Arkivnyhed - kan være forældet

Lang sagsbehandling i Det Sociale Nævn

25.06.2013
Københavns Kommune har opfordret regeringen til, at gøre sagsbehandlingstiden i Det sociale nævn kortere. Regeringen erkender, at sagsbehandlingstiden er for lang.

Kontakten til regeringen er et led i Socialforvaltningens arbejde med at imødekomme en gruppe forældre, som har klaget over sagsbehandlingen i Handicapcenter København. 

 

Sagsbehandlingstiderne er i nogle situationer over halvandet år og har været op til to år. I en opgørelse med 22 afgørelser i sager om børn med handicap var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 15 måneder.

 

I brevet til regeringen, der er afsendt af Socialborgmester Mikkel Warming, står der blandt andet, at de ydelser borgerne søger om, har stor betydning for deres liv, og at de lange sagsbehandlingstider undergraver borgernes tillid til det sociale system.

 

Økonomi- og Indenrigsministeren har svaret, at den lange sagsbehandlingstid er utilfredsstillende, men at hun har en forhåbning om, at den snart bliver kortere. Det er først og fremmest en ny struktur i Statsforvaltningen, der træder i kraft i juli i år, der får ministeren til at håbe på kortere sagsbehandlingstid.

 

På Socialudvalgets møde i fredags fulgte udvalget op på brevet og tre andre initiativer, som Borgerrepræsentationen havde pålagt Socialforvaltningen.

 

De øvrige initiativer, som udvalget fulgte op på i fredags var:  

 

  • at Socialforvaltningen skulle komme med forslag til forbedring af sagsbehandlingen i Handicapcenter København 
  • at Socialforvaltningen undersøge om man kan give nogle forældre til børn handicap én primær sagsbehandler 
  • at direktionen og borgmesteren i Socialforvaltningen har øget fokus på sagsbehandlingstid og kvalitet i kommune

 

Se brev fra Socialborgmester Mikkel Warming til Socialministeren og Økonomi- og Indenrigsministeren 

 

Se svar fra Økonomi- og Indenrigsminister Margrethe Vestager