Arkivnyhed - kan være forældet

Lokalkærlighed skal sende skodder og burgerpapir i skraldespanden

07.07.2016
Københavns Kommune skruer nu op for kampagnen Ren Kærlighed, der skal få københavnerne til at smide skraldet i affaldskurven.

Et gavlmaleri, godtvejrspatruljer og urtepotte-askebægre til trappestenen er nogle af de midler København tager i brug for at komme sommerskraldet til livs. 

Kun én ud af 100 synes, at det er ok at smide affald på gaden. Alligevel har især cigaretskodder og fast food-skrald det med at ende på gaden. Særligt om sommeren, hvor flere rykker udendørs, ryger der mere affald i byens gader og parker, og derfor skruer Københavns Kommune nu op for kampagnen Ren Kærlighed, der skal få københavnerne til at smide skraldet i affaldskurven. 

Som noget nyt skal en lokal pop up-kampagne skabe ekstra engagement i området omkring Sankt Hans Torv på Indre Nørrebro, som er et af de steder i byen, hvor der er udfordringer med cigaretskodder og fastfood-emballage. I samarbejde med knap 40 lokale erhvervsdrivende – heriblandt bryggeriet BRUS, cafeen Sebastopol, natklubben Rust og de lokale 7-Eleven’er - vil Københavns Kommune bl.a. tilbyde lommeaskebægre, lommeposer og urtepotte-askebægre tiltænkt trappestenen, der sammen med kærlighedsklæb og fejekoste skal lokke de lokale og besøgende til at holde Nørrebro ren og pæn. Desuden vil skraldespandene sætte fokus på Ren Kærlighed til det lokale kvarter, ligesom der over sommeren vil blive lavet et nyt gavlmaleri i Sankt Hans Gade af den lokale illustrator Rasmus Meisler, der skal appellere til det fælles ansvar for at holde København ren. Derudover vil bl.a. en gruppe iværksættere teste to prototyper af gadeaskebægre omkring Sankt Hans Torv, der skal undersøge, om man i højere kan lokke rygerne til at bruge skraldespanden, hvis man kan stemme med sit skod.

'Kongstanken er, at jo mere lokal tilknytning, vi kan skabe, des mere vil folk engagere sig i at holde byen ren og pæn. Kampagnen sigter på at få borgerne til at tage byen til sig og betragte de lokale gader og pladser som en forlængelse af de lokale stuer, hvor man jo aldrig kunne drømme om at smide skrald. De lokale erhvervsdrivende har udvist en kæmpe velvilje ved at sige ja til at agere kampagnens forlængede arm og stille askebægre, skraldeposer og kærlige påmindelser til rådighed,' siger teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL). 

Det er nu ikke kun på Nørrebro, at beboere og besøgende vil opleve et særligt fokus på skrald. Sommeren igennem vil godtvejrspatruljen køre parkerne tynde og dele skraldeposer og lommeaskebægre ud, mens de populære, isvaffelformede strandaskebægrene vil stå klar til fri afbenyttelse på Amager Strand og Svanemølle Strand.
Desuden vil der kommer særligt fokus på cigaretskodder i udvalgte områder i Indre By, hvor plakater og fodspor skal gøre opmærksom på, at skod også er skrald, der skal ende sine dage i skraldespanden i stedet for i kloakken eller mellem byens brosten. 

Endelig vil der køre en målrettet kampagne på de sociale medier sommeren igennem, der under hashtagget #takforskrald skal opfordre folk til at samle et stykke skrald op for fællesskabet.  

Udover sommerens adfærdskampagne sætter Københavns Kommune fra april-september ind med ca. 80 af de såkaldte sommerfugle, som er ekstra driftsmedarbejdere, der i de travleste måneder bl.a. skal sørge for hyppigere tømninger af byens skraldespande og sikre, at de grønne områder bliver vedligeholdt. 

Ren Kærlighed til København – Sommerkampagne uge 26-31

Samlet set topper cigaretskod og mad-emballage statistikken over henkastet affald. Derfor sætter Københavns Kommune sommeren igen fokus på de to typer affald. 

Skodindsatsen

Trods en beskeden størrelse, udgør skod 85 % af den samlede mængde henkastede affald. Derfor sætter Københavns Kommune ind med: 

  • Plakater med skodfakta ved busstoppesteder i Indre By 
  • Skod-spor til skraldspanden, der understreger, at man godt må bruge skraldespanden til skod
  • Lommeaskebægre til rådighed via caféer, restauranter og butikker på Islands Brygge, Sdr. Boulevard, Elmegade, Guldbergsgade, Sankt Hans Torv samt erhvervspartnere i REN Kærlighed til KBH (Nordisk Film Biografer, Baresso, Max Burger, Mac Donalds på Kgs Nytorv) 
  • Godtvejrspatrulje, der deler lommeaskebægre og skraldeposer ud 
  • Strandaskebægre på Amager Strand og Svanemølle Strand
  • Mad-emballage: 

Erfaringen viser, at skrald avler skrald. Kampagnen har fokus på lette skraldeløsninger på stedet, synlige skraldespande og det fælles ansvar.

  • #Takforskrald-kampagne på Instagram. Saml et stykke skrald op, brug skraldespanden, tag et billede og deltag i lodtrækningen om en REN Kærlighed til KBH ladcykel.
  • Ren Kærlighed til 2200:
    Lokal kampagneindsats i området omkring Sankt Hans Torv, Elmegade, Guldbergsgade, Sankt Hans Gade, Birke- og Egegade.

    Involvering af caféer og butikker i området, der har fået REN Kærlighed til KBH-klæb til vinduet, fejekoste, lommeaskebægre og lommeposer til uddeling, urtepotte-askebægre til skod.
    Lokal foliering af skraldespandene med fx Ren Kærlighed til Sankt Hans Torv og gadeplakater i området henviser til de mange butikker der bakker op om kampagnen. Resten af skraldespandene på Nørrebro folieres med REN Kærlighed til Nørrebro.

  • Nye fodspor til skraldespandene, gadeplakater
  • Ren Kærlighed-gavlmaleri på Sankt Hans Gade

Kontakt

For mere information vedrørende denne side.