Arkivnyhed - kan være forældet

Samtaler handler nu mere om uddannelse end om penge

08.01.2015
Ny systematik i Jobcenter Københavns Ungecenter, hvor nyledige forbereder sig før den personlige samtale, styrker fokus på uddannelse.

82 % af alle unge københavnere forbereder sig før den første samtale i jobcentret ved at bruge KBHijob.dk, der er et digitalt afklaringsredskab. En række spørgsmål tilskynder de unge til at gøre sig tanker om uddannelse før den personlige samtale. Det betyder, at de unges tankegang spores ind på uddannelsesmuligheder frem for ydelser, som tidligere fyldte mere i samtalerne.

Allerede når unge træder ind ad døren til jobcentret, bliver de fanget af en medarbejder og guidet hen til en computer, hvor de bliver bedt om at logge på KBHiJob.

”Før vi fik KBHiJob, kom det bag på mange, at vi i jobcentret taler så meget om uddannelse. Nu er de unge tunet ind på, hvad der egentlig skal foregå til samtalen. Samtidig kan beskæftigelseskonsulenten hurtigt og effektivt skabe sig et indtryk af den unges barrierer, ressourcer og muligheder. Samtalen bliver fokuseret på en anden måde end tidligere,” siger afdelingschef Sabine Wolgast fra Ungecentret, hvor vejledning om uddannelse og opkvalificering er kommet endnu mere på dagsordenen efter kontanthjælpsreformen.

Fakta om Jobcenter Københavns Ungecenter i 2013

  • Antal borgere: 24.408
  • Antal kontaktforløb: 38.312
  • Antal samtaler: 104.187
  • Antal opstartede aktiveringsforløb: 32.631 (heraf interne job- og uddannelsesklubforløb 5.306)
  • Gennemgående bestand af ledige borgere: ca. 10.000
  • Antal nyledige, der forbereder sig på første samtale via KBHiJob.dk: 82 %

Spørgsmålene til de unge borgere på KBHiJob.dk er i øvrigt identiske med de spørgsmål, STAR stiller til rådighed for alle landets jobcentre i forhold til screening af unge. 

Kontaktperson: 
Afdelingschef Sabine Wolgast
E-mail: SB39@bif.kk.dk
Tlf: 29 99 79 93

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.