Turistinformation til krydstogtgæster

13.06.2017
En nybygget turistinformation på Oceankaj skal inspirere krydstogtgæster til at bruge og opleve København.

København har åbnet en ny turistinformation målrettet turistservice til byens krydstogtgæster. Turistinformationen er placeret over for krydstogtterminalerne på Oceankaj, hvor 129 krydstogtskibe i løbet af sommeren lægger til, ligesom Københavns officielle turistinformation Copenhagen Visitor Service har turistguider ved de 163 krydstogtskibe, der kommer til Langelinie. Dermed er alle krydstogtgæster sikret en god velkomst.

”Det er positivt for København, at der kommer flere og flere krydstogtgæster til byen. Turisme skaber arbejdspladser til københavnerne og liv i byen. Jeg er glad for, at vi nu sikrer byens stigende antal krydstogtgæster en god modtagelse og giver endnu flere lyst til at opleve København. Og meget gerne komme tilbage en anden god gang,” siger overborgmester Frank Jensen (S).

Skibene på Oceankaj opererer på turnaroundkrydstogter med start og slut i København. Mange af passagererne på disse sejladser tilbringer et par feriedage i København før eller efter deres krydstogt. Derfor er det oplagt, at den gruppe også får særlig hjælp og inspiration til deres ophold.

”Med den nye turistinformation er vi i stand til at tage godt imod alle byens krydstogtgæster fra det sekund, de er gået fra borde. God turistinformation handler om at være til stede dér, hvor turisterne befinder sig, og inspirere og guide dem til Københavns mange oplevelser og kulturtilbud i hele byen. Derfor glæder det mig, at vi udbygger turistinformationen med en afdeling på kajen,” siger kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF), der har ansvaret for Københavns Turistinformation.

Den nye turistinformation er blevet til i samarbejde mellem en række offentlige og private partnere bl.a. CruiseCopenhagen og Copenhagen Malmø Port, som alle har bidraget til at realisere projektet.

”Vi ved, hvor vigtig en god velkomst er til København, og på CruiseCopenhagens vegne er vi derfor meget tilfredse med, at det er lykkes at etablere en formel turistinformation til krydstogtgæster. Etableringen af turistinformationen sender et signal til omverdenen om, hvor vigtigt krydstogt er for byen, og at vi går langt for, at krydstogtgæsterne skal føle sig velkommen i byen,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor krydstogtnetværket CruiseCopenhagen er forankret.

Visionen om den gode velkomst overalt i byen gælder ikke kun krydstogtgæsterne. Copenhagen Visitor Service samarbejder med en række turistattraktioner, der yder turistinformation, ligesom der er turistguider på udvalgte kongresser.

Ud over de mange passagerer bringer krydstogtskibene også et stort antal ansatte med, som turistinformationen også gerne vil hjælpe til et godt ophold i København. Som en særlig service til besætningen har Københavns Kommune i samarbejde med Copenhagen Malmø Port indrettet et udsigtstårn på kajen med opholdsrum, inspiration til byen og gratis wifi.

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.