Arkivnyhed - kan være forældet

Løntilskud på skærmen

19.12.2013
Da Københavns Kommune i foråret indførte et nyt digitalt løntilskuds-system, var usikkerheden hos de private virksomheder stor. I starten virkede systemet ikke på Mac, og der var problemer med opsætningen, når virksomhederne skulle logge på. Et halvt år efter er børnesyg-dommene rettet, og de fleste virksomheder er så småt ved at tage systemet til sig.

Hvis man normalt ikke sidder ret meget foran en computer, kan det være svært at vænne sig til en ny digital løsning. Men når man først har fået forklaret, hvordan flowet i det nye løntilskudssystem på Virk.dk fungerer, er det temmelig nemt. Det er også en fordel ikke at skulle forbi en postkasse, når man skal søge om bevilling af løntilskud.


”Jeg har guidet en del over telefonen og været ude at besøge 5-6 virksomheder, som havde svært ved at komme i gang med det nye system. Det har primært været helt små virksomheder, fx kiosker og cykelsmede, som ganske enkelt var i tvivl om, hvad de skulle trykke på for at komme videre i flowet”, fortæller konsulent Mia Lønberg, som er superbruger på løntilskudssystemet i sit team.

På besøgene har Mia siddet sammen med virksomhederne og fortalt, hvad de skulle gøre trin for trin. Ofte er det dog tilstrækkeligt at guide over telefonen. Mia har adgang til et testmiljø og kan følge med i, hvad virksomhederne trykker på, når hun taler med dem. På den måde behøver hverken jobcenter eller virksomhed at bruge flere timer på et fysisk besøg, hvis det kan klares over telefonen.

Log på Virk.dk

Hvis du ikke kan svare på spørgsmålene

Har du spørgsmål til de informationer, du bliver bedt om at udfylde på blanketten, kan du ringe til jobcentret på 70 80 80 55 og spørge efter Virksomhedsservice. Eller hvis du allerede har en kandidat til jobbet, kan du bede om at tale med vedkommendes jobkonsulent.

Hvis systemet ikke virker

Du er altid velkommen til at kontakte Københavns Kommunes Kontaktcenter på 82 56 56 82. Kontaktcentrets medarbejdere er instrueret i at svare på de mest almindelige spørgsmål om teknikken i det nye system. Kan de ikke svare, sender de dit spørgsmål videre til vores IT-support, som tager sig af henvendelsen.

Hvis du slet ikke kan få det til at fungere digitalt, kan du altid hente de relevante blanketter på www.jobnet.dk/blanketter, printe dem ud og sende dem til jobcentret, som du plejer. Virksomhedsservice sender også gerne en konsulent ud i din virksomhed for at hjælpe med den digitale behandling af løntilskuddet.

OBS: Løntilskudssystemet virker ikke på iPad, da det kræver, at brugeren logger på med Nem-ID eller Digital signatur. Disse teknologier kræver Java, og det kan ikke afvikles på en iPad.