Arkivnyhed - kan være forældet

Ledige meget tilfredse med jobcenter

24.03.2015
Tilfredsheden med Jobcenter København er høj, når man spørger ledige københavnere. Det passer ikke med jobcentrenes omdømme i medierne.
87 % af de københavnske ledige får god hjælp og vejledning i jobcentret. Det viser en undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Advice blandt 600 ledige. Undersøgelsen viser også, at 94 % mener, de får god betjening i jobcentrets indgang, hvor borgerne fx kan blive guidet videre eller få hjælp til selvbetjeningsløsninger på nettet. Tilfredsheden har ligget stabilt højt gennem de seneste tre år, hvor Advice har målt tilfredsheden med Jobcenter København.

Den tårnhøje tilfredshed afspejles dog ikke i jobcentrenes image i medierne, hvor der er en del negative historier om jobcentrene. Ifølge en kommunikationsekspert er der tale om et skisma, der gælder de fleste offentlige virksomheder.

”De fleste kommer raske hjem fra hospitalet, men alligevel har vi en opfattelse af, at det ikke rigtigt fungerer på de danske hospitaler. Det er meget almindeligt for offentlige services, at selvom det fungerer 99 ud af 100 gange, så elsker vi at snakke om den ene gang, systemet fejlede. Og image er nu en gang båret af den måde, vi taler på,” forklarer stifter og bestyrelsesformand for konsulentfirmaet Advice A/S, Jesper Højberg Christensen, der har arbejdet med offentlige organisationers image i mange år.

”Det gamle billede med, at man bliver talt ned til i jobcentret og stillet op i en meningsløs kø, hænger ved, og det projicerer mange over på jobcentret. Det kan tage rigtig lang tid, måske endda generationer at vende et sådant billede. Det ærgerlige er, at de, der går fra jobcentret med en positiv oplevelse, vil tøve med at fortælle om den til deres omverden, hvor det dårlige image hersker. Skal billedet vendes, kræver det mange gode, personlige oplevelser,” siger Jesper Højberg Christensen.

Yderligere oplysninger om undersøgelsen:
Nadja Månsson, LK79@bif.kk.dk, 30 45 35 54