Arkivnyhed - kan være forældet

Nye tider på Københavns biblioteker

01.07.2015
Byens 20 biblioteker benytter sommerstilheden til at indrette sig til fremtiden.

Nye åbningstider i juli fører i løbet af efteråret og over de kommende år til helt nye former for biblioteksbetjening.

Hvordan starter jeg en læsegruppe med andre Sci-fi-entusiaster? Hvordan henter jeg den nyeste Adler-Olsen-roman via nettet, eller hvordan bruger jeg de mange nye digitale medier, tidsskrifter og databaser i mine studier? Spørgsmålene til biblioteksmedarbejderne bliver mange og alsidige i de kommende år. Nogle kommer fra brugere, der sidder på biblioteket. Andre hjemme fra sofaen via mail, telefon eller en skærm.

Fra i dag, den 1. juli, er der nye åbningstider på mange af byens biblioteker. De nye åbningstider baner vej for de mange nye bibliotekstilbud, der fra efteråret stille og roligt siver ud til hylderne, skrankerne, medarbejderne og brugerne ud fra en tanke om, at biblioteket skal være lige, hvad vi i fællesskab gør det til.

De nye tider dækker både, hvornår du kan forvente at få vejledning fra personalet, og hvornår du kan lukke dig ind med dit sundhedskort som bruger i den selvbetjente adgang. Du kan se, om dit lokale bibliotek ændrer åbningstider og hvad de bliver ved at søge på bibliotekets navn på www.bibliotek.kk.dk

 

Fra september er Københavns Biblioteker så klar med helt nye måder at betjene de københavnske brugere og besøgende på byens biblioteker, samtidig med at de mange faste brugere stadig skal kunne finde vejledning på deres lokale bibliotek. Et dusin af de mest erfarne og vidende medarbejdere fra bibliotekerne rykker ind i videnscentret Biblioteket Online, så du kan sidde hjemme i sofaen eller stå på dit lokale bibliotek og enten ringe, skrive eller kommunikere med biblioteksmedarbejderne via en skæm.

Dermed vil også være muligt at få vejledning fra en bibliotekar, selv om du kun bruger biblioteket i den selvbetjente åbningstid, eller når biblioteksmedarbejderne er optaget af de nye opgaver, de er tiltænkt. Det kan for eksempel være at arrangere en workshop i mere dybtgående internetsøgninger, det kan være at hjælpe brugere med at finde andre interesserede til læseklubber, eller det kan være at køre særlige forløb for skoleklasser eller lignende.

 

Initiativerne tager afsæt i Bibliotekspakken ’Styrk borgerne’, der er en samlet plan for udviklingen af borgerservice og bibliotekerne. I linket kan du se en film med de forskellige muligheder, der kommer med den nye pakke.