Arkivnyhed - kan være forældet

Ny webportal gør det lettere at få information om p-afgifter

08.05.2015
Center for Parkering i Københavns Kommune har lanceret en ny webportal, som giver bilisterne lettere adgang til information om p-afgifter.

Frem for at skulle kontakte kommunen pr. brev eller telefon, kan bilisten gå ind på den nye portal og finde information om, hvorfor afgiften er givet. 

På portalen får bilisten adgang til p-vagtens beskrivelse og fotos, der henvises til de relevante p-regler, så man hurtigt får en forklaring på, hvorfor afgiften er givet. Hvis man ønsker at klage over afgiften, kan man logge ind med NemID, hvorefter systemet guider bilisten igennem processen.

Den nye p-afgiftsportal er en af de større milepæle i Center for Parkerings omfattende digitaliseringsprojekt. Den første milepæl var lanceringen af p-butikken, som gik i luf-ten i februar, hvor københavnerne kan købe beboerlicenser, værkstedslicenser og an-dre parkeringsprodukter. Besøgsstatistikken for p-butikken viser, at københavnerne har taget rigtig godt imod portalen, og det er også forventningen til den nye afgiftsportal.

”Det er vores erfaring, at mange bilister bedre forstår, hvorfor de har fået en p-afgift, når de kan se vores fotos af bilen og læse p-vagtens forklaring. Med den ny portal gør vi det nemt at finde den dokumentation. Den øgede gennemsigtighed gør det samtidig lettere at finde ud af, om der er tale om fejl, så bilisten har grund til at klage,” siger Jes Øksnebjerg, der er chef for Center for Parkering. 

En af de næste store milepæle i digitaliseringsprojektet er ombygningen af kommunens p-automater, så p-billetter også bliver digitale. Ombygningen forventes at være fuldt implementeret kort efter årsskiftet 2015/2016.

Læs mere om parkeringsafgifter

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.