Arkivnyhed - kan være forældet

Selv i skønne København sker der lommetyverier

06.05.2014
Københavns Kommune har sammen med en række samarbejdspartnere lanceret en kampagne mod lommetyverier op til Eurovision.

”Selv i skønne København sker der lommetyverier”. Sådan lyder overskriften på en kampagne, som i uge 19 og 20 gør opmærksom på lommetyverier i København. For selvom trygheden stiger og kriminaliteten generelt falder i København, er tendensen en anden, når det handler om lommetyverier. Alene i 2013 blev der begået 30.000 lommetyverier i København, hvilket svarer til en stigning på 50 % siden 2010, og det gør lommetyverier til en af de oftest begåede kriminalitetsformer i hovedstaden.

”København er en tryg og sikker by. Kriminaliteten er faldende, og antallet af utrygge områder halveret. Derfor er der alle muligheder for, at Eurovision bliver en god og tryg folkefest, og at byens mange gæster får et godt ophold. Denne kampagne kan forhåbentlig hjælpe med til, at de allerfleste tager hjem uden ubehagelige oplevelser og med masser af gode minder fra København," siger overborgmester Frank Jensen (S).

”Kriminalitetsbilledet skifter hele tiden, men lige som i andre europæiske storbyer udgør lommetyverier for tiden et af de mest generende problemer for befolkningen og politiet i København. Det skaber utryghed for byens borgere og gæster, og derfor har vi også sat ekstra ind mod denne kriminalitet. Vi kan efterforske og strafforfølge, men det er selvfølgelig endnu bedre at forebygge og undgå tyverierne, så vi hilser kampagnen meget velkommen,” siger politidirektør Thorkild Fogde, Københavns Politi.

”Lommetyveri er ubehageligt og kan opleves som et overfald. Vi har altid kendt til det, men verden har udviklet sig. I dag har stort set alle en smartphone på sig, som de er afhængige af. Den fungerer bl.a. som betalingsmiddel og giver adgang til oplysninger. Derfor har den stor værdi og er attraktiv. Og det gør, at vi skal være opmærksomme på, hvordan vi passer på den.”, siger Formand for Det Kriminalpræventive Råd (DKR) Linda Nielsen.  

Kampagnen gør både københavnere og de mange Eurovision gæster opmærksomme på, hvordan de kan undgå lommetyverier og nyde deres ophold og færden i byen. Kampagnens opfordring lyder ”Pas på dine ting, pas på hinanden og nyd København” og giver tre gode råd:

  • Gem din pung og dine nøgler i en lukket lomme og ikke i baglommen.
  • Husk at lukke din taske og undgå at gå rundt med mange penge på dig.
  • Lad ikke din mobiltelefon være synlig hverken i lommen, tasken eller på cafebordet. 

Kampagnen lanceres i samarbejde med Københavns Politi, Det Kriminalpræventive Råd, Movia, DSB og Metroselskabet og kan ses på GoCards, plakater, foldere og videospots på skærme rundt om i byen, i busser, S-tog og metro.

Læs mere om kampagnen her.

For mere information

  • Lea Bryld, kontorchef i Center for Sikker By, Københavns Kommune, tlf. 20 33 80 76
  • Line Leonhard, pressemedarbejder for overborgmester Frank Jensen, tlf. 29 99 40 69
  • Sofie Stokholm Jacobsen, pressemedarbejder i Det Kriminalpræventive Råd, tlf. 41 74 73 80
  • Jens Harder Højbjerg, kommunikationschef i Københavns Politi, tlf. 72 58 94 30