst til alles tilfredsstillelse, og vi er overbeviste om, at det udover den minutiøse planlægning også skyldes det gode samarbejde mellem kommunen, vores entreprenør, Züblin A/S, og vores rådgivere fra Rambøll,” siger Anne Kongsfelt. 

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.