Arkivnyhed - kan være forældet

Nyt website giver bedre samtaler

12.06.2013
Borgerne kan gå på nettet og se deres muligheder for kurser og jobtræning, og det gør samtalerne i jobcentret mere effektive og målrettede.

En beskæftigelseskonsulent har i gennemsnit cirka 20 minutter til at tale med hver ledig borger, så det gælder om at komme hurtigt ind til sagens kerne. Når den ledige har forberedt sig hjemmefra og gjort sig tanker om bl.a. jobsøgning, relevante kurser og virksomhedspraktik, bliver samtalen konkret og realistisk.

Det er baggrunden for, at Jobcenter København har lanceret et nyt website, www.kk.dk/ledig, der er spækket med praktiske råd og vejledninger, som sporer borgeren ind mod job. Ledige kan få at vide, hvordan de målretter og systematiserer deres jobsøgning og skriver en jobansøgning, der fænger. Der er film, som viser, hvordan de træder ind ad døren og giver et godt førstehåndsindtryk, når de er til jobsamtale hos en arbejdsgiver. Og den enkelte borger kan se sine muligheder for kurser og praktisk joberfaring, afhængig af alder, ydelse og uddannelse.

Målrettede samtaler
Især oversigten er med til at fokusere samtalerne, fortæller beskæftigelseskonsulent Sofie Vinther Nielsen fra Jobcenter København. Hun har systematisk brugt sitet i sin vejledningspraksis, lige siden det blev lanceret i januar.

”Borgerne får nogle navigationsmuligheder i et system med mange regler, som de har svært ved at finde rundt i. Samtalen bliver mere præget af dialog, og borgerne kommer mere på banen med deres ønsker”, siger hun.

Dobbelt så meget trafik
Siden det nye website blev lanceret i januar, har der været cirka 120.000 sidevisninger. Det er i runde tal dobbelt så mange, som det gamle website havde.
Det er planen, at oversigten over kurser og muligheder bliver yderligere forfinet til efteråret, når den ledige borger kan indtaste sit CPR-nummer og få en oversigt, der passer præcist på den enkelte. Oversigten bliver en del af en funktion, hvor borgeren laver sit eget udkast til en jobplan, før han eller hun kommer til den personlige samtale i jobcentret.

Det nye website er en del af Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens program for en ny servicekultur i jobcentrene. Programmet skal give borgerne et bedre overblik over deres muligheder og få dem til at tage et større medansvar for at komme i arbejde. Omstillingen går under navnet ”Borgeren ved roret” og har som målsætning at gøre 60 procent af de ledige borgere såkaldt aktivt selvbetjenende. Det vil sige, at de bruger it-understøttede funktioner til at kvalificere og motivere deres jobsøgning.

Kontakt
Claus Brask, kommunikationschef i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Københavns Kommune
Tlf: 40744 3480
Mail: su66@bif.kk.dk